החיים העצמאיים של שוק ההון

לפני המשבר הוזמנתי לנאום בכנס כלכלי באוניברסיטת ת"א ; הם לא יזמינו אותי שוב

מאיר ברק הוא סוחר יומי ומנכ"ל טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ, ביה"ס למסחר יומי במניות בורסות ארה"ב.

בתחילת 2008, בטרם פרץ המשבר הפיננסי, השתתפתי בפאנל שוק הון בפני קהל באוניברסיטת תל אביב. האולם היה גדוש והומה במאות בוגרי האוניברסיטה. אירוע מכובד. קוקטייל ומתאבנים בשביל לחמם את האווירה, והתחכחות עם שמנא וסלתא מבוגרי האוניברסיטה לדורותיהם.

הפרופסור, הדוקטור ואני

לימיני, בפאנל שבו שלושה נואמים (כולל אותי), ישב פרופסור מפורסם בעל משרה מכובדת בבנק מוביל ומשמאלי דוקטור ידוע, המשמש בתפקיד מנכ"ל סניף מקומי של בנק זר. שניהם בוגרי האוניברסיטה, שניהם ידועני שוק ההון, ואנוכי.

אחרי הצגת הפרופסור והדוקטור התעוררה בעיה. כיצד יציג אותי המנחה בפני הקהל? אולי הוא צריך לספר על השני שליש תואר שלי בכלכלה מהאוניברסיטה הפתוחה? אולי לומר את האמת על כך שהנואם השלישי ביטל את הגעתו בהתראה קצרה מידי ורק אני הסכמתי לבוא? הוא מצא דרך יצירתית: "... ועכשיו... נמצא איתנו גם (דגש על המילה "גם") מאיר ברק שהבאנו היום כדי שידבר אלינו בגובה העיניים".

לרגע עלה בדעתי שזו הצגה קצת משפילה, אבל אז גמלה בליבי ההחלטה לשחק את התפקיד עד הסוף. רוצים בגובה העיניים? תקבלו! לפני שאני אספר לכם מה אמרתי ומדוע לעולם לא אוזמן יותר לנאום באוניברסיטת תל אביב, אתחיל בתקציר הנאומים של הפרופסור והדוקטור.

להזכירכם, הכנס נערך בצל האווירה של טרום המשבר הפיננסי על רקע ירידה חריפה במחירי הדיור בארה"ב ותחילת החשש ממשבר גלובלי. הקהל היה מודאג ודרש תשובות בנוסח: "מה צפוי לעשות עם הכסף ואיך להתגונן בפני האיום".

הפרופסור והדוקטור סיפקו את הסחורה באמצעות תשובות בנוסח: השוק בריא. אולי תהיה דעיכה זמנית קלה, תשנו בשקט, אין כל סכנה למשבר. הכלכלה העולמית חזקה. הרע ביותר כבר מאחורינו. בקיצור, תנו בנו את האמון, יהיה בסדר, בטווח הארוך הבורסות תמיד עולות, תנו לכסף לעבוד בשבילכם. כמובן שכמו כל אנליסט טוב שמקשיב לעצות של היועץ המשפטי שלו הם גם הוסיפו בסוף הנאום משפט בנוסח של: "אנחנו עלולים לטעות וזאת לא המלצה לקנות מניות וכו'".

עוד לא נולד האדם

אני לא כועס עליהם על כך שטעו בגדול. אני כועס עליהם בגלל שהם מעיזים להעלות בדימיונם את ההנחה שלהם או לבכירי האנליסטים שהם מעסיקים יש צל של מושג כלשהו לגבי הכוון של השוק.

אחרי שנים של מסחר במניות והיכרות אינטימית יום יומית עם השוק, אני אומר לכם את המשפט הבא ותכניסו אותו טוב טוב לראש: עוד לא נולד האדם שיודע מה הכוון של השוק. יש משפט מפורסם שאומר שמנהל מקבל את השכל מהכיסא שעליו הוא יושב. מניסיוני למדתי שגם את האמונה מקבלים מהתפקיד שאותו ממלאים. בכדי למלא תפקיד בכיר בבנק צריך להזדהות עם התפקיד ולהאמין בו.

בזכות התפקיד אומרים לעיתים תכופות דברי שטות אבל מאמינים בהם באמונה שלמה. את מה שהם אמרו לקהל, בלי התחפושת של האמונה אני אתרגם לשפה הבאה: השוק בריא (המחקר בן 300 העמודים שנערי הכלכלה שלי עשו מלמד על כך, אז מה אם אין להם ניסיון, הם חבר'ה מבריקים) אולי תהיה דעיכה זמנית קלה, תשנו בשקט, אין כל סכנה למשבר. (מנכ"ל בר סטרנס אמר בדיוק כך בכנס האחרון בדאבוס) הכלכלה העולמית חזקה.

