גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים לסיטרואן ברלינגו - הסנונית הראשונה של דגמי הגל החדש

השינוי במיצוב התכליתי והמשעמם פינה את מקומו לעיצוב עגלגל ותפוח, שבצבעים הנכונים ועם חישוקים ראויים יכול להיחשב לרכב פנאי אמיתי, מבלי לשדר לסביבה "טכנאי כבלים בחופשה" ; הבעיה היא רק במחיר, שמחמיץ את עיקר השוק הפוטנציאלי - קבוצת שווי שימוש 2

פלח הטנדרונים הוא אחד הצעירים ביותר בשוק הרכב הישראלי, אבל בחייו הקצרים הוא הספיק לעבור לא מעט תהפוכות דרמטיות. הנציגים הראשונים של הפלח נחתו בישראל ב-1998 והפכו ללהיט בשוק העסקי, בזכות שילוב בין נפח הטענה של מכונית מסחרית, נוחות נסיעה של רכב פרטי ושימושיות של רכב משפחתי, שיכול לשאת משפחה מורחבת על ציודה בסופי שבוע. מה שבאמת העניק לפלח תאוצה היה האפשרות של עוסקים מורשים לקזז על כלי הרכב הללו את המע"מ, שהפכה אותם למקלט מס נדיר.

בשנות השיא של תחילת העשור תפסה הנישה נתח מרשים של כמעט 10% מכלל שוק הרכב החדש בישראל, וחלק מהטנדרונים הפכו לדגמים הנמכרים (והרווחיים) ביותר בכלל ההיצע של היבואנים שלהם. אלא שבאמצע 2005 הודיע האוצר על ביטול האפשרות לקזז מע"מ על הטנדרונים, ובמכה אחת שלח את כל הפלח אל המקפיא. שנה מאוחר יותר נחתה על הפלח עוד מכה קשה, כאשר "רפורמת הסולר" של האוצר הקפיצה את מחירי הסולר ביחס למחירי הבנזין ופגעה בכדאיות האחזקה והרכישה של כל רכבי הדיזל הפרטיים. חלק מהיבואנים ניסו להסתגל למצב באמצעות דגמי בנזין אוטומטיים, ואחרים עשו מאמצים גדולים כדי לדחוק גרסאות בסיסיות של הכלים הללו לקבוצת שווי שימוש 2. אבל בשורה התחתונה, הפלח כולו נחתך ביותר ממחצית לעומת שנות השיא שלו ואיבד מכירות רבות לטובת משפחתיות בנזין קטנות וזולות.

השנה יתחיל פרק חדש בהיסטוריה הסוערת של הטנדרונים, עם הגעתם של דגמי דור חדש שממוצבים על-ידי היצרנים כרכבי פנאי משפחתיים ואופנתיים בזכות עצמם, עם אופציה להובלת מטענים בנפח חריג.

המהפך התדמיתי

המהפך התדמיתי בולט היטב בעיצובה החיצוני של ה'סיטרואן ברלינגו' החדשה, הסנונית הראשונה של דגמי הגל החדש בארץ. הקווים התכליתיים והמשעממים של הדגם היוצא פינו את מקומם לעיצוב עגלגל ותפוח, עם קשתות גלגלים מנופחות בנוסח צעצוע ילדים מגודל, פרופורציות מאוזנות ודלת אחורית עגלגלה. בצבעים הנכונים ועם חישוקים ראויים זוהי מכונית נאה, שיכולה להיחשב כרכב פנאי אמיתי מבלי לשדר לסביבתה מסר בנוסח "טכנאי כבלים בחופשה". עם השינוי במיצוב בא גם שינו בממדים, והמכונית החדשה ארוכה ב-22 ס"מ מקודמתה, רחבה ממנה ב-9 ס"מ וגבוהה ממנה ב-7 ס"מ.

גם עיצוב הפנים צועד צעד גדול לכיוון רכבי הפנאי. את המינימליזם התעשייתי של הדגם היוצא מחליף עיצוב פנים צעיר, עם הגה בשרני, פתחי אוורור עגולים ומשטחים מוצקים ובולטים בסביבת הנהג. לוח המחוונים עשיר ואינפורמטיבי וכולל צג דיגיטלי משני שממוקם מתחת למרכז השמשה הקדמית. המושבים נעימים ותומכים היטב בחוליות בנסיעות ארוכות טווח, רק חבל שמנגנון הכוונון שלהם מגושם. איכות הגימור וההרכבה גבוהה, אבל אנשי סיטרואן לא הלכו עד הסוף והסתפקו בחומרי דיפון פלסטיים קשיחים ועמידים, שמזכירים את שורשיו של הכלי כרכב של הצווארון הכחול.

סיטרואן ברלינגו

נפח ההטענה מספק כמעט כל צורך הגיוני. כאשר כל חמשת המושבים מאוישים, עדיין יש מאחור נפח של 675 ליטר ומרחב מספיק לאכסון שתי עגלות תינוקות, אופניים או ציוד פנאי. כאשר המושבים האחוריים מקופלים לרצפה אפשר לערוך לילדים מסיבת יום רבת משתתפים בתא המטען, שנפחו צומח ל-3,000 ליטר או להשלים הכנסה בהובלת דירות. עוד כמה עשרות ליטרים של נפח אחסון מפוזרים בתאי אכסון על התקרה, ברצפה, בדלתות ובין המושבים. למי שסובל מבעיות זיכרון מומלץ מאוד להכין תרשים מלאי: חיפוש אחר פריט זנוח יכול להיות ממושך. גם מרחב הישיבה לנוסעים מכובד בזכות בסיס גלגלים באורך 2.72 מ' ושפע של מרחב לכתפיים ולראש.

מתחת לחזות התעשייתית הסתירה הברלינגו היוצאת שלדה מהוקצעת ונעימה לנהיגה ושמחנו לגלות שהגנים עברו בירושה לדור החדש. ל'ברלינגו 2' היגוי מאוזן ומדויק למדי, ולמרות הגג הגבוה יש לה מרכז כובד נמוך שמסייע להפגין יציבות מופתית בפניות מהירות. גם נוחות הנסיעה על כבישים משובשים מרשימה, וכיול המתלים הזכיר לנו את הימים היפים של היצרנים הצרפתים, לפני שהפכו ליותר גרמנים מהגרמנים.

סיטרואן ברלינגו

ביצועים פושרים, על הנייר

מתחת למכסה המנוע ממוקם מנוע הטורבו-דיזל המוכר של פיז'ו בנפח 1.6 ליטר, שמייצר 90 כ"ס ומומנט של 22 קג"מ. פיז'ו נחשב ליצרנית מובילה בתחום הדיזל, והמנוע הקטן ממחיש היטב את כוחו של ניסיון. למרות ביצועים פושרים למדי על הנייר הוא מייצר דחף מכובד בעליות תלולות, משייט ללא מאמץ מוחשי ב-140 קמ"ש פלוס, ולא מתקשה להתמודד עם חצי טון של נוסעים ומטען. תיבת ההילוכים הידנית זריזה ונוחה מאוד לתפעול במיקומה הנוכחי לצד ההגה, ובידוד הרעשים המשודרג של תא הנוסעים מעגל את הפינות האקוסטיות המחוספסות של המנוע ומאפשר לדחוק בו באגרסיביות.

צריכת הדלק אטרקטיבית, וגם בנהיגת המבחן המאומצת שלנו החזיר הרכב כ-15 קילומטר לליטר סולר. אמנם הסולר עדיין יקר מבנזין, אבל נהגים עתירי קילומטרים ימצאו כי החישוב הכלכלי מתאזן.

הדור השני של הסיטרואן ברלינגו מגיע לארץ כרגע רק ברמת אבזור "פרטית" מהודרת ומאובזרת שעולה 128 אלף שקל, ולפיכך מחמיצה את עיקר השוק הפוטנציאלי, שמוגבל לקבוצת שווי שימוש 2. למכונית יש עדיין מה להציע לעוסקים שתקציבם אינו הדוק או ללקוחות פרטיים "משפחתיים" שצריכים את השימושיות של טנדרון ואת הנוחות של פרייבט ואינם נרתעים משילוב המילים "דיזל ידני". אבל יבואני סיטרואן מסתכלים לעבר ינואר 2010, כאשר יבוטלו קבוצות השווי, והמכונית תחזור להתחרות על לבם של ציי הרכב. *

מתחרות

פולקסווגן קאדי

פולקסווגן קאדי

אחרי שנתיים באוויר הדליל של קבוצה 4, ירדה הפולקסווגן קאדי לקבוצה 3 עם קלף מכירות שאין למתחרותיה: שילוב בין מנוע דיזל לתיבה אוטומטית. המנוע הוא 1.9 ליטר בהספק 105 כ"ס והתיבה היא DSG עם 6 מהירויות. הקאדי נמנה על הגדולים בקבוצתו, ומציע נפח העמסה של 1,300 ליטר כשכל המושבים פתוחים. תא הנוסעים מודרני ואיכותי והתנהגותהכביש סבירה. המחיר עומד על 136 אלף שקל

רנו קנגו 2

רנו קנגו

הדור החדש של הרנו קנגו, המתחרה הנצחית של הברלינגו, יגיע אלינו בתחילת המחצית השנייה של השנה. גם הקנגו עברה "הצערה" והיא מעוצבת וממוצבת כעת כרכב משפחה/פנאי עם עיצוב תוסס, תא נוסעים משודרג משמעותית וממדים גדולים יותר. לארץ היא תגיע עם מנוע דיזל בהספק 85 כ"ס ולצדו מנוע בנזין עם תיבת הילוכים אוטומטית. הקנגו החדשה תמוצב בקבוצת שווי שימוש 3, ותכלול גם דגם מאובזר ומפואר

פיאט פיורינו

פיאט פיורינו

בימים אלה עוברים ה'פיאט פיורינו' הראשונים הליך רישוי ותקינה לקראת תחילת השיווק בישראל. הפיורינו מיוצר במפעל המשותף של פיז'ו-סיטרואן ופיאט והוא "האח הקטן" של המשפחה. הוא קצר בכמה סנטימטרים טובים מה'דובלו', אם כי עדיין מציע נפח הטענה מכובד בהחלט של 2,500 ליטר. לארץ הוא יגיע עם מנוע 1.25 ליטר דיזל ממשפחת המולטיג'ט של פיאט, שמייצר 75 כ"ס וצריכת דלק מזערית. המחיר עדיין לא ידוע

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל