גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זוכת אות הגלובוס הירוק ל-2009 במגזר העסקי היא מג'יק קרמיק, יצרנית חסכמים

את הגלובוס השחור תספוג, במסגרת אירועי יום כדור הארץ, זכיינית קוקה קולה על כשל באיסוף מיכלי משקה והימנעות מקנסות למרות זאת ; גלובוס שחור נוסף מוענק לממשלת ישראל על החלטתה שלא לתקצב את תכנית האב לחיסכון במים שנערכה בשנת 2005

חברת מג'יק קרמיק, יצרנית "חסכמים", היא זוכת אות הגלובוס הירוק, "האוסקר של הגנת הסביבה", במגזר העסקי. אותות הגלובוס הירוק יוענקו מחר, זו שנה שישית, בטקס שמוביל חיים וסביבה - ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, בו חברים למעלה מ-100 ארגונים מכל רחבי הארץ. בטקס ישתתפו השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, וראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי.

אותות הגלובוס הירוק מוענקים על-ידי ארגוני הסביבה על מצוינות בפעילות למען הסביבה בממשל, במגזר העסקי ובחברה האזרחית. לדברי עו"ד אלונה שפר (קארו), מנכ"לית חיים וסביבה, מגוון הזוכים באותות הגלובוס הירוק מעיד על התחזקותם של השיח הציבורי והפעילות הסביבתית בכל המגזרים. "ארגוני הסביבה מצפים שהממשלה תפנים את חשיבותו הציבורית של הנושא הסביבתי ותציב אותו במקום גבוה בסדרי העדיפויות שלה", אומרת שפר.

הזוכים באותות הם אנשים שהובילו תהליכים של שינוי למען הסביבה בפעילות ציבורית, עסקית או התנדבותית. השנה נוספה קטגוריה חדשה של חינוך סביבתי, מתוך הכרה בחשיבות הנושא ובקפיצת הדרך שנעשתה בשנים האחרונות במערכת החינוך בתחום הסביבתי. בטקס יוכרז גם אות "הגלובוס השחור" - ציון לגנאי לגורם שפגע באופן מיוחד בסביבה.

אותות הגלובוס הירוק יוענקו בטקס חגיגי בתל-אביב במסגרת אירועי "שעת כדור הארץ", במעמד השר להגנת הסביבה גלעד ארדן וראש עיריית תל-אביב-יפו רון חולדאי.

בקטגוריית ארגון מקומי זוכת ה"גלובוס הירוק" לשנת 2009 היא עמותת אחל"ה - איכות חיים לתושבי השרון. העמותה הוקמה על-ידי תושבים שראו את הסכנות הטמונות בתוכנית הבניה במתחם תע"ש השרון, השוכן בין הרצלייה, רמת השרון, הוד השרון ורעננה, כתוצאה מזיהומים כבדים בקרקע ובמים ומחסור בשטחים ירוקים. העמותה הגישה עתירה שדרשה לקיים סקר קרקע וזיהומים כולל. בית המשפט המחוזי קיבל את העתירה, והורה למדינה שלא לקדם את התכנית עד לאחר עריכת סקר קרקע מקיף למיפוי הזיהומים בשטחה, ולאחר שתתוקן לאור ממצאיו. העמותה גם דורשת לשמר את משאבי וערכי הטבע הייחודיים שבשטח.

כאמור, זוכת המגזר העסקי היא כאמור חברת מג'יק קרמיק, שמפתחת ומייצרת למעלה מ-10 שנים את ה"חסכמים" - אביזרים איכותיים לחסכון במים לברזים וראשי מקלחת. החסכמים פועלים על עיקרון של ויסות מעברי המים בתוך החסכם לספיקות חסכוניות שנקבעו על-ידי רשות המים ואושרו ע"י מכון התקנים הישראלי. התקנת החסכמים מביאה לחסכון של כ-30%-70% מצריכת המים.

מעבר להשגת החיסכון במים, התקנת החסכמים מביאה לצמצום בכמות השפכים המטופלים, ונחסכת גם האנרגיה הנדרשת לחימום המים העודפים. כחלק מתפיסת עולם חברתית החסכמים מורכבים על-ידי אנשים עם צרכים מיוחדים.

זוכת המגזר הציבורי היא ואלרי ברכיה, מהמשרד להגנת הסביבה.זה יותר מ-30 שנה עומדת ברכיה בחזית הפעילות הסביבתית בישראל. הייתה חלוצה בקידום פיתוח בר קיימא כאסטרטגיה לאומית, הביאה לקבלת החלטת ממשלה בנושא, להקמת הוועדה הבינמשרדית לפיתוח בר קיימא ולקידום תקן בנייה ירוקה.

זוכה הפעילות הסביבתית ההתנדבותית: ארנון גורן ופרויקט "אגנים ירוקים".

