יובל שטייניץ בטקס חילופי השרים: משרד האוצר יהיה הגוף שיוביל את הכלכלה ואת המשק

שר האוצר הנכנס: "שר האוצר חייב לעמוד בלחצים, אפילו יותר מחברי ממשלה; אני בתפקיד ארבעה ימים, וזה נראה כמו 4 חודשים" ; שר האוצר היוצא, רוני בר-און: "תשמע אך ורק את אנשי המקצוע שסובבים אותך - רק ההמלצות שלהם באות ממקום נקי

בטקס חילופי השרים, שנערך היום (ב') במשרד האוצר, מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, נפרד משר האוצר היוצא, רוני בר-און, וברך בהצלחה את שר האוצר הנכנס, יובל שטיינץ.

בתחילה, אריאב נפרד מבר-און, באומרו כי "בר-און נכנס מהר מאוד לענייניים, ובאמתחתו מספר הישגים. הוא הכין את התקציב לשנת 2008 ביעילות ובנחישות רבה, בראש סדרי העדיפויות. עדיפות רבה ניתנה גם להמשך הצמיחה במשק, לראייה, חברות הדירוג העלו את הדירוג של החוב שלנו אחרי תקופה ארוכה שהדירוג לא עלה".

"הישג חשוב של בר-און הוא גיבוש תוכנית האצה גם בתחום הריאלי וגם בתחום הפיננסי, שנתנה כוון למשק ויכולת התמודדות על רקע סיטואציה פרובלמטית בזירה הפוליטית. שר האוצר היוצא יכול להסתכל בגאווה". אמר אריאב.

לשר האוצר הנכנס, שטייניץ, אמר אריאב כי "לא יאומן שזהו רק היום השלישי שאתה איתנו - זה נראה הרבה יותר. אתה בא מדיסציפלינה שיכולה לתת לנו פרספקטיבה אחרת. אני מבטיח לך את מלוא היכולת המקצועית שלנו לשרת את המשק. עומדת לפנינו תקופה לא פשוטה אך אני בטוח שנוכל להציג תוכנית כלכלית וגם ניישם אותה". אמר מנכ"ל האוצר.

שר האוצר היוצא, רוני בר-און, אמר לשטייניץ: "אני מסיר את הכובע על מהירות הלמידה שלך ועל הגלישה שלך לתוך הדבר הזה. אל תצפה לגדולות זה לא יהיה יותר קל. זה רק הולך ומחמיר וכל הזמן קורה דברים. זה לא נגמר אף פעם. אתה תמיד שוחה נגד הזרם". אמר בר-און.

בר-און הוסיף: "יש לי עצה טובה אליך והיא קשורה לעצות ובעיקר לנותני עצות. כולם יתנו לך עצות ויגידו לך ויתלשו לך את האוזניים כדי שתקשיב לדברים שלהם ויבטיחו לך שזו טובת המדינה, ואם לא תעשה את מה שהם אומרים שום דבר לא יקרה ושום דבר לא יזוז".

בר-און המליץ לשטייניץ: "תשמע אך ורק את אנשי המקצוע שסובבים אותך. אך ורק הם רואים את המטרה האמיתית: טובת המדינה. רק ההמלצות שלהם באים ממקום נקי: שירות המדינה. לפעמים הם טועים ולפעמים יש מחלוקות ביניהם, אך רק הם אלו שיעזרו לך. הם אנשים טובים ורציניים".

בר-און סיכם את דבריו לשטייניץ: "המשפחה שלך היא זו שהולכת לשלם את המחיר היותר כבד. אני בטוח בהצלחה שלך ואני בטוח בך". אמר.

שטייניץ אמר כי "ארבעה ימים אני בתפקיד, וזה כבר נראה כמו 4 חודשים לפחות. אני מקבל היום את האחריות על כלכלת ישראל. אני מקבל משרד מרוני בר-און, שהוא במצב מצויין. הדבר האחרון שאני יכול להגיד שמשרד האוצר במשבר. זה אחד המשרדים המסורים יותר והמקצועיים ביותר. כל מה שעשית, רוני, היה לטובת המשק. לא ראיתי הרבה פוליטיקה במעשיך. ראיתי עמידה בלחצים ואני בטוח שלא היה קל".

שטייניץ אמר כי "שר האוצר חייב לעמוד בלחצים, יותר מכולם, כולל חברי ממשלה עצמם. שמרת על התקציב וזה נכס חשוב. לא נכנסו כאן לפאניקה. המשבר תפס אותנו באמצע מערכת בחירות וזה הקשה מאוד. קשה להעביר תוכניות ותקציבים. אני בטוח שהויכוחים שבינינו יהיו עיניניים". אמר שר האוצר.

