שבוע המסחר המקוצר בבורסה בת"א ננעל במגמה מעורבת: המעו"ף נותר היום ללא שינוי ובסיכום שבועי ירד ב-1.17%

התל-טק איבד 1.3% ובשבוע המקוצר ירד ב-2.7% ; אפריקה זינקה ב-8.5% ; כי"ל איבדה בסיום 2.9% ; טאואר זינקה ב-15.9% ; אלביט מערכות הוסיפה 2.45% ; רמי לוי הוסיפה 7% ; טבע טיפסה ב-1.4%

שבוע המסחר המקוצר בת"א הסתיים במגמה מעורבת, כאשר מדד המעו"ף נותר היום ללא שינוי ובסיכום 3 ימי המסחר האחרונים התממש ב-1.2%. בסיום המסחר בלט מדד הנדל"ן בעלייה של 2.1% ובו בלטה מניית אפריקה ישראל שסיימה בעלייה של 8.5%. מדד הבנקים שבמהלך היום בלט בירידות התמתן בסיום המסחר וירד ב-0.4%.

לסנטימנט השלילי שאיפיין את מרבית שעות היום בת"א מוסיפות ירידות השערים שנעלו את המסחר בבורסות באסיה, הירידות שנרשמות כעת בבורסות באירופה והירידות שצופים החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט.

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על ירידות של כ-1% בפתיחת המסחר היום. המסחר באסיה היום ננעל במגמה שלילית עם ירידות בשיעור מירבי של 1.34%. הבורסות האירופאיות נסחרות בירידות שערים של כ-1.9%.

נזכיר, כי היום הוא יום המסחר האחרון בבורסה באחד-העם לשבוע הזה, מחר ומחרתיים לא יתקיים מסחר בשוק המקומי לרגל חג הפסח, והמשקיעים יחזרו "לעבודה" רק בתחילת שבוע הבא - חול המועד פסח, בו יתנהלו ימי מסחר מקוצרים בת"א - עד 14:45.

הלמ"ס: האטה חריפה בהשקעות ב-2008

ההאטה החריפה שהחלה עוד בשנת 2008 השתקפה היטב בנתוני ההשקעות במשק הישראלי. ההשקעות בנכסים קבועים בענפי המשק, במחירים קבועים, גדלו בשנת 2008 "רק" בשיעור של 5.5%, לאחר עלייה של 18.9% ו-12.8% בשנים 2007 ו-2006 בהתאמה, כך דווחה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ההשקעות בנכסים קבועים כוללת: בנייה שלא למגורים, מכונות וציוד, כלי תחבורה, ונכסים לא מוחשיים.

עוד עולה מהנתונים, כי בניכוי אוניות ומטוסים, ההשקעות בענפי המשק עלו ב-7.7% בשנת 2008 לאחר עלייה של 15.8% בשנת 2007. השקעות ענפי המשק בבניינים שלא למגורים ועבודות בנייה אחרות, הכוללים מבני תעשייה, משרדים וכבישים - ירדו בכ-1% בשנת 2008, לעומת עלייה של 6.8% בשנת 2007. במקביל, ירדו ההשקעות בתשתיות ב-4.8% בשנת 2008, לאחר עלייה מתונה של 0.3% בשנת 2007. גם הממשלה השקיעה פחות: סך ההשקעה המקומית הגולמית של המגזר הממשלתי בנכסים קבועים ירד, במונחים כמותיים, בשנת 2008 ב-3.3% לאחר עליה של 3.4% בשנת 2007.

הכנסת אישרה את הארכת המועד להעברת תקציב המדינה הדו-שנתי

לאחר לילה של דיונים מרתוניים שנמשכו למעלה מ-12 שעות עבר הבוקר בקריאה שנייה ושלישית, החוק להארכת המועד להעברת תקציב המדינה הדו-שנתי. הצעתו של שר האוצר יובל שטייניץ כללה גם את הארכת התקופה העומדת לרשות הממשלה והכנסת לאשר את תקציב המדינה לשנתיים הקרובות מ-45 ימים מיום כינון הממשלה ל-106 ימים מיום כינונה. לנוכח ההארכה, צפוי תקציב המדינה לשנתיים הבאות לעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ב-15 ביולי.

