איגוד הטייסים מתריע: ליקויי בטיחות בשדה התעופה עובדה

על פי המכתב, עקב מצב התשתיות הרעוע במסלול המערבי בשדה התעופה האזרחי שליד אילת, הטיסות נוחתות וממריאות רק ממסלול אחד תוך מגבלות שונות

איגוד הטייסים הישראלי העביר באחרונה מכתב למנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, ולמפקד חיל האוויר, עידו נחושתן, בו הוא מתריע על כך בעיות תשתית בשדה התעופה עובדה. על פי המכתב, עקב מצב התשתיות הרעוע במסלול המערבי בשדה התעופה האזרחי שליד אילת, הטיסות נוחתות וממריאות רק ממסלול אחד תוך מגבלות שונות.

כך לדוגמה, יכולות טיסות אזרחיות לנחות בעובדה רק בשעות היום, בתנאי מזג אוויר נאה ומבלי שעומדים לרשות הטייסים הנוחתים עזרי נווט והנמכה, דבר שהוא חריג בתעופה האזרחית הבינלאומית ועלול להוביל לאירועי בטיחות בטיסה. לדברי יו"ר איגוד הטייסים, קברניט בועז חטיבה, החתום על המכתב, הבעיה חמורה שבעתיים כשמדובר בטייסי חברות זרות שלא מכירים היטב את תנאי השדה ולא מורגלים בנחיתות מסוג זה.

חטיבה מציין עוד במכתבו כי עובדה משמש כשדה משנה בינלאומי של ישראל וכי עקב מצב השדה, בזמנים בהם לא מתאפשרת נחיתת מטוסים אזרחיים עקב המגבלות שנוצרו, התעופה האזרחית נותרת ללא שדה משני בזמנים בהם לא מתאפשרות הנחיתות.

האחריות על אחזקת התשתיות בעובדה חלה על חיל האוויר עקב העובדה שמדובר בשדה צבאי. על פי הסכם עם רשות שדות התעופה (רש"ת) ובמימונה, אמור משרד הביטחון לתחזק את השדה. לטענת חטיבה, על פי המידע שבידי איגוד הטייסים על אף סגירת המסלול לא החל תיקון הליקויים ולא נקבע לוח זמנים לתחילת העבודות.

חטיבה אמר היום (א') ל"גלובס" כי הוא קורא למשרד הביטחון לטפל במהירות בליקויים על מנת ששדה התעופה בעובדה יחזור להיות בטוח. "בשבועות האחרונים התריעו גורמי תעופה בעולם על הליקויים הבטיחותיים בחברות הישראליות וברשות התעופה האזרחית. הנפגעות העיקריות מהבעיות בסופו של יום הן חברות התעופה הישראליות.

"כאן יש מקרה קלאסי של ליקויים ברורים שניתן לתקן אותם בהתנהלות נכונה ומהירה ולמנוע ביקורת נוספת על התעופה בישראל. גם במקרה זה, כמו במקרים הקודמים, דוגמת הורדת דירוג הבטיחות של רשויות התעופה האמריקניות, האיגוד מצפה שהממשלה תכיר באחריותה לתיקון הליקויים ותפצה את מי שנפגע כתוצאה מהם".

לא התקבלה תגובת דובר צה"ל לטענות.