לאנשי האוצר אמר שטייניץ, כי "החודשים הקרובים הולכים להיות עמוסים. לקחנו על עצמנו משימה עצומה ואתגר עצום (תקציב דו-שנתי א.פ.) זה ידרוש מאמץ גדול מכולנו. תצברו כוחות כי יש לנו 4 חודשים של מאמץ מרוכז שבמהלכו ננסה לבלום את ההאטה ולהניח את היסודות של היציאה מהמשבר".

שטייניץ הדגיש, כי "המשרד הזה יהיה הגוף שיוביל את הכלכלה ואת המשק. מה שיובל זה לא סקטור אחד או תחום אחד. המשרד הזה יוביל את הכלכלה כי זו המטרה היחידה שלו. ברור שבשיתוף פעולה עם כולם: רה''מ, הנגיד, ההסתדרות והמעסיקים. אבל האוצר יוביל". אמר.

נזכיר, כי מליאת הכנסת צפויה לאשר הערב ברוב גדול את הצעתו של יובל שטייניץ, להעביר תקציב דו-שנתי לשנים 2009-2010. הצעתו של שטייניץ כוללת גם את הארכת התקופה העומדת לרשות הממשלה והכנסת לאשר את תקציב המדינה לשנתיים הקרובות מ-45 ימים מיום כינון הממשלה ל-106 ימים מיום כינונה. לנוכח ההארכה, צפוי תקציב המדינה לשנתיים הבאות לעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ב-15 ביולי.

שר האוצר הסביר הבוקר מעל דוכן הנואמים בכנסת כי תקציב דו שנתי מתחייב נוכח המצב הכלכלי הקשה במשק. "מצב חירום לא שגרתי מחייב צעדי חירום לא שגרתיים", אמר שטייניץ, "הייתי אומר שמצב החירום הכלכלי הוא מצב חירום לאומי והוא מחייב ממלכתיות.

שטייניץ הוסיף עוד כי כשר אוצר הוא קיבל לידיו כלכלה במשבר. "המשבר הזה הוא משבר מיובא, הוא לא משבר תוצרת כחול לבן תוצרת הארץ, אבל עדיין הוא אחד המשברים החמורים ביותר בכלכלה העולמית, עם השלכות חמורות וקשות על הכלכלה הישראלית. אסור לטמון את הראש בחול. לא קרה בתולדות ישראל שכאשר שר אוצר נכנס לתפקידו, ביום שהוא נכנס לתפקידו, הוא קיבל דיווח על גירעון של 40 מיליארד שקלים. היו כבר גירעונות אבל לא היה במספרים מוחלטים, כגודל הגירעון הזה, שרובו המכריע הוא תוצר לוואי של המשבר", אמר.

בתוך כך, אמש נפגשו שטייניץ וראשי משרדו, גם עם בכירי משרד האוצר לדורותיהם. מטרת המפגש הייחודי היתה החלפת דעות ורעיונות בנושא המשבר בכלכלה הגלובלית. "נכונו לנו אתגרים רבים בהתמודדות עם המשבר הכלכלי העולמי. אני מאמין כי סיעור מחשבתי, ריבוי רעיונות ושיח פורה עם גורמים שונים במשק, יסייעו לנו בעיצוב מדיניות כלכלית מאוזנת המתחשבת במגוון השיקולים. אני מקווה שבסופו של דבר, האוצר יזכה לתמיכה כללית, כיוון שאנו הולכים לקרב קשה להצלת הכלכלה הישראלית". אמר שר האוצר.

בפגישה נכחו מנכ"לי משרד האוצר לשעבר: יוסי בכר, דוד ברודט, אבי בן בסט, אוהד מראני וויקטור מדינה; הממונים על התקציבים לשעבר: קובי הבר, אורי יוגב ודוד בועז; החשבים הכללים לשעבר: ניר גלעד, אלי יונס ושי טלמון; הממונים על שוק הון לשעבר: אייל בן שלוש, ציפי סמט ודורון שורר; הממונה על השכר לשעבר, אלי כהן; מנהלי רשות החברות הממשלתיות לשעבר, אייל גבאי ותמי בן דוד; מנהלת רשות המיסים לשעבר, טלי ירון-אלדר; הממונה על הכנסות המדינה לשעבר, יורם גבאי; מנהלי אגף כלכלה ומחקר לשעבר, ורד דר ומיכאל שראל ודובר המשרד לשעבר, אלי יוסף.