סטס מיסז'ניקוב: "אנחנו חיים במדינה שבה כל זר הוא מוזר; רק מי שיש לו קשרים או ששירת בסיירת מטכ"ל לא זר כאן"

בראיון ראשון מאז מינויו לשר התיירות, מצהיר מיסז'ניקוב כי יילחם על התיירות עד חורמה, מבהיר מה יגרום לפרישת מפלגתו מהממשלה, ומודה שהוא עדיין חש זר בינינו: "רק מי שהיה בסיירת מטכ"ל לא זר פה" ; "חוק ההסדרים נועד לערפל ולבלבל את האויב"

10 שנים. זה הזמן שלקח לאיש המתעקש לשמור על השם הכמעט בלתי אפשרי להגייה סטס מיסז'ניקוב, ילד הפלא של "ישראל ביתנו", לזנק מתפקיד נהג סניף ראשל"צ של המפלגה ללשכת שר התיירות, ולהפוך ליד ימינו של היו"ר והשר אביגדור ליברמן.

עמידתו שנה וחצי בראשות ועדת הכספים עזרה לו לגבש משנה סדורה בכל הנוגע להתנהלות המשרדים הממשלתיים עד לאישור התקציב. והמשנה הזו לא חיובית במיוחד. "התקציב נבנה בכל שנה על-פי העבר, כמו טייס אוטומטי, שמבוסס על טבלאות אקסל, ואחרי שהוא מאושר מגיעים הקיצוצים הרוחביים שנעשים בשלוף ופוגעים בכולם. אני מקווה שסוף-סוף יתקיים בממשלה החדשה דיון רציני על הדרך שבה צריך להתגבש התקציב".

"אין דיון רציני"

מיסז'ניקוב, שמבקש במסגרת התקציב לאשר תוכנית דו-שנתית לתיירות גורס כי ההחלטה לאשר כעת תקציב דו-שנתי (שעקב האיחור באישור התקציב לשנה זו יהיה בפועל לשנה וחצי) היא החלטה נכונה, שיכולה להועיל לכלכלת ישראל. "מצב שבו פועלים כל-כך הרבה זמן בלי תקציב מאושר הוא שערורייה. כשהייתי יו"ר ועדת הכספים הצעתי למשרד האוצר לבנות תקציב תלת-שנתי. מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, צחק ושאל אותי אם אני חושב שבשיטת הממשל הנוכחית, שבה כל שר אורח לרגע ומיד פוזל למשרה הבאה, מישהו באמת יכול לתכנן לשלוש שנים? אני שמח שראש הממשלה ושר האוצר חושבים כמוני, ופועלים להכנת תקציב ארוך טווח".

אבל בינתיים זה חד-פעמי.

"אני חי לפי האמרה ש'אין יותר קבוע מהזמני'. רציתי שוועדת הכספים שצריכה לאשר את התקציב עוד לפני הכנסת, תהיה שותפה לבנייתו, וזה מה שאני רוצה גם היום. איש לא חושב שכל הידע בנושא התקציב נמצא באגף התקציבים באוצר. יותר מזה, לאורך כל השנה ועדת הכספים מאשרת העברות תקציביות מאותו תקציב שהיא אישרה, בלי לדעת מה הבייסיק, ואיזה סעיפים תקציביים יש.

"אם זה היה תלוי בי, הייתי ממליץ גם על הקמת ועדת מומחים בלתי תלויה שכוללת מנכ"לים לשעבר של משרד האוצר, שרי אוצר לשעבר, אנשים שמבינים בכלכלה. ניהול תקציב נכון יכול להביא את המדינה להישגים נפלאים. גם ועדת התקציבים צריכה להיות שותפה לבניית תקציבים וגם ועדת מומחים בלתי תלויה".

סטס מיסז'ניקוב / צלם: יחצ

*אז ועדת הכספים לא יודעת על מה היא מצביעה?

"אין על זה דיון רציני. גם חוק ההסדרים נועד לבלבל את האויב ולערפל את מי שצריך להחליט ולהצביע. מגישים ספר עב-כרס, שכולל כל מיני עזים שיצאו מאוחר יותר, וככה כל הדיונים והצעקות מתקיימים על הטפל, ועד שמגיעים לעיקר, כבר לאף אחד אין סבלנות. כל שנה מכניסים לחוק ההסדרים את הקמת בית-החולים באשדוד כשברור לכולם שיוציאו את זה, כי זה לא בסדר עדיפויות. וכל שנה האוצר מציע לקצץ בתוכנית 'קמע' לעידוד 300 מדענים, סעיף ש'ישראל ביתנו' עמדה על הרגליים האחוריות נגדו והוא הוצא בסוף. אז בשביל מה לדון בזה בכלל? למה לא לפשט את הדברים? לשם מה להכניס את העזים האלה. כשאמרתי את הדברים בישיבת הממשלה התרשמתי שראש הממשלה ושר האוצר קיבלו אותם, ואני מקווה שכך גם יהיה בפועל".

*אבל גם אם ועדת כספים תשותף בהכנת התקציב היא גוף פוליטי ולא מקצועי.

"גם שר האוצר הוא איש פוליטי והוא אמון על בניית תקציבים. לא כל החוכמה נמצאת אצלו".

*העלית בממשלה רעיון לשתף בהכנת התקציב גם ועדה מקצועית?

"כן. ושר האוצר דאז אמר משהו כמו שצריך לאשפז אותי".

"אני יודע להילחם"

כדי להוכיח שהמדינה שפועלת תקופה כל-כך ארוכה בלי תקציב פוגעת בתפקוד השוטף, מביא מיסז'ניקוב דוגמה רלבנטית, ביקור האפיפיור האמור להתחיל ב-11 במאי.

"הממשלה תקצבה את הביקור הזה כבר לפני מספר חודשים ב-43 מיליון שקל. עד ישיבת הממשלה ביום ראשון שעבר לא היה ברור מאיפה יגיע הכסף הזה. כל גורם שהיה צריך לעשות משהו להכנת הביקור נתקל בבעיות. לפני שבוע נודע לי שמהאזור שבו אמור האפיפיור לקיים את המיסה המרכזית בנצרת - שתועבר למאות מיליוני מאמינים בעולם - צריך להרחיק דיר עזים. בעל הדיר הסכים, הקבלנים הסכימו, הייתה תוכנית עבודה, אבל מי שצריך לעשות את זה לא עשה דבר, כי לא ברור מי ישלם את הצ'ק, ועד שאין לו הבטחה לצ'ק הוא לא מוכן לעבוד.

"עד שהתערבנו, והוחלט בישיבת הממשלה שכל משרד יתקצב את זה בינתיים מהתקציב השוטף ויתחשבן אח"כ עם משרד האוצר. ואני שואל: מה צריך לעשות במקרה כזה? להגיד לאפיפיור שלא יבוא כי ישראל מתנהלת בלי תקציב? זה ממש חלם".

*מה דעתך על ההצעה לבטל דרך חוק ההסדרים את הפטור ממע"מ לתיירים על לינות בבתי מלון ועל שכירת רכב?

"זו דוגמה לעוד עז, ואני מתכוון להיאבק בזה עד חורמה. זו פגיעה באינטרס של ישראל ובתיירות כמנוע צמיחה, במיוחד על רקע המשבר העובר על הענף".

*אתה רוצה לדעת מאיפה מקצצים, העיקר שמשרד התיירות לא יקוצץ...

"אני שמח על הציניות אבל רוצה להזכיר שנוסף לזה שאני שר התיירות אני גם מגדל שלושה ילדים, וחשוב לי שהם יגדלו במקום טוב. מעניינת אותי טובת המדינה, ואני מוכן לתכנן תוכניות ארוכות טווח גם אם ברור שלא אני אקצור את הפירות שלהן. אני אלחם על תקציב התיירות מלחמת חורמה, ותאמינו לי שאני יודע להילחם. תיירות היא אחד ממנועי הצמיחה הגדולים. 100 אלף תיירים נכנסים מספקים עבודה ל-4,000 איש, ומכניסים לאוצר 200 מיליון דולר. אציג את התוכנית שגיבשנו לנושא התיירות ואנסה לשכנע. אבל אם זה מה שיוחלט לא תהיה ברירה, ואיאלץ לקבל זאת".

*ראש התנועה שלך, ליברמן, נחשב לבלתי צפוי, ברגע אחד הוא יכול לצאת מממשלה. מה יכול להקפיץ לו את הפיוז הפעם?

"לליברמן יש קו עקבי לאורך 10 השנים שאני במפלגה, ואני נהנה להיות שותף במפלגה שיש בה עקביות באידיאולוגיה, ומוכנה לוותר על כיסאות. אני לא נהניתי לוותר על כס יו"ר ועדת הכספים, אבל לא יכולנו להישאר בממשלה של אהוד אולמרט, אז יצאנו".

*מה צריך לקרות כדי שישראל ביתנו תעזוב את ממשלת נתניהו?

"פגיעה באידיאולוגיה".

הכרזה רשמית של נתניהו על הסכמה לשתי מדינות לשני עמים, תוציא אתכם?

"לא, מה פתאום?"

סליחה?

"כולם יודעים שזה ריק מתוכן. הייתי באיחוד האירופי, ונשיא האיחוד הגרמני אמר לי 'מה אתם מתעקשים, אתם לא רוצים שתי מדינות לשני עמים? הרי כך יהיה לכם שקט'. אמרתי לו: על איזה שתי מדינות אתה מדבר, על חצי מדינה לעם היהודי ומדינה וחצי לעם ערבי? אני לא רוצה לחיות במדינה הזאת".

איזו פגיעה יכולה להוציא אתכם מהממשלה?

"אם ביבי פתאום יתהפך ויגיד: אני ממשיך את הקו הזה של שטחים תמורת שלום".

אם נתניהו רק יאמר "שטחים תמורת שלום" - ליברמן ושות' יפרשו?

"כן ".

איך מתקבלות החלטות בישראל ביתנו, ליברמן מדבר ואתם אומרים "דא ליברמן"?

"זו שטות מוחלטת להגיד שישראל ביתנו היא מפלגה של איש אחד ו-14 גמדים. תסתכלי על אותם 'גמדים', כל אחד אישיות. אני בכלל 1.81 מטר, אז אני בטח לא גמד. אנחנו בחרנו מנהיג".

*אז איך מתקבלות החלטות אצל המנהיג ליברמן.

"הוא ראשון בין שווים".

*המנהיג שלך מוכר תדמית של 'רדוף', בגלל שיש לו מבטא והוא עלה בזמנו מרוסיה, המשטרה והפרקליטות רודפים אחריו. אתה חושב שהוא רדוף?

"אני חושב שכל מי שזר פה חי בבעיה".

*זו מדינת עלייה. מי לא זר פה?

"אגיד לכן מי לא זר פה: מי שהיה בסיירת מטכ"ל ויש לו קשרים טובים לא זר פה".

*השאר, 7 מיליון זרים...

"נו, יש פה בעיה. אנחנו חיים במדינה, ואני לא רוצה להתבטא בגסות, שבה כל זר הוא מוזר. אם זה בן-אדם עם שם ישראלי לחלוטין כמו אביגדור ליברמן, אבל יש לו מבטא כבד והוא גר בהתנחלות, אז הוא מוזר, ובכלל, אם יש לו חברים מכל הספקטרום של העסקים והפוליטיקה, אז הוא בכלל זר ומוזר. לחלופין, אחד שקוראים לו סטס מיסז'ניקוב, שכמעט אין לו מבטא, אבל יש לו שם לא ישראלי..."

אתה מרגיש כאן מוזר?

