מחקר ישראלי-פלסטיני-ירדני יבדוק כיצד ניתן להציל את חלקו הדרומי של נהר הירדן

בשנים האחרונות חלה הידרדרות משמעותית בקטע שבין הכנרת לים המלח המעמידה את הירדן בסכנת זיהום תמידית ; בנוסף, תהליך ההתייבשות צפוי להשפיע בעתיד גם על מצבו האקולוגי של ים המלח

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

ד"ר שריג גפני מבית הספר למדעי הים של המרכז האקדמי רופין ישתתף בצוות מחקר סביבתי ישראלי-פלסטיני-ירדני שמטרתו לבדוק כיצד ניתן להציל את חלקו הדרומי של נהר הירדן.

בשנים האחרונות חלה הידרדרות משמעותית בקטע שבין הכנרת לים המלח המעמידה את הירדן בסכנת זיהום תמידית. בנוסף, תהליך ההתייבשות צפוי להשפיע בעתיד גם על מצבו האקולוגי של ים המלח.

המחקר ימומן על-ידי סניף המזרח התיכון של הארגון הבינלאומי "ידידי כדור הארץ" - ארגון שהוקם באוסטרליה ומקדם נושאים סביבתיים בכל רחבי העולם, אשר נציגיו מבינים היטב את חשיבות הנושא.

ד"ר גפני: "נהר הירדן הוא מקור מים חשוב עבור שלושת העמים. בשנים האחרונות הנהר הפך ממקור עשיר במים מתוקים לנהר דל ומזוהם, ובכוונתנו לבדוק כיצד ניתן לשקם את חלקו הפגוע של הירדן. במהלך המחקר יבוצעו דגימות בחמש נקודות שונות, בקטע שבין הכנרת לים המלח, תוך התבססות על נתונים ממאה השנים האחרונות בנושאים כמו: כמויות מים, בעלי החיים וצמחיה".

מהצד הפלסטיני משתתף בוטנאי מאוניברסיטת אלנג'אח ואילו מהצד הירדני משתתף הידרולוג מומחה מאוניברסיטת עמאן. המחקר יתבצע משני צידיו של הנהר ודגימות ראשונות יתבצעו בחול המועד פסח.

המרכז האקדמי רופין חרת על דגלו לפעול למען איכות הסביבה. הדבר בא היטב לידי ביטוי בשיתופי פעולה ומיזמים עם חברות בינלאומיות הפועלות בתחום כדוגמת הפרויקט הימי המשותף של בית הספר למדעי הים והסביבה עם תאגיד איכות הסביבה העולמית "ואוליה" (Veolia).