שטייניץ רומז כי פסיקת העליון בנוגע לחוק המטפלות לא תכובד: "בוודאי שנצטרך למצוא פיתרון חוקי למצב"

במסיבת עיתונאים בירושלים הדגיש שר האוצר: "אנו חייבים לפנות מקורות למאבק באסון האבטלה - וחלק מהצעדים יהיו כואבים" ; "שום הקפאה ושום קיצוץ אינם נעימים, אבל אנו בעת חירום ובמלחמה על המשק"

"קיבלנו החלטה בממשלה על מסגרת התקציב הדו-שנתי. ההחלטה מאמצת את עמדת האוצר שקובעת שגם בעת משבר אנו צריכים לשמור על אחריות פיסקלית. אני רוצה להדגיש כי המטרה שלנו היא להציל את המשק ואת מקומות העבודה ולהילחם נגד האבטלה. יש מטרות חשובות אחרות בכל התחומים כגון ביטחון, רווחה וכו', אך יש סדר עדיפויות - אנו בקרב על מקומות העבודה וזה סדר עדיפויות".

כך אמר היום שר האוצר, יובל שטייניץ, במסיבת עיתונאים שכינס לרגל הצגת המצרפים הפיסקאלים של תקציב המדינה לשנים 2009-2010.

עוד אמר שטייניץ: "אנו לא מחכים לתקציב, ויחד עם בנק ישראל אנו מפעילים שני מהלכים לטובת הסקטור העסקי כדי לבלום את הפגיעה בתעסוקה ואת הגידול באבטלה. בנק ישראל רוכש דולרים תוך תמיכה ביצוא, ואנו באוצר מעניקים תוכנית ערבויות ממשלה לתמיכה בסקטור העסקי. העברנו ערבויות בתחום ביטוח סחר חוץ, ערבויות לצורך גיוס הון לבנקים -ולכן יש כאן מהלך משולב.

"התקציב הזה חיוני לצמיחה. אם הינו מגיעים להתפרקות תקציבית זה היה פוגע במשק, בריביות, באמינות המשק. ולכן המדיניות היא אחראית. זו לא מדיניות מצמצמת. קבענו במממשלה, כי למרות גרעון של 6% ב-2009 ועוד גרעון דומה ב-2010, אנו לא מצמצמים את ההוצאה, אלא מגדילים אותה. אין פה צמצום ואין פה ריסון. אבל, זה גם אומר שמשבר לא מאפשרת למשק להתפרק מכל משמעת.

"אם יהיה הסכם כולל במשק, שיגרום לשינויים בתנאים, ההחלטה הזו לא סוגרת את הדלת לשינויים אם יידרשו". שר האוצר רומז בכך כי בעקבות הדרישות של עיני, ברוש ומפלגת העבודה להגדלת התקציב ל-2.5% הוא יהיה מוכן לשקול את הדבר, וההחלטה היום אינה מהווה סוף פסוק.

"אנו עושים מאמץ אינטנסיבי של הידברות עם כל הגורמים - בראש ובראשונה עם העובדים, עם עיני ועם ברוש. אנו מקווים להגיע לסיכומים, ייתכן כי עד הסיכום הסופי נסכים לשינויים לא דרמטיים, אבל בכל זאת שינויים. מבחינה כלכלית. יש חשיבות עצומה להליכה ביחד. ההליכה המשותפת הזו, ייתכן כי תדרוש התאמות ופשרות".

בהתייחסו לפסיקת בית המשפט העליון בקשר להוצאה מוכרת למטפלות, אמר שטייניץ: "אנו אנו מכבדים את החלטת בית המשפט העליון, וגם את העותרת ומאבקה. יחד עם זאת, בתקופה הזו, בוודאי שנצטרך למצוא פתרון חוקי למצב שנוצר... אנו שוקלים את הדבר הזה, הכול בתיאום עם יועץ המשפטי לממשלה. זה לא בלתי אפשרי, השאלה היא האם יבטלו את ההחלטה במסגרת חוק ההסדרים".

קיצוץ 14 מיליארד שקלים

בנוגע לצעדים הכלכליים הנדרשים אמר שטייניץ: "אנו שוקלים מגוון צעדים ולא נפרט כעת. הכול נתון להתדיינות. שום הקפאה ושום קיצוץ אינם נעימים, אבל אנו בעת חירום. זה משבר לא שגרתי, אנו עומדים במשבר חמור ואנו במלחמה על המשק. כולנו נצטרך להתאים את עצמנו. מדובר בשינויים זמניים. אנו חייבים לפנות מקורות לדבר העיקרי: מאבק באסון האבטלה - וחלק מהצעדים יהיו כואבים".

"החלטה היום היא לא רק ביחס לגרעון ל-2009 אלא מתווה יורד בעתיד. נקלענו לגרעון גדול ב-2009. ייתכן שיהיו שינויים קלים, אבל, הממשלה קבעה מתווה יורד. זה מסמן מטרה לעצמנו וגם למשווקים שהפריצה החמורה הזו של 2009 לא תחזור על עצמה, שמדינת ישראל חוזרת לגרעון סביר. הרפורמה בממ''י כבר עומדת בפני גיבוש סופי, אני מקווה שמחר כבר יהיו לנו בשורות".