הנקראות ביותר

הוידיאו הסלולרי מחפש גלגל הצלה - וכנראה ימצא אותו בתחום הפרסומי-עסקי

ההתחלה היתה מבטיחה: חברות הסלולר היו משוכנעות כי שיחות הווידיאו יהיו להיט ויקדמו את שירותי הדור השלישי ; בפועל, למרות העלות הנמוכה - הלקוחות מסתפקים בשיחות טלפוניות רגילות

בשנים האחרונות מכשירי הדור השלישי הצליחו לתפוס נתח דומיננטי בקטלוגים של המפעילות הסלולריות בארץ ובעולם. המכשירים הללו הפכו במהרה לדור 3.5 ולאחרונה גם לדור 3.75, והם מציעים מהירויות גלישה גבוהות, המאפשרות למשתמשים בהם להוריד שירים, לשלוח מיילים ולצפות בקליפים באיכויות סבירות. שירות נוסף שאותם טלפונים מציעים הוא שיחות וידיאו.

שיחות הווידיאו הסלולריות היו המרכיב המרכזי במכשירי הדור השלישי כאשר אלו הושקו בישראל בסוף 2004. מפעילות הסלולר פרטנר וסלקום ייחסו בזמנו לשירות את הקטליזטור לשירותי הדור השלישי, וקידמו בעיקר אותו. את האקט השיווקי הראשון בדור השלישי ביצעה סלקום, כאשר העבירה שיחת וידיאו ראשונה של אישה במהלך לידתה עם בני משפחתה, וקשה לשכוח את התגובות המעורבות למהלך.

פרטנר קידמה את שירותי הווידיאו הסלולריים שלה בעיקר על קשר אישי עם בני משפחה, ובנושא זה גם התמקדו הקמפיינים הפרסומיים שלה.

למרות ההתחלה המבטיחה, למרות ההיגיון שבשירות, מפעילות הסלולר הבינו עם הזמן שהשירות, אותו הן מתמחרות בעלות רגילה של שיחה קולית, לא ממריא. אפילו העובדה שאין כאן חסם כספי לא גורמת ללקוחות להעדיף לראות את האדם שאיתו הם משוחחים. הם מוותרים על הפריבילגיה ומעדיפים רק לשמוע אותו.

הסיבות לכך מגוונות וקשורות בעיקר לפרטיות - לא תמיד זה נוח שהאדם איתו משוחחים יראה את המתקשר. הרי קשה לדמיין שיחה עם קולגה עסקי, בערב בבגדים לא ייצוגיים כשמאחוריכם חוגג הבלגן בבית. חיסרון נוסף הוא הצורך להשתמש ברמקול בטלפון בעת ביצוע שיחת וידיאו. במקרים שבהם אותו אדם נמצא בקרבת אנשים אחרים או סתם מסתובב ברחוב, קיים קושי לשמוע היטב את השיחה - אם כי אוזניית בלוטות' פותרת את הבעיה הזו.

חלק מהיצרנים כבר ויתרו

למרות שהלקוחות לא מרבים להשתמש בשיחות וידיאו, יצרניות הטלפונים נוהגות להוציא את רוב המכשירים שלהן עם מצלמה קדמית המאפשרת את שיחות הווידיאו. ובכל זאת, מכשירי הדור השלישי של נוקיה לא תמיד עם שיחות וידיאו, כמו למשל בדגם E51 או 8800 Arte שיצאו בארץ.

בניגוד לנוקיה, שהורידה את המצלמה הקדמית, אבל מאפשרת לקבל שיחות וידיאו או להשתמש בשירותי שיחות וידיאו - כמו צפייה בחדשות - יצרניות אחרות זנחו את האופציה הזו לגמרי. למשל, הפאלם Pro והבלקברי Bold שיצאו לאחרונה בישראל, לא תומכים בשום צורה בשיחות וידיאו.

לדברי דוידי פיאמנטה, מנכ"ל סאני תקשורת, יבואנית טלפוני סמסונג לארץ, "סמסונג עדיין שומרת על האופציה לשיחות וידיאו במכשירי הדור השלישי שלה. אכן, ראיתי יצרנים שהחליטו לוותר על המצלמה הקדמית המאפשרת את שיחות הווידיאו מטעמי חיסכון, למרות שמדובר בדולרים בודדים שלא משנים את מחיר המכשיר".

פיאמנטה אומר כי הסיבה שסמסונג ממשיכה להוציא את מכשיריה עם שיחות וידיאו היא ש"ברגע שמשהו נכנס למכשירים של סמסונג כסטנדרט - החברה לא מוציאה אותו. כמו-כן, יש מפעילות שדורשות את המצלמה הקדמית בטלפונים שיוצאים אצלן".

עוד הווידיאו חי

למרות ששיחות הווידיאו הסלולריות נמצאות בשלבי גסיסה מתקדמים בעולם השיחות האישיות, דווקא בעולם הפרסומי-עסקי, הן זוכות לייעוד חדש. רשת השכרת סרטי הווידיאו וה-DVD בלוקבאסטר מציעה בחצי השנה האחרונה שירות המאפשר ללקוחות לצפות בטריילרים לסרטים בווידיאומטים.

כל שהלקוח צריך לעשות, הוא לחייג מספר המופיע על-גבי הווידיאומט ולצפות בטריילר לסרט אותו הוא רוצה לשכור.