אתמול אמר שר האוצר כי תקציב דו-שנתי מתחייב נוכח המצב הכלכלי הקשה במשק: "מצב חירום לא שגרתי מחייב צעדי חירום לא שגרתיים", אמר שטייניץ, "הייתי אומר שמצב החירום הכלכלי הוא מצב חירום לאומי והוא מחייב ממלכתיות. המצב מחייב את המערכת הדמוקרטית הממשלתית והפרלמנטרית שלנו גם לגלות גמישות, ויש לה כלים לגלות גמישות בשעת הצורך".

בסיום המסחר נותר מדד המעו"ף ללא שינוי בשער של 756 נק', מדד ת"א-100 ירד ב-0.1%, מדד התל-טק איבד 1.3%, מדד הבנקים ירד ב-0.4% ומדד הנדל"ן טיפס ב-2.1%.

בסיכום שבוע המסחר המקוצר איבד מדד המעו"ף 1.17%, ת"א-100 ירד ב-1.27%, מדד הנדל"ן עלה ב-0.5%, מדד התל-טק בלט בירידה של 2.7% ומדד הבנקים הוסיף לערכו בשלושת ימי המסחר האחרונים 0.58%.

מניות בכותרות

טבע רשמה אמש בוול סטריט עלייה בערכה, בניגוד למגמה הכללית בבורסה מעבר לים.

כי"ל והחברה לישראל נסחרו על רקע ירידות השערים שרשמו אתמול מניות הדשנים הגדולות בוול סטריט.

מניות הבנקים לאומי , דיסקונט , מזרחי טפחות , בינלאומי , ריכזו עניין לאחר ירידות השערים במגזר הפיננסי בוול סטריט אמש, כשהמשקיעים חזרו והביעו את חששותיהם לגבי המוסדות הפיננסיים במדינה.

בנק דיסקונט ריכז עניין לאחר שהשלים גיוס של 215 מיליון שקל בהון משני עליון מהמוסדיים: העלה את הריבית צמודת המדד ל-7%. הבנק הצליח לגייס סכום הגבוה מהתכנון הראשוני לאחר שההנפקה נתקלה בקשיים אתמול, בשל הירידות בשוק ומכרז הנפקת האג"ח הממשלתיות. ההנפקה לכלל הציבור תמשיך ביום ראשון. שטרי ההון שגייס הבנק אינם כוללים מנגנון עצירת תשלום ריבית במקרה של הפסד מצרפי.

ההערכות בשוק מדברות על כך שהיום יפרסם בנק ישראל את תקציר דו"ח הביקורת בנושא מינוי מנכ"ל בנק הפועלים , ציון קינן. טיוטת הדו"ח תוגש היום למפקח על הבנקים רוני חזקיהו. הדו"ח יעסוק בהשתלשלות העניינים שהובילו להתפטרותו של צבי זיו מתפקיד המנכ"ל ביום ד' לפני שבועיים, בתהליך של בחירת המנכ"ל החדש ובאופן פעילות הדירקטוריון בסוגייה זו.

אלביט מערכות הודיעה כי היא רוכשת את יתרת המניות בקינטיקס ב-110 מיליון דולר במזומן. החברה החזיקה עד כה ב-51% מהון המניות של החברה. לסכום הרכישה יתווספו עד כ-8 מיליון דולר בכפוף לתוצאות 2009.

