יעקב גוטנשטיין, יו"ר המפעלים הפטרוכימיים: "האחזקה בבז"ן היא אסטרטגית, וכעת עם קבלת ההיתר, נוכל לממש אסטרטגיה זו"

גוטנשטיין מברך היום על המוגמר לאחר שהמדינה אישרה לחברה לקבל היתר שליטה בבז"ן ; ההיתר התעכב תקופה ארוכה בשל מעורבותם של משקיעים זרים ; מניית פטרוכימיים זינקה בתגובה ב-27%

אחרי יותר משנתיים בהם מנסים המפעלים הפטרוכימיים (מפ"ל) לקבל היתר שליטה בבז"ן , היום זכתה החברה באישור המיוחל. הצו שהתקבל במשרדיה מרשות החברות הממשלתיות, כשהוא חתום על-ידי ראש הממשלה ושר האוצר, מתיר לה להיות בעלת שליטה בבז"ן, ולהחזיק יותר מ-24% ממניות החברה. השליטה תהיה משותפת לפטרוכימיים ולחברה לישראל שמחזיקה כעת 45% בבז"ן.

"קבלת היתר השליטה הינה צעד חשוב לקבוצת המפעלים הפטרוכימיים", אמר היום ל"גלובס" יעקב גוטנשטיין, יו"ר החברה. "הערכנו לאורך כל התקופה שבסופו של דבר היתר השליטה יתקבל. האחזקה בבז"ן הינה אחזקה אסטרטגית עבור המפעלים הפטרוכימיים, וכעת עם קבלת ההיתר, נוכל לממש אסטרטגיה זו".

קבלת ההיתר התארכה בשל התנגדות המדינה למעורבותם של בעלי הון זרים בפטרוכימיים. בתחילה הייתה זו חברת גלנקור השוויצרית, שלא אושרה על ידי המדינה עקב פעילותה במדינות ערב. בהמשך הייתה זו קבוצת מנטפ, בה מחזיקים ליאוניד נבזלין, ולדימיר דובוב ומיכאל ברודנו, שעיכבה את קבלת ההיתר, בעקבות התנגדות המדינה להשתתפותם בגרעין השליטה, דרך אחזקתם בחברת מודגל, בעלת השליטה במפ"ל.

נסללה הדרך למיזוג

בחודש מארס הודיעו אנשי העסקים דיוויד פדרמן, יעקב גוטשטיין ואלכס פסל, בעלי השליטה במודגל, על חתימת הסכם לרכישת חלקה של קבוצת מנטפ בחברה. לאחר השלמת רכישת חלקה של מנטפ במודגל, עומדת הפטרוכימיים בדרישות רשות החברות הממשלתיות לקבלת היתר השליטה.

כעת, לאחר קבלת היתר השליטה, נסללה הדרך לביצוע עסקת המיזוג בין בז"ן ומפ"ל. עסקה זו נועדה ליצור דבוקת שליטה בבז"ן, ולפשט את מבנה האחזקות של החברות.

כרגע כל אחת מהחברות מחזיקות ב-50% ממניות כרמל אולפינים, ויש להן אחזקות צולבות אחת בשנייה. במסגרת העסקה המתוכננת, צפויה בז"ן לרכוש את החלק של מפ"ל בכרמל אולפינים, ולמכור את אחזקותיה (12.3%) בחברת פטרוכימיים, למפ"ל עצמה. בז"ן אמורה להנפיק ממניותיה למפ"ל, כך שלאחר הרכישה צפויה פטרוכימיים להחזיק כ-35% ממניות בז"ן. הגדלה של אחזקות פטרוכימיים מעבר ל-25% בבז"ן, מחייבת קבלת היתר שליטה, וכעת, כשזה כאמור התקבל, תוכל העסקה להתבצע.

לקבלת היתר השליטה יש גם השלכה חשבונאית חשובה, שכן היא תאפשר למפ"ל לרשום את האחזקה בבז"ן בשיטת השווי המאזני, לעומת המצב הנוכחי בו מסווגת האחזקה כנכס פיננסי זמין למכירה. מבחינת החברה מדובר בשינוי משמעותי, שכן כעת היא נמצאת בגרעון של 266 מיליון שקל בהונה העצמי, ורישום האחזקה בשיטת השווי המאזני תוסיף להון זה מאות מיליוני שקלים. גם המשקיעים סבורים שמדובר בהתפתחות חיובית עבור החברה, ומניית החברה זינקה היום ב-27% במחזור מסחר גבוה.