בוודאי שאני מרגיש מוזר. מספיקה השאלה 'למה אתה לא מחליף את השם המסובך'. זה אומר שהשם שלי ואני מוזרים לכם".

*אז ליברמן נרדף על-ידי השלטונות כי הוא מוזר ויש לו מבטא וחברים שונים. גם אהוד אולמרט מוזר? גם הוא רדוף? הוא הרי לא היה בסיירת מטכ"ל?

"אולמרט זה משהו אחר לגמרי. אולמרט לא היה רדוף כל עוד הוא לא נהיה ראש ממשלה. אני אגיד עוד משהו שמטריד אותי, מטרידה אותי העובדה שיש איזה שלב שבן-אדם עולה אליו, ואז מתחילים לחקור אותו".

החקירה של ליברמן, שנעשתה לאחרונה, באה גם בגלל שהוא עלה ל-15 מנדטים?

"בוודאי, ועוד איך! תסתכלו מה קרה ב-2006. שהכרזנו שאנחנו הולכים על הביטחון האישי וליברמן אמר 'אני אהיה השר לביטחון האישי ואמגר את הפשע', מיד התווסף נדבך חדש לחקירה שנמשכת כבר 12 שנה, ופסלו אותו מלהיות השר לביטחון-פנים, למרות שלקחנו 11 מנדטים, והיינו זכאים לזה. הפעם, כשהסקרים הורו על 6 מנדטים לישראל ביתנו, איש לא התייחס לחקירות ליברמן, הכול היה בסדר. איך שהתחלנו לעלות בסקרים ל-10,11,12,13, 17, העיתונות הגיעה אלינו, וגם החקירות התגברו".

"החקירה נגד ליברמן אשכרה מתוכננת"

*זה לדעתך מתוכנן?

"זה אשכרה מתוכנן".

מתוכנן על-ידי מה?

"זה כאילו לא לתת סיכוי לבן-אדם חריג, שמבטא מה שנקרא 'דעות שונות וחריגות' ולא הולך לפי המיינסטרים, בן-אדם מוזר. מה גם שיש חקירה ברקע אז אפשר להלביש עליו כל מיני דברים".

אם יוחלט להגיש כתב אישום נגד ליברמן, וזה יגרור התפטרות מתפקיד שר החוץ. האם ישראל ביתנו תמשיך לשבת בממשלה?

"אני לא רואה שום סיכוי שיוגש נגדו כתב אישום, כמו שלא הוגש עד עכשיו במשך 12 שנה. אני גם לא רואה סיבה או סיכוי שיוגש".

והיה אם...?

"אנחנו יכולים לשחק פה משחקי ניחושים בהרבה נושאים. אבל אני רואה את ליברמן בממשלה הרבה שנים כשר החוץ וכיו"ר ישראל ביתנו. אנחנו כולנו רק רוצים שהפרקליטות והרשויות החוקרות יחליטו מה הן רוצות לעשות".

החוקרים טוענים שהם מבקשים מסמכים והוא לא נותן.

"איזו שטות. אחרי הבחירות, במקום שהוא יתעסק עם משרד החוץ, הוא כבר היה ארבע פעמים בחקירה של שש שעות. הזיז את כל הלו"ז שלו כדי להגיע כמה שיותר מהר ולזרז את העניין. הוא רוצה לסיים את זה, אבל לא מגישים כלום כי אין מה להגיש. אני אומר, כמו ש-12 שנה נמשך התיק הזה, תיק הכי ארוך בהיסטוריה של ישראל, ככה זה עוד יימשך".

*איפה אתה רואה את עצמך בעוד 10 שנים?

"מאושר ומסופק".

עם קריירה פוליטית?

"לאו דווקא. בילבלתם אותי עכשיו. לי חשוב לקום בבוקר ולהרגיש עם עצמי טוב, אם זה יהיה בפוליטיקה אז כן, ואם ארגיש שאני מיציתי, לא אתבייש לקום ולעזוב".