ערוץ 1 וחברת החדשות של ערוץ 10 מציעים צפייה בשיחת וידיאו במהדורות החדשות שלהן וחברת החדשות של ערוץ 2 צפויה להצטרף בקרוב. בצד הפרסומי, חברת HP מציעה ללקוחות שנתקלו בפרסומת שלה בעיתון, להתקשר בשיחת וידיאו ולצפות בפרסומת הטלוויזיונית של המכשיר ובצד השירותים, בנק מזרחי-טפחות מאפשר ללקוחותיו לבצע שיחות וידיאו עם הבנקאי שלהם. יכולת נוספת היא בעולם האבטחה, עם פיצ'רים שמאפשרים חיבור בשיחת וידיאו אל מצלמות שנמצאות בבית או בעסק ולרגל בצורה כזו אחר המתרחש ישירות מהטלפון.

לדברי גיא עמי-עד, מנכ"ל סוכנות הפרסום הסלולרית מובי, שאחראית לקמפיין של HP כמו גם לפעילות של איזי פורקס בעולם שיחות הווידיאו הסלולריות, החברות העסקיות מחפשות חדשנות, כמו למשל איזי פורקס, שמאפשרת ללקוחות לקבל מידע על מט"ח בשיחת וידיאו. "יש צורך של לקוחות לשירות הזה", הוא אומר, "היו לנו מאות שיחות וידיאו לפרסום של HP".

ובכל זאת, מאות שיחות זה עדיין לא הופך את שיחות הווידיאו הסלולריות לתופעה. לכל היותר, תופעת שוליים. עמי-עד טוען שהחברות שרוצות להשתמש בשיחות הווידיאו לקידום המוצרים שלהן, צריכות לדעת "שהלקוחות הפוטנציאלים יבצעו שיחת וידיאו רק במידה שהתוכן המתקבל יענה לצורך שלהם. כמו-כן, שיחת וידיאו היא אמצעי תקשורת דו-כיווני וניתן באמצעותה להחיות כל אמצעי מדיה סטטי, כמו עיתונות או שלטי חוצות".

ניתוח בשיחת וידיאו

השימושים האפשריים לשיחות הווידיאו הסלולריות מגוונים. המרכז הרפואי שיבא, למשל, מקיים בחודשים האחרונים ניסוי שמטרתו לבדוק את השימוש בשיחת וידיאו סלולרית בטיפול הרפואי שניתן למבקרים בחדר המיון. הניסוי, שנעשה בשיתוף עם סלקום, מאפשר למתמחה התורן במיון להתייעץ עם רופא בכיר שלא נמצא באותו זמן בביה"ח, באמצעות שיחת וידיאו או באמצעות שליחת תמונות סטילס (הודעת MMS).

הניסוי, שקיבל את אישור ועדת האתיקה לנושא מחקר רפואי, מתקיים במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית-החולים.

לכל החברות בישראל נוכחות בתחום זה, גם אם עדיין מצומצמת. המצטרפת האחרונה לעולם שיחות הווידיאו הסלולריות היא פלאפון, שהשיקה לאחרונה את הרשת החדשה שלה. לדברי גיא באומן, סמנכ"ל התוכן בפלאפון, "שיחות הווידיאו הופכות משירות מאדם לאדם לפלטפורמה לסדרת שירותים אחרים. זו פלטפורמה נוחה, בגלל שהממשק של שיחות הווידיאו הוא פשוט, והלקוח מתחבר בצורה פשוטה של שיחה".

* לאן העולם הזה יכול להתפתח?

באומן: "לשני מקומות. הראשון הוא עולם השירות, כך שבית עסק יכול להפוך את שירות הלקוחות ליותר פרסונלי - כמו בנק מזרחי-טפחות או מערכות בהן הלקוח מתקשר והתפריטים מופיעים בתצוגה על המסך שלו, במקום שיצטרך לזכור מספרים. השני הוא המידע, כך שאנשים יוכלו לקבל מידע על מוצרים מסוימים. בעולם התיירות, למשל, יוכל הלקוח לצפות בסרט וידיאו על היעד אליו הוא רוצה לנסוע".

ארז פז, סמנכ"ל השיווק בפרטנר, אומר שהכיוון החדש אליו הולכות שיחות הווידיאו מונע מהרצון של לקוחות לצפות בסרטונים על-גבי המכשירים שלהם. "הצלחנו להגיע לממוצע חודשי של 45 דקות צפייה בסלולר דרך הפורטל שלנו. הלקוחות מתעניינים בתוכן חדשותי, ריאליטי ותוכן טלוויזיוני אחר".

לדברי פז, "המכשיר הסלולרי ממשיך להיות יותר ויותר משמעותי בשימוש היומיומי, הן בעולם הלייף-סטייל והן בחיבור למידע בעולם הבידור. כמו-כן, יש היום כניסה של ממשקים רפואיים ועסקיים. כך שאני מאמין בשימוש בווידיאו אישי, שיורכב גם משיחות וגם מאפליקציות".

פז חושב כי יש עדיין מקום לחינוך שוק, שילמד את הצרכנים להשתמש בשיחות וידיאו. "לשמחתי, עולם הסלולר, גם בארץ וגם בחו"ל משקיע באיכות הווידיאו בשיחות ובצפיות בתוכן", הוא אומר.

כך ששיחות הווידיאו נמצאות היום רק בשלבים הראשונים של הייעוד החדש שלהן - שהוא מעבר מהעולם האישי לעולם הפרסומי-שירותי. למרות שהמפעילות הסלולריות לא ציפו לכיוון הזה, נראה שהן יאמצו אותו בחיבה רבה, כי הוא זה שיציל את השירות מגסיסה.

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!