הרע ביותר כבר מאחורינו (90% סיכוי שבכל פעם שאגיד זאת אהיה צודק) בקיצור, תנו בנו את האמון, יהיה בסדר, בטווח הארוך הבורסות תמיד עולות, תנו לכסף לעבוד בשבילכם (תעשו טובה, שבו בשקט, עוד מעט מחלקים בונוסים, זה לא הזמן למכור מניות).

הונאה בחסות המדינה

הגיע זמני לעלות לבמה. מכירים את הקטע שבו משתתפים בכנס בשביל לשמוע מרצה מפורסם, אולם לפניו ואחריו נאלצים לסבול בשקט את מרצים אחרים? המשבצת של "האחרים" הייתה המשבצת שלי.

השעה הייתה מאוחרת, הקהל מנומנם מהאוכל והנאומים ושני המכובדים כבר סתמו את הגולל על הערב. מה הסוחר מוול סטריט שבא לדבר איתנו בגובה העיניים עוד יכול לחדש? ובכן, היה לי מה לחדש.

הייתי מוכן לקרב והם קיבלו אותי במיטבי. את כל ה"אנטי" שיש לי לומר על שוק ההון הוצאתי שם באותו הלילה. טענתי והסברתי מדוע לאף אדם בעולם אין מושג להיכן מועדות פניו של השוק או מה כוונה של כל מניה. הצגתי את נתוני משרד האוצר שלפיהם הוכחתי כי 91% מהקרנות בישראל לא מדביקות על פני שנים את התשואה הבסיסית של השוק.

הסברתי מדוע 90% מהציבור מפסיד כסף בשוק ההון. הסברתי מדוע אין כל קשר בין הערך הנסחר של מניה לשוויה הפונדמנטלי. סיפרתי כיצד המקצוענים מנצלים את כשלי השוק בשביל להתעשר ומדוע הציבור תמיד משלם את המחיר.

בקיצור הבהרתי להם שהדבר הכי טוב שהם יכולים לעשות זה להתרחק מהבורסה ולהבין שכל שוק ההון הוא לא יותר מהונאה אחת גדולה שכל מטרתה, בעידוד המדינה, לקחת את כספם. אני יודע, כי אני שייך למקצוענים. כסוחר מניות מקצועי בוול סטריט אני מתפרנס מהטעויות שהציבור עושה ומהטעויות שהקרנות והבנקים שמנהלים להם את הכסף עושים.

הפרובוקציה הייתה מושלמת. המנחה איבד את הסבלנות, הקהל עמד על הרגליים והפרופסור והדוקטור הגנו בחירוף נפש על אמונתם בתקינות סדרי העולם של שוק ההון. לרגע הרגשתי כמו שכנראה הרגישו נביאי זעם בתקופת המקרא. מי מעוניין לשמוע נבואות זעם ותיגר כנגד הסדר הקיים? תנו לנו להמשיך ולסעוד מסיר הבשר המבעבע ובועותיו, ותנו לנו הביטחון והקלות שבהדחקת המציאות.

מדוע אני מלמד

לעיתים שואלים אותי מדוע אני מחלק את הידע שצברתי עם תלמידים חדשים. האם לא עדיף לך לשתוק ולהמשיך להרוויח לבד? מדוע אתה צריך שותפים? ובכן התשובה ידידי היא פשוטה: ראשית עשיתי מספיק כסף כדי לא להיות מודאג לעתידי ופרט לכך אין שום סיכוי שאצליח לחנך את הרוב המכריע. הציבור ימשיך להפסיד כסף בבורסה, ימשיך להאמין לאנליסטים, ימשיך לקנות ולהתרסק בבועות.

הציבור זקוק לאנליסטים שיספקו לו תשובות ברורות ופשוטות לביצוע. הציבור אינו זקוק לנביאי זעם שיספרו לו שהדרך היחידה שבה הוא יכול להרוויח כסף בשוק ההון הוא ללמוד בעבודה קשה איך להיות בעצמו מקצוען, ואיך ללחוץ על הכפתורים בעצמו. הפרנסה שלי כסוחר מניות מובטחת.

מאיר ברק הוא סוחר יומי ומנכ"ל טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ, ביה"ס למסחר יומי במניות בורסות ארה"ב.

תודה לכל המגיבים. אשמח להמשיך את ההתכתבות עמכם במשך כל השבוע. ניתן להמשיך ולתקשר בטורי הדעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר".