דורית ביניש: משפטים יישמעו ברצף, רק הנשיאים יאשרו דחיות דיונים

נשיאת העליון בכנס לשכת עוה"ד באילת: "מדינה שמתחנכת על תוכניות ריאליטי מדברת בשפה של התוכניות הללו, וזה חודר לביהמ"ש" ■ ציינה את שינוי האווירה בעקבות עזיבת דניאל פרידמן: "יש לנו תחושה של שיתוף-פעולה"

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, השתתפה היום (ב') בכנס לשכת עורכי הדין באילת. ביניש דיברה בפאנל על הצורך בהתייעלות המערכת, ובפיה היתה בשורה לציבור עורכי הדין: "לא יודעת אם זו בשורה טובה או רעה, אבל הוחלט שלא תינתנה דחיות בשמיעת תיקים אלא במקרים חריגים ויוצאי דופן, על-פי מדיניות אחידה שתהיה בידי נשיאי בתי המשפט ולא בידי כל שופט, כדי למנוע העמדת השופטים בלחצים לדחייה".

לדבריה, שיטת הדחיות בשמיעת תיקים מסכלת מועדים והופכת אותם להמלצה בלבד, ואז תיקים נגררים. "מעטים יודעים כי ב-50% מהתיקים האזרחיים וב-40% מהתיקים הפליליים בשנה יש בקשות לדחיית דיונים", אמרה ביניש.

על רקע התפטרות סניגוריו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, בשל דחיית בקשת פרקליטיו להפחית בעומס הדיונים במשפט, אמרה ביניש כי היעד העיקרי בעיניה הוא שמיעת משפטים ברצף. "עד היום בתי המשפט השתדלו להתאים את עצמם ליומני עורכי הדין. כשיש כמה עורכי דין, מלאכת התיאום בלתי אפשרית. שמיעה ברצף אינה בהכרח מיום ליום, אבל ברצף. לתיק יהיו יעדים של סיום מיום היכנסו למערכת ומיום הכשרתו לשמיעה כשנדרשים הליכים מוקדמים".

תרבות משפטית

הנשיאה הציבה כמשימה גם את שינוי ה"תרבות המשפטית" בכל הנוגע לאווירה וההתנהלות בבתי המשפט. "שפת הרחוב החודרת לכל פינה בחיינו, מדינה שמתחנכת על תוכניות ריאליטי בטלוויזיה כמו 'האח הגדול' ו'הישרדות', מדברת בשפה של התוכניות הללו, וזה חודר לבית המשפט", אמרה ביניש. יחד עם הלחץ והעומס, "באולמות לא מעטים נוצרת אווירה בלתי ראויה בין צדדים למשפט, בין עורכי דין, ואף יש שופטים שאינם עומדים במתחייב בתנאים אלה".

ביניש ציינה את האווירה השונה בכנס, לעומת השנתיים הקודמות בהן נכח שר המשפטים הקודם, דניאל פרידמן. "הלקח מהנזק הרב שנגרם כתוצאה מהאווירה של השנים הקודמות נלמד, ויש לנו תחושה של שיתוף-פעולה ואיחוד כוחות של המעורבים".

עם זאת, ביניש דחתה את השימוש של שר המשפטים הנוכחי, יעקב נאמן, בביטוי "עינוי הדין" במערכת המשפט. "נכון שיש עומס, תמיד יש כאלה שנהנים ממנו וכאלה שסובלים סבל רב. אנו רוצים להתגבר על כך כדי לתת את השירות המצופה".