חברת מליסרון , שבשליטת יולי עופר, הודיעה היום (ג') לבורסה, כי התקשרה במזכר הבנות עם אפריקה ישראל נכסים , מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, לרכישת קניון רמת אביב וקניון סביונים. לפי מזכר ההבנות, ולאחר קיומם של תנאים מתלים, מליסרון תרכוש את שני הקניונים לפי שווי כולל של 1.74 מיליארד שקל. החברה תשלם 393 מיליון שקל, מתוכו סך של 200 מיליון שקל בגין 73.4% מקניון רמת אביב, ו-193 מיליון שקל בעבור 100% מקניון סביונים.

מניית קבוצת דלק ריכזה עניין לאחר שהאנליסט מברקליס הקפיץ את מחיר היעד לקבוצה פי 2.7 ל-490 שקל והעלה את המלצתו ל"משקל יתר". המחיר החדש משקף למניית הקבוצה פרמייה של 31.7% ביחס למחיר הפתיחה הבוקר בת"א. הגורמים המרכזיים להעלאת מחיר היעד וההמלצה הם ההפרדות מזרוע הנדל"ן ותגליות הגז הטבעי.

אקויטי 1 של גזית גלוב הודיעה אמש על שינויים פרסונליים בצמרת החברה במסגרת ניסיונותיה לקצץ בהוצאות. המנהל האדמיניסטרטיבי של החברה, מארק לנגר ייקח על עצמו גם את תפקיד סמנכ"ל הכספים שלה. ה-CFO הנוכחי, גרג אדוורדס ומנהל ההשקעות של החברה עוזבים את החברה. החברה העריכה כי הצעד יחסוך לה כ-1.9 מיליון דולר בשנה.

בעלי המיעוט באלוני מיתר מאיימים בהגשת תביעה נגזרת נגד החברה. חברת הנדל"ן מחקה בתוך חצי שנה 22 מיליון שקל בשתי עסקאות בפולין וברומניה שכלל לא יצאו לפועל, מה שהביא את עורך דינם של התובעים לטעון: "העסקאות נעשו בצורה מפוקפקת ותמוהה ביותר".

מעריב הודיע היום כי החל לחלק לעובדים אופציות שיאפשרו להם לרכוש עד 5% מהון מניות העיתון במחיר מופחת. במסגרת התוכנית יוקצו אופציות לכ-600 עובדי העיתון אשר לקחו חלק בתוכנית ההתייעלות של החברה ושבמסגרתה הסכימו להפחית משכרם, ללא תמורה. את האופציות יוכלו העובדים לממש בהדרגה על פני תקופה של שלוש שנים ממועד הקצאתן במחיר של 7 שקלים למניה - מחיר נמוך ביותר מ-10% ממחיר השוק של מניית "מעריב" בבורסה כיום.

רשת הרבוע הכחול עושה צעד נוסף במטרה להפשיר את היחסים בינה לבין לציבור החרדי ולסיים את החרם על רשת שפע שוק, שהחל אשתקד. ברשת צפויים למנות בימים הקרובים למנכ"ל שפע שוק את ישראל קלרמן, איש עסקים חרדי וחבר מועצת העיר ירושלים, מטעם מפלגת דגל התורה.

יובל בן זאב מכלל פיננסים מעריך באשר לדלק רכב הנמנית עם קבוצת דלק : המשבר העולמי מהווה הזדמנות - 2009 תהיה אחת השנים הטובות ביותר של החברה. בן זאב העניק למניה המלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 42 שקל למניה המשקף למניה פרמיה של 46% לעומת מחירה בשוק, וכן צופה לחברה רווח שנתי של 300 עד 350 מיליון שקל שיחולק כדיבידנד.

עופר גלזר הגדיל החזקתו במבטח שמיר ב-2.5% ל-10.85% ממניות החברה תמורת כ-17.7 מיליון שקל. גלזר רכש את המניות במחיר של 61.26 שקל למניה, מחיר הנמוך ב-6.3% לעומת מחיר הפתיחה של המניה אתמול בבורסה בת"א. דירקטוריון מבטח שמיר הודיע על מינויו של גלזר לדירקטור וצרופו לדירקטוריון החברה. קבוצת אשטרום החליטה לצמצם את החזקתה בכ-1% לכ-12.5% ממניות החברה.

מניית רמי לוי ממשיכה לרכז עניין, לאחר שנודע, כי הבעלים רמי לוי ואשתו מוותרים על הבונוס השנתי ב-2009 ומתכננים להעניק לעובדי עוף העמק תווי קניה לחג ברשת השיווק.

סלקום ממשיכה לרכז עניין לאחר שהודיעה אתמול על סיום מוצלח של גיוס חוב באמצעות הרחבת סדרות האג"ח שלה. החברה תיכננה במקור לגייס חוב של כ-300 מיליון שקל. בעקבות ביקוש של כ-3 מיליארד שקל החליטה החברה להרחיב עד למקסימום את גיוס החוב לפי תשקיף הצעת המדף.

חברת תאת טכנולוגיות הודיעה היום כי היא תספק לחברת Embraer מברזיל, הנחשבת לאחת מהיצרניות הגדולות בעולם של מטוסים מסחריים, מחליפי חום בהיקף כספי של כ-20 מיליון דולר. ההסכם עם החברה הברזילאיות יתפרס על פני 10 שנים, כאשר האספקה של מחליפי החום, אותם מפתחת ומייצרת תאת, תחל במהלך שנת 2010.

טאואר חודרת לשוק הקוריאני: חברת Cesign בחרה בתהליך ה-BCD25 של ג'אז מקבוצת טאואר, לפיתוח וייצור מגבר חדשני. על פי מחקר שנערך בסין, השוק של מגברי האודיו מסוג זה צומח ב-50%, עם מכירות של כ-600 מליון דולר בשנת 2008.

רשות החברות הממשלתיות מחפשת קונים למלוא מניותיו של הבנק לפיתוח התעשייה . הרשות פרסמה אתמול בערב מודעה ב"גלובס" (חלק החדשות, עמ' 17) לפיה על המעוניינים להגיש הצעותיהם עד ה-21 במאי הקרוב. עם השלמת המכירה ימחקו מניות הבנק לפיתוח התעשייה מהמסחר בבורסה בתל-אביב.

סרגון תפרסם את דו"חות הרבעון הראשון של 2009 ב-1 במאי.

אג"ח בכותרות

אוסיף אינה עומדת בתוכנית הליווי של בנק הפועלים. כדי להבטיח את החזר האשראי שנתן הבנק עבור הפרויקט המפסיד "אביב בצמרת", הפועלים ישתמש בעודף התזרימי של פרויקט אחר. הנפגעים יהיו מחזיקי אג"ח 5 של אוסיף.

S&P מעלות מותירה את האג"ח של אזורים שבשליטת שעיה בוימלגרין ברשימת מעקב עם השלכות שליליות. האנליסטים מציינים כי בוימלגרין קפיטל, החברה השולטת בכ-65% מאזורים מצויה במצב נזילות קשה. הפחתה משמעותית בהשקעתה של החברה בלגנא, הגדילה את הפסדי החברה בצורה משמעותית ושחקה את הונה העצמי.

לנדמארק גרופ מרכזת עניין לאחר שבעל השליטה אמר למחזיקי האג"ח: "משכנתי את הבית שלי לקניית אג"ח ומניות. אשתי צועקת עלי יותר מכם". מנכ"ל לנדמארק גרופ: "אם לא נצליח לממש את העסקאות, נציע הסדר חוב". חברת הנדל"ן נקלעה למשבר על רקע חשיפה גדולה למזרח אירופה - ועדיין לא פרסמה את הדוחות ל-2008. התשואה לפדיון בסדרה א' - 304% לשנה, ברוטו. אסיפה נוספת תזומן לסוף החודש - בה ידונו בפירעון מיידי.

[לאתר המעו"ף]