ז'אן פול גוטייה הולך על המים

סדרת בקבוקי ההוט קוטור שעיצב ז'אן פול גוטייה עבור חברת המים המינרליים אוויאן, תוצע מחר במכירה פומבית בבית המכירות rtcurial פריז

בקבוקי מים בסדרת ה"הוט קוטור" שיצר מעצב-העל הפרובוקטיבי ז'אן פול גוטייה עבור חברת המים המינרליים אוויאן, יוצעו מחר (ג') במכירה פומבית של בית המכירות Artcurial פריז. הבקבוקים זרמו בטבעיות לחלקה העכשווי של המכירה, המוקדש לפריטי עיצוב ואמנות דקורטיבית מהמאה העשרים.

הם ניצבים אחר כבוד לצד מנורות טיפאני ואגרטלי אמיל גלה בסגנון אר-נובו, פריטי ריהוט בעיצוב צ'ארלס וריי אימס, בובות מעצבים במהדורה מוגבלת של קרל לגרפלד ופריטים אחרים, שהערכות המחיר המוקדמות שלהם נעות בין 200 ל-10,000 אירו.

חברת אוויאן מוציאה מדי שנה בקבוק מעוצב לאספנים, כחלק מפעולות המיתוג היוקרתי שלה. הבקבוקים יוצאים בסדרה גדולה (פרט א-פורטה), ונמכרים במסעדות יוקרה ובחנויות שנבחרו בקפידה במחיר הנע בין 7 ל-12 אירו. בנוסף, מוציאה אוויאן סדרת "הוט קוטור" המיוצרת בעבודת יד, ומכירותיה מיועדות לפעילות ה"מצפונית" של החברה.

בשנה שעברה עיצב את הבקבוקים כריסטיאן לקרואה, שבחר במראה "מלכת הקרח" לבקבוק ההוט קוטור שלו. השנה פנתה החברה לגוטייה, שנהנה לשחק בדימויי המים בבקבוקי הקריסטל, המיוצרים בעבודת יד בחברת הקריסטל באקארה.

הבקבוקים עטופים בקריסטלים מנצנצים, שקופים וזכים כמים. גוטייה נצמד למראה המים המבעבעים, נמזגים ונשפכים, וכך נראים הבקבוקים כפסלי מים, סביבם נתזים וטיפות, שלוליות והשתקפויות.

קמפיין חובק עולם

מכירת הסדרה מיועדת לאיסוף כספים עבור ארגון רמסאר (RAMSAR) - ארגון להגנה על מקורות המים בטבע. חברת אוויאן תומכת בארגון בעשר השנים האחרונות, כחלק ממדיניותה לאחריות סביבתית. לקראת המכירה הוצגו הבקבוקים בקמפיין חובק עולם בלונדון, בטוקיו, בשנחאי, בניו-יורק, במוסקבה, בדובאי, במלבורן ובפריז, וזכו להצעות מחיר העומדות כעת על כ-3,000 אירו לבקבוק.

כמו אוויאן, חברות רבות ל"ייצור" ולשיווק מים מינרליים מתלבטות כיצד לאזן בין הפעילות השיווקית והתדמיתית שלהן. כך למשל, חברת מי עדן הישראלית שיקמה את מעיינות הסלוקיה ברמת הגולן ומתחזקת את אתר התיירות במקום, כחלק מפעילותה לשמירה על הסביבה.

אך פתיחת המעיינות כאתר טבע לקהל אינה מכסה על השאיבה המסיבית של מים לצורכי מכירה. החברות מתקשות להימנע מהקונפליקט בין פעילותן המסחרית, המנצלת את משאבי הטבע ולעתים אף מחסלת אותם, לתדמיתן הטבעית.

נוסף לשאיבת המים המינרליים שמכלה את המעיינות שהיו יכולים להיות נכס ציבורי לכל דבר, אחת הרעות החולות של תעשייה זו הם הבקבוקים, מהמזהמים הגדולים של כדור הארץ. שתיית מים מינרליים היא מהרגלי התקופה שחדרו לחיינו והפכו מובנים מאליהם. בארץ מדובר בכ-15 שנה של הטמעה וחינוך-שוק, והתוצאה היא שדור הילדים של היום אינו מודע כמעט לאפשרות לשתות מים מהברז.

באחרונה מתרבים הקולות הקוראים לנטישת ה"הרגל המגונה" של צריכת מים מינרליים וחזרה לשתיית מי ברז, במקומות שבהם מי השתייה טובים ולעתים נחשבים לבריאים יותר (בעקבות הפלרה והשגחה על איכותם) - כמו אצלנו. עיריית פריז הייתה הראשונה שיצאה לפני מספר שנים בפעילות מיתוג מי הברז, וקראה לתושבי העיר להפסיק להוציא כסף שלא לצורך.

"אנשים שותים מים מבקבוק בזכות השיווק המוצלח של מים מינרליים. הבנו שכדי להחזיר את האמון במי ברז עלינו לשווק אותם ולארוז אותם בצורה אטרקטיבית", הסביר דובר עיריית פריז את ההחלטה לחלק 30 אלף בקבוקי זכוכית מעוצבים, ממותגים בלוגו Eau de Paris ובמגדל אייפל קטן. עיריית לונדון הלכה בעקבותיה.