אחרי ראשונטורס וטלנסקי: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את אולמרט גם בפרשת מרכז ההשקעות

מזוז צפוי לאמץ את ההמלצות ולזמן את אולמרט לשימוע ; אולמרט חשוד במירמה והפרת אמונים בעת שהיה אחראי על מרכז ההשקעות כשכיהן כשר התמ"ת, לאחר שפעל לכאורה בניגוד עניינים מול עו"ד אורי מסר

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ראש הממשלה היוצא, אהוד אולמרט, גם בפרשת מרכז ההשקעות. גם כאן העבירה שתיוחס לאולמרט היא מירמה והפרת אמונים, לאחר שפעל לכאורה בניגוד עניינים מול עו"ד אורי מסר.

ראש אגף החקירות, ניצב יואב סגלוביץ', אימץ את המלצות צוות החקירה בראשות ראש יאח"ה, תנ"צ שלומי איילון. התיק הועבר להכרעת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שעקב מקרוב אחר התיק וצפוי לאמץ בתוך זמן קצר ביותר את המלצת המשטרה ולזמן את אולמרט לשימוע.

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה: "הצפת הציבור דווקא כעת בהחלטות ובהמלצות בזו אחר זו איננה מקרית, וזאת מתוך תקווה שהכמות תטשטש את חולשתן של הטענות".

ניגוד עניינים עמוק

על-פי החשד, בעת שכיהן כשר התמ"ת בשנים 2003-2006 והיה אחראי על מרכז ההשקעות, פעל אולמרט בניגוד עניינים עמוק, כשלא פסל עצמו ממעורבות וקבלת החלטות בכמה פרויקטים שייצג חברו ומקורבו, עו"ד אורי מסר, מול מרכז ההשקעות. החקירה החלה בעקבות דו"ח מבקר המדינה, שקבע כי אולמרט העניק הטבות למפעל סיליקט בדימונה, שייצג מסר.

המשטרה טוענת כי ניגוד העניינים נובע, בין היתר, מכך שאולמרט ומסר היו שותפים בעבר במשרד עורכי דין, וגם לאחר פרישתו נשמר ביניהם קשר אישי קרוב לאורך שנים ארוכות. כמו כן, מסר עמד בראש העמותה שפעלה לבחירת אולמרט לראשות העיר ירושלים בשנת 1998, וכן פעל לכיסוי חוב העמותה, שאולמרט ערב לו אישית כלפי הבנק.

בנוסף לכך, במהלך השנים ייצג עו"ד מסר את אולמרט ובני משפחתו בנושאים משפטיים פרטיים שונים, וזאת גם בתקופה שבין 2003 ל-2006, אז פעל מסר מול מרכז ההשקעות ומשרד התמ"ת בראשות אולמרט. ממצאי החקירה בפרשת טלנסקי מצביעים גם על קיומו של קשר כספי פסול בין אולמרט למסר בשנים אלה, שלטענת המשטרה מעמיק ומחריף את ניגוד העניינים בו פעל אולמרט.

עד כה החליט היועץ מזוז להעמיד לדין את אולמרט בפרשת ראשונטורס ובפרשת טלנסקי. השימוע בפרשת ראשונטורס ייערך בחודש הבא, ובו מייחס מזוז לאולמרט קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והעלמת הכנסות ממס הכנסה. אולמרט יואשם שקיבל במרמה כ-85 אלף דולר כמימון כפול ומשולש מגופים ציבוריים ומהמדינה לטיסות במהלך כהונותיו הציבוריות.

ניצול שיטתי של המעמד

בפרשת טלנסקי יואשם אולמרט במרמה והפרת אמונים ובקבלת דבר במרמה. הוא יואשם שניצל לאורך השנים את מעמדו ותפקידיו, באופן שיטתי ומתמשך, לקבלת תמיכה וכספים ממוריס (משה) טלנסקי, תוך שהוא דואג להסתיר קשרים אלו בין היתר ממבקר המדינה.

חקירת המשטרה בפרשת כרמיה הסתיימה. אולמרט נחשד בקבלת הנחה במחיר הדירה ברחוב כרמיה תמורת קידום הפרויקט בעיריית ירושלים, אך לפי המסתמן רק כמה עובדי עירייה צפויים לעמוד לדין, כשהתיק נגד אולמרט עצמו ייסגר מחוסר ראיות. הפרשה המורכבת ביותר היא פרשת המינויים הפוליטיים ברשות לעסקים קטנים ובינוניים ובמשרד התמ"ת, שם מסתמנת תשתית ראייתית מספקת להעמדתו לדין של אולמרט.

יועץ התקשורת של ראש הממשלה הגיב גם לגוף החשדות בפרשת מרכז ההשקעות. "אולמרט, כשר התמ"ת, פעל כמתחייב מכל שר במדינת ישראל שטובת הנגב עומדת לנגד עיניו. הניסיון להפוך כל היכרות אישית לעבירה פלילית הוא בלתי סביר. מטרתו של אולמרט היתה אחת - לסייע ליצירתם של מאות מקומות עבודה בדימונה ובנגב ולהילחם בביורוקרטיה שעיכבה במשך שנים השקעות שנועדו לפתח את הנגב. רק לפני כשבוע נערך לכבוד ראש הממשלה אירוע הצדעה של התעשייה בישראל, וזאת בזכות מאות החלטות דומות שקיבל אולמרט לקידום התעשייה וליצירת מקומות עבודה חדשים".

טלנסקי: האם אני חשוד?

בתוך כך שיגרו היום (ה') פרקליטיו של מוריס טלנסקי, עוה"ד ז'ק חן ויהושע רזניק, מכתב לפרקליט המדינה, משה לדור, בו נאמר כי בשעה שטלנסקי כבר תיאם את חזרתו לישראל, נודע לו כי נפתחה נגדו חקירה בארה"ב המבוססת על חומרים שישראל מסרה לרשויות שם, לכאורה בניגוד להתחייבות שניתנה לו.

במכתב מבקש גם טלנסקי לדעת האם המדינה רואה בו חשוד או רק עד בפרשה. בשעתו אמרו לו ראשי הפרקליטות כי לא ניתן להחליט סופית בעניין מעמדו בטרם תסתיים חקירת הפרשה, ולכן אומר טלנסקי כי משהסתיימה החקירה הוא מבקש לקבל תשובה בעניין מעמדו.

מעבר לכך תוהה טלנסקי מה הטעם בהמשך הליך גביית העדות המוקדמת, כשכבר התקבלה החלטה להעמיד לדין הן את אולמרט והן את שולה זקן. שהרי אם התיק ייסגר בעקבות השימוע - לא יהיה עוד צורך כלשהו בעדותו ולפיכך אין צורך להשלימה, ומנגד אם יוגש כתב אישום - הרי שטלנסקי ימשיך להיחקר בחקירה נגדית במהלך המשפט.

כל פרשות אולמרט

* מרכז ההשקעות:

החשד: אולמרט פעל בניגוד עניינים בהחלטות הנוגעות למפעל סיליקט בדימונה, שייצג מקורבו, עו"ד אורי מסר.

הסטטוס: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את אולמרט. מזוז צפוי לאמץ את המלצת המשטרה ולזמן את אולמרט לשימוע

* טלנסקי:

החשד: אולמרט קיבל מעטפות מזומנים ממוריס טלנסקי ובתמורה פעל עבורו. זאת, תוך שהסתיר את קבלת הכספים ממבקר המדינה

הסטטוס: מזוז החליט להעמידו לדין בעבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה, בכפוף לשימוע

* ראשונטורס:

החשד: אולמרט קיבל מגופים ציבוריים ומהמדינה מימון כפול ומשולש בסך 85 אלף דולר לנסיעותיו לחו"ל

הסטטוס: מזוז החליט להעמידו לדין בכפוף לשימוע, שייערך בימים הקרובים

* הרשות לעסקים קטנים:

החשד: אולמרט ביצע מינויים פוליטיים ברשות לעסקים קטנים ובמשרד התמ"ת

הסטטוס: החקירה הסתיימה

הערכות: יוגש כתב האישום

* הבית ברחוב כרמיה:

החשד: אולמרט קיבל כשוחד הנחה של 320 אלף דולר ברכישת בית ברחוב כרמיה בירושלים מחברה קבלנית תמורת קידום הפרויקט בעיריית ירושלים

הסטטוס: החקירה הסתיימה

הערכות: התיק גבולי, לא יוגש כתב אישום

* בנק לאומי:

החשד: אולמרט היטה את המכרז להפרטת גרעין השליטה בבנק לאומי לטובת ידידיו

הסטטוס: התיק נסגר מחוסר ראיות, תוך ביקורת על התנהלות אולמרט