הנוסעים מתבקשים להפסיק לעמוד? רכבת ישראל משלבת את הקרונות החדשים שנרכשו מסימנס

הקרונות החדשים יחליפו את הרכבות הישנות בקו חיפה-ת"א-נתב"ג-מודיעין ; עד סוף השנה תצא הרכבת במכרז נוסף לרכישת קרונות "דאבל דק"; מנכ"ל הרכבת, חקי הראל: "הבשורה היא בעיקר בשיפור השירות לנוסעים"

בשורה לציבור הנוסעים ברכבת: לאחר עיכוב של יותר משנה, רכבת ישראל הודיעה היום (ד') כי תפעיל בשבוע הקרוב את מערך הקרונות החדש שרכשה מחברת סימנס.

מערך הקרונות החדש ישובץ בקו- נהריה,חיפה, ת"א, נתב"ג ומודיעין ויחליף את הרכבות הישנות המופעלות בקווים אלו כיום.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", הרכבת נאלצה להפעיל בקו מת"א לנתב"ג ומודיעין רכבות ישנות שנועדו לגריטה בגלל העיכוב באספקת הקרונות מסימנס.

מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק (חקי) הראל, אמר היום כי עד סוף השנה מתכוונת הרכבת להכניס לשירות את מרבית מערכי הקרונות (86 במספר) שיתקבלו מסימנס, דבר שיביא לשיפור השירות לנוסעים.

במקביל, צפויה הרכבת לצאת עד סוף השנה במכרז נוסף לרכישת קרונות דו קומתיים ("דאבל דק") בהיקף של כ-300-400 מיליון שקל.

מדובר במערך קרונות חד קומתיים חדיש ומשוכלל הכולל 8- 10 קרונות בני 600-650 מקומות ישיבה. 8 קרונות מופעלים בהנעת דיזל עם הקטר הקיים וערוכים להתאים להנעה חשמלית בעתיד. אורך כל קרון הוא 26.4 מטר, רוחבו 2.86, גובהו 4.35 ומשקלו 47 טון.

במערך החדש יהיו 3 קרונות נגישים לנכים בהם קיימת מערכת הרמה/הורדה לכיסא הגלגלים לרציפים שבגובה 750 מ"מ. מעבר לכך, בכל קרון יש מקום לשני כיסאות גלגלים.

הנוסעים בקרונות החדשים ייהנו מקרונות ממוזגים בעלי מושבים רחבים, בדומה לסטנדרט הרכבות הבין עירונית, בנוסף, קיימת הכנה לשקעים לטעינת מצברי מחשבים או טלפונים ניידים, המורכבים מעל כל שולחן. רוחב המעברים בקרונות החדשים נקבע על פי התקן המקובל בכל העולם ומותאם לנוחות מירבית של הנוסעים בה. בסוף הקרונות מותקנים תאי שירותים לרווחת הנוסעים, בעיצוב חברה איטלקית, זהים לאילו שברכבת היוקרתית Rail Jet המופעלת ע"י חברת הרכבות האוסטרית. כמו כן מתקנים שירותי נכים באמצע הקרונות למען נוחות ונגישות ציבור הנכים ועל פי תקן UIC.

בפן הבטיחותי, המערך החדש מותאם לתקן להגנה בפני אש וכן הותקנה בו לראשונה מערכת כיבוי אש בחדר המכונות. המערך החדש הוא גם בעל מרחק הבלימה הטוב ביותר שקיים כיום בארץ (מרחק בלימת חרום ממהירות140 קמ"ש 570-650 מטר, כאשר מותר עד 1000 מטר). דלתות הכניסה הפועלות באמצעות מערכת חיישנים רגישים, נסגרות באופן אוטומטי אם אין מעבר נוסעים, בהשהיה שניתנת לכוונה בין 6 ל- 60 שניות .

ברכבת מסבירים שבמהלך שילוב של ציוד כבד חדש מסוג כזה בצי רכבות קיים עלולות לצוץ "מחלות ילדות" ועל כן ישולב המערך החדש באופן הדרגתי וישובץ בשלב ראשון בשעות השפל.

כזכור, בינואר 2006 זכתה סימנס במכרז שפרסמה רכבת ישראל לאספקת קרונות חד-קומתיים לחברה. מדובר היה במכרז ענק בהיקף של כ 700 מיליון שקל לאספקה מיידית של 87 קרונות, עם אופציה לאספקת 585 קרונות נוספים בהיקף כספי מוערך של 4 מיליארד שקל.

לאחר עיכוב של כתשעה חודשים מצד סימנס, הגיע בחודש יוני שנה שעברה המשלוח ראשון של קרונות הרכבת החדשים, הראשונים מבין 87 הקרונות אותם התחייבה סימנס לספק. באם לא יצוצו עיכובים נוספים מצד סימנס, שאר הקרונות צפויים להגיע ארצה עד סוף השנה. על רקע העיכוב באספקה, הרכבת קנסה את סימנס בסכום של מספר מיליוני אירו.

חקי הראל אמר היום: "הקרונות החדשים הם צעד נוסף בדרך שעושה רכבת ישראל בכדי להדביק את קצב הגידול במספר נוסעי הרכבת וההערכות לפתיחת קווי רכבת חדשים כחלק מתוכנית הפיתוח. אנו צופים כי נצליח לשלב במהירות ובאופן חלק את הקרונות החדשים במסגרת צי הרכבות הקיים ובאמצעותם נמשיך להביא לשיפור השירות עבור ציבור הנוסעים על ידי הגברת תדירות הנסיעות, החלפת ציוד ישן, והפחתת העומס בקווים קיימים וחדשים".