סטנלי פישר: "אני מקווה לשתף פעולה עם האוצר לנצח; אנחנו בודקים אם אפשר להמשיך להוריד את הריבית"

בהודעת הריבית האחרונה העביר בנק ישראל מסר על עצירת ההפחתות ; נגיד בנק ישראל בכנס אתנחתא בירושלים: "טיפלתי ב-10 משברים עולמיים. הדבר החשוב ביותר זה לא להיכנס לפאניקה"

"חייבים לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם האוצר כדי לגבש מדיניות כלכלית למשק. חשוב לזכור כי יש לנו רק פציינט אחד, המשק, ואין כאן שני רופאים שבאים כל אחד עם תרופות שונות שלו בלי תיאום. אנו נתאם ונמשיך לעבוד יחד, אני מקווה שלנצח". כך אמר היום (ג') נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס אתנחתא בירושלים, בנאומו הראשון מאז ההתקפות הקשות שנשמעו מבכירי משרד האוצר לגביו בשבוע שעבר.

בפניה ישירה לשר התמ''ת, אלי ישי, שישב בקהל יחד עם עוד כמה מבכירי ש''ס אמר הנגיד: "טיפלתי ב-10 משברים עולמיים. הדבר החשוב ביותר זה לא להיכנס לפאניקה ולא לנקוט צעדים פופוליסטיים חסרי הגיון. זה חשוב לגבינו, לגבי האוצר וגם לגבי התמ''ת".

לעומת המסר שהועבר בהודעת הריבית האחרונה לפיה בנק ישראל עוצר כעת במסע הפחתות הריבית, הפתיע הנגיד ואמר כי "אנו בודקים אם אפשר להמשיך להוריד את הריבית".

פישר שיבח את המדיניות של משרד האוצר והזכיר כי הצעדים הכוללים בתוכנית ההאצה ישפיעו לטובה על המשק. עם זאת, הביקורת של האוצר כלפי פישר לא מנעה ממנו לרמוז על רצונו לשנות את הרכב תקציב המדינה. "הממשלה מאוד מוגבלת ואין לה כמעט יכולת לשנות את סדרי העדיפויות שלה בלי תקציב מאושר. ככה זה יימשך עד שהממשלה החדשה תצליח להעביר תקציב. אז נראה שינוי בהרכב התקציב ובסדר העדיפויות של הממשלה לנוכח המשבר הנוכחי. כך אני מניח וכך אני מקווה".

פישר ציין עוד כי מדובר בפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל שהיא נמצאת במשבר שהיא ממש לא אשמה בו ולא עושה שום דבר כדי לגרום לו, "אך המשק הישראלי כבר מושפע מהמשבר, הן דרך ערוץ הייצוא שנפגע והן דרך השווקים הפיננסים. מה שקרה אתמול בבורסות בניו- יורק, הנפילה הגדולה ביותר ב-15 השנים האחרונות, משפיע עלינו מיידית. כל זה בא לידי ביטוי בצמיחה שירדה ברבעון האחרון בקצב שבין 0.5% ל-1%", ציין הנגיד.