גורן מקיבוץ מעברות הוא מהנדס מים וביוב בוגר הטכניון, שהתמחה בהקמת מתקני טיהור שפכים קטנים, השתלם באנגליה בטיהור מים ב"אגנים ירוקים" והקים מספר מתקנים מסוג זה ברחבי הארץ.

גורן פועל בהתנדבות לקידום תכנית להצלת מאגר מי התהום של גב ההר, הנמצא בסכנת זיהום עקב חדירת ביוב לא מטופל, שפוגע במקורות המים העיקריים של תושבי ישראל והרשות הפלשתינאית כאחד. בלב הפרויקט עומדת התפיסה של פתרון בעיה סביבתית באמצעות שיתוף פעולה בין תושבים החיים בשכנות. לפיילוט, נבחר הכפר הפלשתינאי אום א-ריחאן הנמצא מעל היישוב היהודי קציר בוואדי ערה. הפרויקט כולל 5 מתקנים ביתיים ואגן ירוק אחד המשותף לכולם, המפיקים קולחים ברמת איכות שלישונית גבוהה ביותר.

את הפרויקט מנהלת עמותתIPCRI בשיתוף עם ידידי כדור הארץ, מרכז פרס לשלום ועמותות מקומיות. בימים אלה החלה בניית מערכת ביוב לכל הכפר באותה שיטה בתרומת ממשלת יפן.

אות הוקרה על תרומה מיוחדת לסביבה תקבל דיים שירלי פורטר. היא המקימה והרוח החיה מאחורי "קרן פורטר", שזה 15 שנים פועלת לקידום נושאי הסביבה והמחקר האקדמי בישראל, ובתמיכה בארגוני הסביבה ובמאבקיהם, בעיקר סביב חופי תל אביב והרצליה והירקון. בשנת 1995 תרמה קרן פורטר להקמת המרכז האוניברסיטאי ללימודי סביבה באוניברסיטת תל-אביב, ובשנת 2000 תרמה להקמת בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר באוניברסיטה. היא חברה בחבר הנאמנים של אוניברסיטת ת"א ותומכת כיום בהקמת "הבניין הירוק" של ביה"ס ללימודי הסביבה.

הגלובוס השחור

מי שתספוג מחר את אות הגלובוס השחור היא החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, זכיינית קוקה קולה בישראל. החברה המרכזית מחזיקה (יחד עם יצרני משקאות אחרים) במניות תאגיד איסוף מיכלי משקה ("תאגיד הפיקדון" - אל"ה) שתפקידו ליישם את חוק הפיקדון. תאגיד המיחזור לא עמד ביעדי איסוף הבקבוקים מאז שנת 2004, והשיג מדי שנה היתר בדיעבד להורדת היעדים, ללא תשלום הקנס הקבוע בחוק.

בשנים אלה לא נאספו למעלה מ-600 מיליון מיכלי משקה, שגרמו לזיהום נחלת הכלל ולהטמנה מיותרת. נוסף על כך, קנסות ביותר מ-300 מיליון שקל לא שולמו כתוצאה מההפחתה בדיעבד. בנוסף, טוענים חבורי ועדת אות הגלובוס הירוק, החברה המרכזית מובילה, יחד עם תאגיד הפיקדון, מהלך הפוגע במעמדו של חוק הפיקדון ומנסה להכשיל את התיקון המוצע לחוק, שמטרתו להכליל בחוק גם את בקבוקי המשקה בנפח של 1.5 ליטר ולהטיל אחריות של היצרן לפסולת שהוא מייצר.

גלובוס שחור נוסף מוענק לממשלת ישראל על החלטתה שלא לתקצב את תכנית האב לחיסכון במים שנערכה בשנת 2005 ע"י נציבות המים (היום רשות המים). מחישוב שערכה החברה להגנת הטבע עולה, כי אילו התוכנית הייתה יוצאת לפועל ומשיגה - כמתוכנן - חסכון של 20% מהצריכה הביתית, היה מתקבל חיסכון של 140 מיליון מטר קוב בשנה, כמות השווה להיקף ההתפלה הנוכחי וחסכון כולל של למעלה מ-400 מיליון מ"ק, השווים לתוספת של 2.4 מטר לגובה הכינרת ממצבה כיום.

ההחלטה מלמדת על חוסר חשיבה לטווח ארוך, הימנעות מהתמודדות עם ניהול הביקוש במקום עם ניהול ההיצע, ולקיחת סיכון בלתי מתקבל על הדעת בניהול משאבי הטבע והסביבה שלנו.

חיים וסביבה - ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, מאגד מעל 100 ארגונים סביבתיים. חיים וסביבה פועל לקידום מדיניות סביבתית, ולהגברת מעורבות הציבור בתהליכי קבלת ההחלטות הנוגעות לסביבתו ולבריאותו. חיים וסביבה מוביל ביום כדור הארץ הבינלאומי את אירוע "הגלובוס הירוק" בשם התנועה הסביבתית כולה.

עוד כתבות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים