אפילו הרב עובדיה לא יסדר

כדי לקנות דירה בחצי מיליון שקל צריך היום להביא מהבית כ-150 אלף שקל הון עצמי

אם לא יהיו שינויים לא צפויים, בממשלה הבאה יזכו החרדים לקבל את האחריות על תיק הדיור, באמצעות השליטה במינהל מקרקעי ישראל ובמשרד השיכון. לאחר שמצוקת הדיור של האוכלוסייה שבחרה בהם עלתה השמיימה, נשלחים נציגיהם לממשלה החדשה עם הבטחות לפתרון. הסיסמאות כבר נזרקות באוויר: 'עיר חדשה', 'דירות זולות לזוגות חרדים צעירים', 'קרקעות ללא מחיר מינימום', 'משכנתאות מסובסדות' ועוד.

בפועל, אפשר כבר עכשיו לצנן את ההתלהבות (או להרגיע את המבוהלים). שום ישועה אמיתית לא תגיע מהמהלך. גם עם 'עיר חדשה' בנחל עירון, וגם בקרקע במחיר אפס, זוגות חרדים, שבקושי מגרדים ביחד מדי חודש כ-5,000 שקל, לא יוכלו לקנות דירה חדשה. גם אם ישלטו בישיבות של מינהל מקרקעי ישראל, מרבית ההורים החרדים, שמגדלים 5-6 ילדים ויותר, ימשיכו להתרחק מחלום הדירה לילדים.

אולי לא סיפרו להם - אבל נכון להיום גם יותר ויותר זוגות צעירים חילוניים, שמרוויחים כל אחד 5,000 שקל לחודש, לא ממש מצליחים לקנות דירה חדשה, גם כזו שהוקמה בערים שבהן מחיר הקרקע שואף לאפס.

כדי לקנות דירה במחיר חצי מיליון שקל, סכום שמשקף בקושי את עלות הבנייה המינימאלי של דירה צנועה, ללא אגרות והיטלים וללא מחיר הקרקע (בהנחה שהחברים בש"ס או באגודת ישראל יצליחו לכווץ אותם), צריך היום להביא כ-150 אלף שקל הון עצמי. לכמה חרדים, או ישראלים בכלל, יש היום סכום כזה פנוי בקופה, מבלי לחשוש שיצטרכו אותו מחר?

ואגב, מי שעובר איכשהו את המשוכה הזו, בזכות הורים, קרנות צדקה למיניהן וכדומה, צריך עדיין להפריש מדי חודש משכנתא של אלפי שקלים. בהנחה שהוא נוטל את המשכנתא לתקופה של 20 שנה, אם בכלל יאשרו לו במצב הנוכחי ליטול משכנתא, ובהנחה של 4.5% ריבית, מדובר על תשלום של 2,214 שקלים לחודש הראשון, סכום שילך ויתפח עם עליית המדד והריבית.

אז מה היה עד היום שאפשר לחרדים לקנות דירות, גם אם זולות במיוחד? בעיקר ירושות, נדבנים והתגייסות קהילתית מרשימה, שלושה ענפים שקוצצו בהדרגה בשנים האחרונות ולאחרונה נכרתו כמעט לגמרי במשבר הכלכלי. מדובר בעת של רפורמות מרחיקות לכת. השינוי המקיף שעובר, וימשיך לעבור, העולם כולו, יצטרך לכלול גם את המגזר החרדי. ויפה שעה אחת קודם.

לאמיתו של דבר, ניצני שינוי כבר נראים בשטח. כבר היום ניתן לראות, בשוליים אמנם, יותר שוכרי דירות, כאלה שמפסיקים לחלום על דירה בבעלותם. זוגות ומשפחות חרדיים גם קונים דירות ישנות בשכונות ותיקות ומעורבות (הדר בחיפה היא דוגמה מובהקת), בהן ניתן לרכוש דירה במחיר נמוך בהרבה ממחיר בנייתה (200 ו-300 אלף שקל). לשר השיכון הבא עדיף להתמקד בתמריצים ובסיוע למגמות הללו. דירה חדשה בעיר חדשה? את זה גם הרב עובדיה בעצמו לא יוכל לסדר.