גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התייעלות נוסח יפן: חדשנות טכנולוגית

המשבר דוחף את היפנים להמציא פתרונות יצירתיים

השמש עדיין עולה מדי בוקר על הדגל של האימפריה היפנית אולם בחודשים האחרונים מעיבים עליה לא מעט עננים. הכלכלה היפנית, שבאופן מסורתי נסמכה על הכנסות מייצוא, סופגת כיום את מלוא עוצמתו של המשבר הכלכלי העולמי. תעשיית הרכב היפנית מדווחת על הפסדי ענק ומקפיאה פסי ייצור, תעשיית האלקטרוניקה נמצאת במצב לא טוב בהרבה וכמעט מדי שבוע מדווחת התקשורת על מוסד פיננסי כזה או אחר, שנקלע לקשיים. וכאשר לא ניתן לסמוך על הייצוא, מוסטת תשומת הלב לשוק היפני עצמו, שבו עושים כיום היפנים את מה שהם יודעים לעשות הכי טוב: להתייעל בסיוע חדשנות טכנולוגית.

האח הגדול חוסך כסף

פריון העבודה ביפן נחשב בין הגבוהים בעולם, והעובדים היפנים נחשבים ליעילים, חדורי מוטיבציה וצייתנים להפליא. אבל זה לא מפריע להופעת טכנולוגיות חדשות, לעיתים מוזרות, שמטרתן לסייע בהגדלה נוספת של הפריון והיעילות במקומות העבודה. דוגמה מעניינת במיוחד החלה להציע לאחרונה חברת אומרון היפנית עם מערכת שמכונה "מד חיוכים".

למרות השם המבדח מדובר בטכנולוגיה רצינית, שעושה שימוש במצלמות ברזולוציה גבוהה ובתוכנה לזיהוי פנים והבעות כדי למדוד אוטומטית את מספר החיוכים, שמייצרים עובדים במהלך יום עבודה. המערכת מזהה חיוכים בהתאם למשתנים כמו מידת הפתיחה של הפה, זוויות העיניים וכדומה ומסוגלת לא רק לספור את מספרם במהלך היום אלא גם להעניק ציון מספרי ל"איכות החיוך", מ-1 עד 100.

המערכת נסמכת על בסיס נתונים, שצברה החברה במחקר שערכה במשך כ-10 שנים ומכיל יותר ממיליון פרצופים שונים והבעות שונות. יחידה אחת של המערכת מסוגלת לעקוב ולזהות שני עובדים שונים בו זמנית ולהפיק דו"חות מסכמים של מספר החיוכים שלהם ועוצמתם על פני תקופה. בחברה מייעדים את המערכת לצורך הדרכה, ייעול ותגמול כוח אדם במקומות עבודה עתירי שירות לקוחות כמו חנויות כלבו, מלונאות וכדומה, שבהם חיוכים שווים כסף. המערכת עצמה, אגב, עולה כ-300,000 יין.

אם הטכנולוגיה הזו מעלה מחשבות על האח הגדול, הרי שטכנולוגיה אחרת, שפותחה על-ידי חברת סאונדפאואר היפנית, מזכירה את הסרט "מטריקס", שבו עושה המערכת שימוש בבני-אדם כמקור להפקת אנרגיה. בגרסה היפנית, החשמל אינו מופק מפעילות מוחית אלא דווקא מהליכה. המערכת כוללת מסלולים, שנפרשים על רצפת מקום העבודה ומורכבים מפאנלים רגישים ללחץ בגודל50X50 ס"מ כל אחד. דריכה על הפאנלים מפעילה קולטנים, שמתרגמים את האנרגיה הקינטית לחשמל.

המערכת כבר מותקנת באחד מבנייני המשרדים בטוקיו ומחקרים הוכיחו, שדריכה על כל פאנל במשך שנייה מייצרת כ-0.03 ואט חשמל. זה לא נשמע הרבה, אבל כאשר מותקנת המערכת במסלולים הומי אדם דוגמת מסדרונות במשרדים גדולים ומקומות עבודה המוניים, ניתן לחסוך לא מעט בהוצאות החשמל - כך טוענים המפתחים. למערכת יש מגבלה: מכיוון שלא ניתן לרצף את כל הרצפות בפאנלים כאלה, משיקולי עלות, העובדים מתבקשים ללכת במסלולים מוגדרים מראש, שמסומנים ומוארים באמצעות אורות LED. אבל על העובדים היפנים אפשר לסמוך שיצייתו לכך.

מקסום התקשורת

יפן מוצפת כיום במיזמי תוכן חדשים ובשירותי תקשורת חדשים, שמטרתם להגדיל הכנסות. מיקרוסופט, למשל, משיקה בימים אלה ביפן פיילוט שמטרתו לאפשר לבעלי טלפונים סלולריים עם מצלמות להעלות את התמונות שצילמו ישירות לאינטרנט ולאגור אותן בתיקיות אישיות.

הטכנולוגיה דורשת מהמשתמש להתקין יישום של מיקרוסופט בתוך הסלולרי. כאשר בעל הטלפון מצלם תמונה, נפתח בטלפון תפריט אוטומטי, שמאפשר לו לשלוח את התמונה לתיקיה האישית שלו באינטרנט או להציג אותה בפומבי בשירות נוסח YouTube - הכל בלחיצת כפתור. בכל שלב, ניתן לצפות בתמונות באמצעות מסך הטלפון או במחשב האישי.

מיקרוסופט מאפשרת לכל משתמש רשום לקבל נפח אחסון של כ-25 ג'יגבייט, שמספיק לכ-250 אלף תמונות-טלפון טיפוסיות. השירות למשתמש ניתן בחינם, אך מודל ההכנסות מתבסס על הסכמים עם המפעילות על זמן אוויר סלולרי וכמובן על פרסום. אם הפיילוט היפני יצליח, מתכוונת מיקרוסופט להרחיבו למדינות נוספות.

היפנים הם גם צרכנים כבדים של תקשורת נתונים וקשה לתפוס עובד יפני בלי מחשב נייד עם תקשורת אלחוטית מהירה ודואר אלקטרוני פעיל. אבל אפילו ביפן נותרו עד לאחרונה כמה מקומות, שאליהם לא יכלו המפעילות להגיע כדי לייצר הכנסות מתקשורת נתונים. אחד מהם הוא הרכבת המהירה - השינקאנסן - שמסיעה מדי שנה מיליוני אנשי עסקים שרעבים לאינטרנט ולדואר אלקטרוני.

הפוטנציאל הכלכלי הבלתי מנוצל הזה הביא את מפעילת התקשורת היפנית NTT וחברת הרכבות של מרכז יפן לפתח טכנולוגיה מורכבת מאוד, שמאפשרת לנוסעי הרכבת לקיים תקשורת נתונים בקצב של עד 2 מגאביט לשנייה. קצב התקשורת נשמר גם במהירויות של 250 קמ"ש ויותר, שאליהן מגיעה הרכבת. הפיתרון כולל קווים דיגיטליים מיוחדים, שפרושים לאורך הפסים ומשתמשים בטווח שנועד במקור לפיקוח ולשליטה על הרכבת. הכבלים מחוברים לאינטרנט והם שולחים אותות לתחנות אלחוטיות ניידות, שנמצאות בכל אחד מהקרונות. את אלה קולטים הנוסעים באמצעות רכיבי התקשורת האלחוטית הרגילים שנמצאים במחשבים הניידים שלהם.

העלויות לא זולות אולם נוסעים מתמידים יכולים לרכוש חבילות במחירים שמתחילים בעשרות דולר לחודש. בינתיים מופעל השירות רק בקו טוקיו-אוסקה.

באים אל הקונים

גם בתי העסק היפנים סובלים כיום מתנועה דלילה יותר מבעבר והפתרון שלהם הוא אימוץ טכנולוגיות מתקדמות בנוסח "אם אתם לא מגיעים לחנות, החנות מגיעה אליכם". כך, למשל, נערכה בשבוע שעבר בטוקיו אירוע אופנה של ביגוד לנערות וצעירות - שהן "לקוחות העל" של הכלכלה היפנית - שכלל קונצרט רוק ותצוגת אופנה. אולם לצד תצוגת האופנה הפיזית קיימו המארגנים "תצוגת אופנה" מקבילה, שלוותה במכירות מקוונות, ברשת הסלולר.

הלקוחות הפוטנציאלים יכלו לרכוש את פריטי הביגוד דרך הטלפון מיד עם הצגתם הפיזית על מסלול תצוגת האופנה או לצפות בהם באמצעות הרשת הסלולרית גם אם לא נכחו פיזית באירוע. התהליך המשולב קלע היטב למטרה. ביום האירוע לבדו נרשמו מכירות סלולריות של פריטי אופנה מהתצוגה ביותר מחצי מיליון דולר - לא כולל הכנסות מזמן אוויר.

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום