משבר בצמרת: אוסיף אינה עומדת בתוכנית הליווי של בנק הפועלים

כדי להבטיח את החזר האשראי שנתן הבנק עבור הפרויקט המפסיד "אביב בצמרת", הפועלים ישתמש בעודף התזרימי של פרויקט אחר ; הנפגעים יהיו מחזיקי אג"ח 5 של אוסיף

המשקיעים המוסדיים המחזיקים באג"ח מסדרה 5 של אוסיף חשו בטוחים בהשקעתם, כיוון שידעו שהעודף התזרימי של פרויקט "אביב בגימל" יבטיח את החזר החוב. אלא שלבנק הפועלים היו תוכניות אחרות, והוא שם את ידיו על הכסף לטובת פרויקט כושל של אוסיף במתחם פארק צמרת. זאת, בהתאם לתיקון בשטר הנאמנות שבוצע בדצמבר 2007.

הבנק רוצה להבטיח את החזר האשראי שניתן לחברת הנדל"ן בגין פרויקט "אביב בצמרת", במסגרתו רכשה החברה 6.7 דונם תמורת 95 מיליון שקל, ועליהם היא בונה שני בנייני מגורים, האחד בגובה של 30 קומות ובצמוד לו בניין בן 8 קומות.

הפועלים חתם בינואר 2008 הסכם ליווי בו הוענק לאוסיף אשראי של 330 מיליון שקל. ההשקעה בפרויקט היא בגובה 380 מיליון שקל, אך הוא סובל מקיפאון במכירות וצפי להכנסות של 354 מיליון שקל - הפסד של 26 מיליון שקל ושיעור הפסד גולמי של 7%.

אוסיף אינה עומדת בתנאי התוכנית העסקית כפי שנקבעו בהסכם הליווי עם הבנק והיא פועלת מולו לצורך עדכון התוכנית. בפרויקט 132 יחידות דיור (ממוצע של 166 מ"ר לדירה), אך רק 89 דירות נמכרו למרות השקעה גדולה בפרסום ושיווק.

עד כה הושלמה בניית מחצית מהפרויקט: הושקעו 238 מיליון שקל ויש צורך בהשקעה נוספת של 142 מיליון שקל. אוסיף רשמה ברבעון האחרון של 2008 הפרשה לירידת ערך בסך של כ- 14מיליון שקל בשל ירידת מחירים בפרויקט היוקרה.

סך ההפסד מהתאמת ערך מלאי בניינים למכירה ומקרקעין שנרשם ב-2008, הינו בסך של כ-41 מיליון שקל, ובעיקרו נובע מהפרשה להפסד בסך של כ-31 מיליון שקל שבוצעה לגבי הדירות הנמוכות בפרויקט אביב בצמרת, בשל עלייה

בעלויות ההקמה של הפרויקט ברבעון השני והשלישי בעקבות התייקרות חומרי הגלם, וכן שיפור ברמת המפרט בפרויקט ולגבי הדירות העליונות עקב ירידה במחירי המכירה ברבעון הרביעי.

אוסיף התחייבה בדצמבר 2008 בפני בנק הפועלים שההון העצמי לא יפחת משיעור של 7% מהמאזן, ובכל מקרה ההון העצמי המתואם לא יפחת מסך של 200 מיליון שקל.

את 2008 סיימה החברה בהפסד כבד של 226 מיליון שקל, והזהירה שאין בידיה מקורות נזילים מספיקים לתשלום חלויות שוטפות למחזיקי האג"ח בחודש יוני בסך של כ- 102מיליון שקל. הפירעון כולל קרן וריבית של אג"ח מסדרה 4 וריבית של אג"ח מסדרה 5.

בנק הפועלים סירב להתייחס לידיעה.