"המעמד הבינוני מתגרש פחות במשבר הכלכלי, מחשש לירידה ברמת החיים; העשירים דווקא מתגרשים יותר, כי מתחדדת אצלם התחושה שחיים רק פעם אחת"

עו"ד בני דון-יחייא - מעורכי הדין המובילים בארץ בדיני משפחה, שהתגרש לאחרונה בעצמו - בראיון ל"גלובס": "אנשים לא עשירים אומרים לעצמם היום 'אוקיי, אנחנו לא סובלים זה את זה 10 שנים, אז נסבול זה את זה עוד שנתיים עד שהתמונה הכלכלית תתבהר'"

"מגיל 3 אימי אמרה לכולם 'תראו את עורך-הדין המבריק שלי'. מבחינתי המקצוע נתן לי אופציה לעזור לאנשים. כפי שהתחברתי לחלשים כשהייתי ילד, הרגשתי שאוכל לסייע לחלשים כעורך-דין", אומר בראיון ל"גלובס" עורך דין בני דון-יחייא.

"הנישואים הם הדבר הטבעי ביותר אצל המין האנושי, אבל גם דבר לא טבעי במידה רבה. אנחנו מדברים על סיר לחץ, שמתפרץ פה ושם. זה מוסד שאני באמת ובתמים חושב שהוא מוסד נפלא, אבל אף אחד לא רוצה לחיות במוסד הזה 24 שעות ביממה. בכל זאת, בעיניי הוא מקודש.

"במרבית התיקים שטיפלתי היו לבני הזוג ילדים קטנים, וראיתי את הנזק הרב שנגרם לילדים. לכן, כששואלים אותי אם אנשים צריכים לא להתגרש כדי לא לפגוע בילדים, התשובה שלי היא לא פשוטה. בשורה התחתונה זה נתון למצפונו של כל אדם, אבל אם המצב לא מאוד רע, אז לפעמים אדם צריך להקריב מעט מהאושר שלו כדי לא לאמלל את ילדיו.

"אני גרוש טרי. האמת המרה היא שהרבה זוגות נשואים אחרי שנים רבות היו רוצים להיפרד, בוודאי בימינו כשתוחלת החיים ארוכה. זו משימה לא קלה לחיות עם אותו בן-זוג 60 שנה ויותר. העובדה שאני עורך-דין בתחום הזה לא הייתה רלבנטית, לא לתהליך ולא להחלטה המשותפת שעשינו להתגרש. דווקא כעורך-דין בתחום הזה אני יותר ויותר מפתח את ההבנה שוויתורים נובעים מכוח. שחשוב להסתכל על המחר ולא על המחיר.

"בעיניי זו גם הסגולה לשימור הנישואים לאורך זמן. לפקוח את העיניים לרווחה לפני הנישואין, כדי למצוא את בן-הזוג המתאים, אבל לעצום אותן למחצה אחריהם. לא לראות לא את בן-הזוג ולא את החיים באופן חד מאוד. אומרים שהאהבה עיוורת והנישואים מחזירים את הראייה, זה נכון, אבל זה לא טוב לנישואים.

- איך זה להיות "גרוש טרי"?

"יש יתרונות בגילי לחיות לבד. לחופש יש ערך עצום מאוד. כל אדם זקוק לחופש. פתאום אני לא צריך לתת דין וחשבון, וזה מצב קסום. עכשיו אני בשלב של עקרות בית. אני לומד לעשות דברים שלא עשיתי במשך שנים, בהיותי עבד לעבודתי. אני לומד איך להפעיל מכונת כביסה, מדיח כלים ותנור. אני עושה גם צעדים ראשונים בבישול".

המשבר וגירושים

"פחות זוגות מתגרשים בגלל המשבר הכלכלי, ודוחים את ההחלטה לימים טובים יותר, כי גירושים הם ירידה ברמת החיים. פתאום יש צורך בשתי דירות, בתשלום מזונות לילדים, בניהול משק בית נוסף ובעלויות לעו"ד, לפעמים גם לחוקרים פרטיים ועוד. גירושים במרבית המקרים אינם החלטה מהיום למחר. אלא תהליך שמתבשל. בגלל ריחוק הולך וגובר בין בני-הזוג, ולפעמים טינה הדדית שמגיעה לאיבה. אנשים אומרים לעצמם היום 'או-קיי אנחנו לא סובלים זה את זה 10 שנים, אז נסבול זה את זה עוד שנתיים עד שהתמונה הכלכלית תתבהר'. מורגשת ירידה בכמות הפניות.

"אצל אנשים אמידים קורה דבר הפוך. שם תהיה תסמונת של עלייה בגירושים בגלל המשבר הכלכלי שגורם לתסכולים ולעצבנות יתר. גם אם לאחר המשבר הגדול הזה הטייקון של היום יישאר מיליונר כבד, הוא עדיין לא ישן טוב בלילה. במצב כזה מתעצמים החיכוכים הזוגיים. איש עשיר מאוד שמתגרש בימים הללו אמר לי 'אני תופס עכשיו בצורה הכי חדה עד כמה החיים קצרים ומפתיעים'. המהפך הזה שהתחיל בארה"ב, גורם לאנשים לחשוב על חייהם ומחדד את התחושה שחיים רק פעם אחת ושאם לא מרוצים מהחיים, לא צריך להתפשר. אלו שתי מגמות הפוכות שאני מזהה".

רזומה

* אישי: עו"ד בני דון-יחייא (61), נולד בת"א ומתגורר בגבעת-שמואל. גרוש טרי מרחל (עורכת-דין), אב לחמישה (בני 13 עד 34) וסב לשמונה.

* התמחות: מעורכי-הדין הבולטים והמובילים בארץ בדיני משפחה. כתב שבעה ספרים בתחום עיסוקו, בהם ספרו "זוג משמים" - אלבום שירי זוגיות, סיפורים ואמרות על חיי נישואין ומשפחה; וספרו האחרון "במשפחות הכי טובות - תמונות מחיי נישואין", הכולל עשרות סיפורי הפתעה זוגיים.

* לקוחות: בין היתר ייצג בהליכי גירושין את דודו טופז, מנשה קדישמן, יגאל תומרקין (שהפכו לחבריו הטובים), חנה לסלאו, אודטה שוורץ, עפרה ויינגרטן, גבי גזית ורבים נוספים, ומשמש כמנהל העיזבון של אפרים קישון.