אהרון ברק: "אם לא נגן על הדמוקרטיה - הדמוקרטיה לא תגן עלינו ונהפוך לרפובליקת בננות"

נשיא בית המשפט העליון בדימוס בכנס משפט והיסטוריה באוניברסיטת ת"א: "אם אומרים, כמו ששר המשפטים אומר, שבית המשפט העליון הוא סניף של מרצ - אז האמון נסדק, וזהו סדק שאי-אפשר לאחות אותו"

היום (א') התקיים באוניברסיטת תל-אביב כנס של המועדון העסקי-אקדמי של אגודת ידידי אוניברסיטת תל-אביב, שדן במשפט והיסטוריה, שכותרתו "רבותי ההיסטוריה חוזרת". בכנס בחרו לחזור לאחור לאירועים ולסוגיות משפטיות שהעסיקו את עולם המשפט בעבר בעולם ובישראל.

בכנס נכח פרופ' אהרון ברק, נשיא בית-המשפט העליון בדימוס, שסקר את תפקיד בית המשפט העליון בישראל מנקודת מבט היסטורית. פרופ' ברק ציין, כי "מי שפוגע באמון הציבור בבית המשפט העליון, כורת את הענף שעליו מונחת הדמוקרטיה הישראלית - אני אומר זאת בכאב לב עמוק".

ברק הוסיף כי "אם אומרים, כמו ששר המשפטים אומר, שבית המשפט העליון הוא סניף של מרצ - אז האמון נסדק, וזהו סדק שאי אפשר לאחות אותו, ובעיקר נפגעים בתי המשפט הקטנים".

"אם תוקפים את הרשות השופטת יום ולילה, וזורקים עליה בליסטראות, זה רק מסביר את תוצאותיו של משאל, שהראה כי 40% מהציבור מאמינים ששופטים מקבלים שוחד. הרגעים האלה, בהם אנו נמצאים היום, הם אירועים הרי גורל, אם לא נשמור על הרשות המחוקקת, נהפוך לרפובליקת בננות. אם אנו לא נגן על הדמוקרטיה - הדמוקרטיה לא תגן עלינו". סיכם ברק.

עוד נכח בכנס, עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום ויו"ר אגודת ידיד אוניברסיטת תל-אביב. שפירא ציין בדבריו כי הוא רואה במועדון העסקי כנקודת ממשק בין הקהילה העסקית וקובעי דעת הקהל, לבין הקהילה האקדמית".

פרופ' רון חריס, מרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה, הרצה בנושא "המיזוגים הראשונים הגדולים בהיסטוריה". בהרצאתו, ציין כי "יש לבחון כל מיזוג וכל חברת ענק בתוך התקופה והשוק בהם הם נוצרים ופועלים ואין למהר ולדרוש לפרק או למנוע הקמה של כל חברת ענק".

פרופ' אסף לחובסקי, גם הוא מרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה, הרצה בנושא "תכנוני מס אגרסיביים במשברים כלכליים: לקחי ההיסטוריה", בהיבט יחסן של רשויות המס ושל בתי המשפט לתכנוני מס אגרסיביים. לטענתו, בתקופות משבר (כלכלי או בטחוני), דעת הקהל מתעניינת יותר בשאלת החלוקה השווה של הנטל בין עניים ועשירים בחברה, וכתוצאה מכך נוטות רשויות המס וגם בתי המשפט להתייחס באופן אוהד פחות לניסיונות של נישומים להפחית את נטל המס המוטל עליהם באמצעות תכנוני מס אגרסיביים.

פרופ' חנוך דגן, דקאן הפקולטה למשפטים על-שם בוכמן, אמר בדברי הפתיחה של הכנס: "כמוסד האקדמי המוביל ללימודי משפטים בישראל, מתמקדת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב בהכשרת מנהיגי העתיד של הקהילה המשפטית בישראל, הן בשדות העשייה המשפטיים - שפיטה, פרקטיקה משפטית, ממשל, חברה אזרחית ואקדמיה - והן בשדות נושקים למשפט, בתחומים כמו ממשל או עסקים. במסגרת זו אנו חוגגים כיום את אחד ממוקדי המצוינות של הפקולטה: את ההישגים המרשימים של קבוצת המרצים והחוקרים שלנו העוסקים בהיסטוריה של המשפט בישראל ובעולם, אשר הפכו את הפקולטה למוקד ההוראה והמחקר העיקרי של ההיסטוריה של המשפט בישראל".