טרכטנברג: ניתן להעלות את התקציב ב-2.8% על ידי העלאה זמנית של המע''מ

עוד מציע יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה: הורדת שכר במגזר הציבורי וביטול הדרגתי של פטור על קרנות השתלמות ; סבור כי על מדינת ישראל להגיע עד 2020 ליחס חוב תוצר של 60% כמקובל בקרב מדינות המפותחות

אחרי שהודיע על התפטרותו מהתפקיד ונעדר מישיבת הממשלה האחרונה, חזר יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' מנואל טרכטנברג, לקדמת הבמה.

היום (א') הציג טרכטנברג מול חברי הממשלה את משנתו הכלכלית ואת "מפת הדרכים" שלו לצורך התמתנות המיתון במשק וחידוש מנועי הצמיחה. יו''ר המועצה טען כי יש חשיבות עליונה לשמירת על אמינות פיסקאלית דווקא בימים אלו אך טען כי ניתן להגדיל את שיעור הגידול בהוצאה הממשלתית (גידול התקציב א.פ.) ל-2.8% (6.6 מיליארד שקלים) לעומת הצעת האוצר שמדברת על 1.7% (4 מיליארד שקלים) בלבד.

לדבריו, על מדינת ישראל להגיע עד 2020 ליחס חוב תוצר של 60% כמקובל בקרב מדינות המפותחות וליעד גרעון של 1% על פני מחזור העסקים. קרי, אם הממשלה נכנסת לגרעון השנה של 6%, עליה להשיג עודף תקציבי בשנים הבאות על מנת להגיע לגרעון של 1% בטווח הבינוני הארוך.

לצורך הגדלת ההוצאה, מציע טרכטנברג שלושה צעדים מרכזיים: הפחתת או הקפאת השכר במגזר הציבורי, ביטול פטורים ממס לרבות ביטול הדרגתי של הפטור ממס על קרנות השתלמות (2.2 מיליארד שקלים לשנה), כמו כן לשקול גם העלאת מע''מ זמנית, צעד מהפכני בהכרח.

טרטכטנברג הביע גם את התנגדותו להמשך הפחתת מתווה מס הכנסה ליחידים ולחברות כפי שהוצג על ידי שר האוצר וראש הממשלה ומנהל גם בימי אלו דיונים בנושא.

לפי טרכטנברג, בעקבות ההרחבה הפיסקאלית צפוי יחס חוב תוצר של ישראל לזנק מ-78% לרמה של תרד מ-84% וכתוצאה מכך יתווספו עוד 3.5 מיליארד שקלים לתשלום החוב השנתי של המשק שיגיע השנה ליותר מ-30 מיליארד שקלים.

הממונה על אגף התקציבים באוצר, רם בלינקוב, הציג בישיבת הממשלה את המסגרות הפיסקאליות לתקציב 2009 ו-2010. על פי הצעת האוצר, תקציב 2009 יעמוד על 243.5 מיליארד שקלים (לא כולל מימון האשראי), הגרעון יעמוד על 6% (44.8 מיליארד שקלים) כאשר שיעור הגידול בתקציב 2009 וגם 2010, יעמוד על 1.7% ולא על 2.5% כפי שדרש מפלגת העבודה.

עוד הסביר בלינקוב כי לשנת 2009, בה צפויות הכנסות ממסים של 170 מיליארד שקלים (32 מיליארד שקלים פחות מהתחזית הקודמת), לא תוכננו קיצוצים. עם זאת, בהתאם לחשיפת גלובס, בשנת 2010, מתכנן האוצר קיצוץ עצום של לפחות 14 מיליארד שקלים.