סולם יעקב

לאט ובבטחה מרכיב עו"ד נאמן את שלבי הסולם שיאפשר למתיו ברונפמן, שוקי אורן ושלמה זהר לרדת מהעץ

עו"ד יעקב נאמן, אולי שר המשפטים הבא, בונה שלבים לסולם שיאפשר לדיסקונט, מתיו ברונפמן בעל השליטה ושלמה זוהר היו"ר, שוקי אורן החשב הכללי באוצר המחזיק במניות המדינה בבנק, לדירקטוריון ולאסיפה הכללית של הבנק, לשלם לאריה מינטקביץ' את "הסכום הראוי" בגין שנותיו בבנק ושירותו למען ההפרטה. לשלם לו כבר בחודשים הקרובים, בעיצומו של משבר עולמי, מיתון ישראלי, ומצבו המתקשה של הבנק, כחלק מהבנקאות הישראלית.

לפני כמה שבועות הודיע מינטקביץ', היו"ר הקודם של הבנק שסיים את התפקיד בינואר 2006 לדירקטוריון דיסקונט שפניו לתביעה משפטית. הנהלת הבנק לא הופתעה, המהלכים שנעשו בשלוש השנים האחרונות בין הבנק ליו"ר הקודם שלו נעשו בתיאום והבנה. גם ההחלטה להעביר את הפרשה לבורר-בודק. גם בחירתו של יעקב נאמן. מצד אחד האיש שבהיותו שר האוצר חתם על מינויו של מינטקביץ' ליו"ר הבנק אז בשליטת המדינה, מצד שני עורך דין שמשרד עורכי הדין שלו מייצג את הבנק בתיקים שונים.

כאילו הליך חדש

באופן רשמי מדובר בהליך חדש. כזה שאין לו קשר, בכל אופן לא קשר ישיר ורשמי, לכל החלטות העבר בעניין התמורה המגיעה למינטקביץ'. לא קשור לתנאי ההעסקה שכבר נקבעו לו בתקופה שהיה עדיין יו"ר המוערכים, בצבירה, בכ-7 מיליון שקלים ולא מומשו. לא קשור להחלטת הבעלים הנוכחיים לתת לו מענק מיוחד בסך 10 מיליון שקלים על שאפשר את ההפרטה והעביר את הניהול בדרך הטובה ביותר שאפשר, שגם הוא לא מומש בשל התנגדות ירון זליכה, החשב הכללי הקודם.

הליך נאמן עוקף למעשה את הליכי העבר על הקשיים וההתנגדויות שלהם וסולל כביש חדש בפרשה. זה היה הרעיון של עו"ד רם כספי, המייצג את מינטקביץ'.

נאמן, כבודק מוסכם, מתבקש על ידי הצדדים, מינטקביץ' שדורש תשלום ודיסקונט שכבר הפריש (הפרשה כללית) סכום נכבד עבור התשלום הזה, לבדוק ולהחליט באופן עצמאי כמה מגיע למינטקביץ' על תקופתו בבנק.

איפה הם היו עד היום

מינטקביץ' כבר שלוש שנים מחוץ לבנק, וזליכה המתנגד פרש לפני למעלה משנה. ובכן, שני הצדדים המתינו בהסכמה שבשתיקה לסוף 2008, מועד מימוש האופציה שניתנה לברונפמן לרכוש חבילת מניות נוספת מהמדינה. חשבו שבהזדמנות זו, ועם קבלת מלוא השליטה בבנק, יסגרו כבר גם את ההליך מול מינטקביץ'. רק שלברונפמן, במועד המוחלט, לא היה כדאי לממש את האופציה.

מרגע זה לבנות סולם שיוכל לאפשר לדיסקונט לשלם את מה שהיה צריך לשלם וגם רצה והתכוון לשלם בעבר. רק שבזמן הזה הוא עלול לחטוף מטחי מים קפואים מהשוק, מהאוצר ואולי מגורמים המחזיקים במניות דיסקונט.

כך בונים סולם

מינטקביץ' יבוא עם מפה המתארת את תקופתו בבנק. איך קיבל בנק קורס שעמד בפני התמוטטות, איך דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר הזהיר את הציבור בזמנו מפני קריסת בנק. הוא יציג את שיקום הבנק רבעון אחר רבעון, מחיקות אחרי מחיקות עד להתייצבות. הוא יציג את הובלת רכישת 20% מהראל,

את עמידתו בפרשת רכישת ויזה, שהניבה לבנק עד היום קרוב ל-2 מיליארד שקל רווח. הוא יספר לנאמן איך הציל את ההפרטה ברגע האחרון כאשר התברר שמתקיימת חקירה כבדה ברשויות האכיפה האמריקניות בגין התנהלות דיסקונט ניו יורק. עו"ד כספי יביא נתונים מהבנקאות: כמה קיבל עמירם סיוון המנוח, שהיה מנכ"ל הפועלים לפני ההפרטה ובשנים שאחריה. ובעיקר: כמה כסף קיבל ואושר לאיתן רף, יו"ר לאומי, בנק בשליטת המדינה, כפי שהיה בזמנו מינטקביץ', אילו תנאים נקבעו לו, ואפילו כמה מיליוני שקלים בונוס קיבל רף, בהסכמת זליכה, בשנים בהן שימש כחשב כללי.

ממול שלמה זוהר, יו"ר דיסקונט, יציג לנאמן את שיתוף הפעולה, את העובדה שהוא עצמו ישב בבנק, צמוד למינטקביץ', במשך חודשים עד שנכנס לתפקיד באופן רשמי, ואיך באו ויצאו מהפיקוח האמריקני וסגרו את הפרשה בקנס כספי.

פסוק וחלוט

נאמן, או בורר מכובד אחר, יחליט כמה כסף מגיע למינטקביץ'. עם פסק הבורר הזה יבואו לדירקטוריון ולאסיפה הכללית. משרד האוצר, גופים מוסדיים, אפילו אם התכוונו, לא יוכלו להתנגד.