הלחץ האמריקני על ישראל מחריף - שר הביטחון ברק מנסה להרגיע; אובמה: "ארה"ב לא היתה מספיק כנה עם ישראל"

אהוד ברק וג'ורג' מיטשל ניסו להגיע הלילה לפשרה, אך מיטשל הבהיר כי ארה"ב אינה מחוייבת להבנות בע"פ של ממשל בוש באשר לבנייה בהתנחלויות ואינו מכיר בהן ■ ארה"ב שוקלת - לא נתמוך אוטומטית בישראל באו"ם

חדשות 2 ב - MAKO / לחדשות 2 ב - 'רשת'

הלחץ האמריקני על ישראל מחריף: שר הביטחון אהוד ברק נועד הלילה (ג') בארבע עיניים, עם השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל בניו-יורק. ברק ניסע להעביר מסר לאמריקנים להימנע מעימות ולא להחריף את הטון נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ברק ומיטשל ניסו להגיע לפשרה, אך מיטשל הבהיר שהממשל האמריקני אינו מחויב להבנות בעל פה של ממשל בוש ואינו מכיר בהן. גורמים אמריקנים הבהירו בימים האחרונים שכל ההבנות בנוגע להמשך הבנייה בהתנחלויות היו כרוכות בהכרה ישראלית בפתרון שתי המדינות לשני עמים. ברק התייחס גם לבדיקת צוות החקירה המיוחד של האו"ם במבצע עופרת יצוקה.

ובצל המתיחות הכריז הלילה ערב צאתו למצרים נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי ארה"ב אינה צריכה לשנות תמיכתה האיתנה בישראל, אך עליה לנהוג עמה בכנות לגבי ולהשיק עמה "דיאלוג חדש" על הכיוון השלילי שבו נע המזה"ת ועל ההשלכות שיש לכך לא רק על האינטרסים הישראליים אלא גם על האינטרסים האמריקניים. ועם זאת אמר הנשיא, כי אין זה נכון שממשלו תובע ויתורים רק מישראל.

בראיון לרשת הרדיו הציבורית של ארה"ב אמר אובמה, כי הקמת מדינה פלסטינית היא יסוד של מדיניותו הממזרח-תיכונית וכי השגת מטרה זו תחייב הקרבות של ישראל ושל הפלסטינים. "אם זה היה קל, זה כבר היה נעשה" אמר הנשיא.

"אינני חושב שעלינו לשנות את התמיכה החזקה בישראל", אמר אובמה. "אין ספק שלארה"ב יחסים מיוחדים עם ישראל. ישראלים רבים היו פעם אמריקניים. יש קשרים תרבותיים הדדים עצומי ממדים בין שתי המדינות. אני חושב שאנו רוחשים אהדה עמוקה לישראל כדמוקרטיה תוססת, שחולקת עמנו ערכים רבים".

"הייתי גם אומר, שבהתחשב בהצהרות שהושמעו על ישראל, התפיסה שצריך לדחוף את הישראלים לים, שצריך לחסל אותם, שצריך למחוק אותם מהמפה, בהתחשב בתוקפנות המזויינת שכוונה נגדם בעבר, בהתחשב בכל אלה, אפשר להבין מדוע לא רק הישראלים מודאגים, אלא מדוע ארה"ב חשה שעליה לתמוך בבת-ברית נאמנה זו".

אך אובמה הוסיף: "ועם כל זאת, יש גם אמת בקביעה, שחלק מידידות טובה הוא כנות, ואני חושב שיש מקרים שבהם איננו מגלים כנות מספקת לגבי העובדה, שהכיוון הנוכחי שבו נע המזה"ת הוא שלילי לחלוטין לא רק מבחינת האינטרסים של ישראל אלא גם מבחינת האינטרסים של ארה"ב. זה חלק מדיאלוג חדש שהייתי רוצה לעודד באזור והמדינות המוסלמיות צריכות להבין זאת".

מחר אמור להיפגש שר הביטחון עם שר סגן הנשיא ג'ו ביידן ועם שר ההגנה רוברט גייטס.

אתמול: ארה"ב שוקלת - לא נתמוך אוטומטית בישראל

נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוקל לבטל את התמיכה האמריקנית בישראל, באו"ם, לרבות האפשרות להפסיק את הטלת וטו על החלטות אנטי ישראליות במועצת הביטחון - כך דיווח אתמול העיתון "ניו-יורק טיימס". גורם אמריקני בכיר ציין לעיתון כי, "אם נתניהו יסרב להקפיא את ההתנחלויות - יש דרכים שונות להגיע לציבור הישראלי, במיוחד במה שנוגע לקשר המיוחד והיציבות הפוליטית של כל ראש ממשלה".

חילוקי הדעות בין אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו היו ניכרים עוד במהלך ביקורו של האחרון בוושינגטון. למרות החיוכים למצלמות, ולמרות ה"הסכמה על נושאים רבים", לדברי נתניהו, נושא הבנייה בהתנחלויות לא היווה מוקד הסכמה - מה שגרם לחשש בירושלים מפני מתיחות עם הממשל בוושינגטון.

נתניהו מצידו תקף אתמול, בוועדת חוץ וביטחון בכנסת, את הדרישות האמריקניות לאיסור על המשך הבנייה ביהודה ושומרון ואמר שהקפאת החיים ביהודה ושומרון היא דרישה לא סבירה. גורם בכיר בירושלים ציין בנוסף, כי וושינגטון דורשת מישראל לקיים התחייבויות של ממשלות קודמות, כמו פינוי מאחזים, בעוד שארצות הברית עצמה מסרבת לקיים הסכמות בנושא עניין הגידול הטבעי.

מבחינתו של אובמה - ייתכן והעימות הזה טוב, כשהעולם הערבי צופה. בימים הקרובים יגיע הנשיא האמריקני לסבב שיחות במדינות ערב, בהן סעודיה ומצרים - שם הוא צפוי לשאת נאום לאומה הערבית. עם זאת, ייתכן ולנתניהו, שלא באשמתו, הדבר עשוי לעזור בעקיפין: קבלת לגיטימציה מהקואליציה לפנות את המאחזים.

ב"קדימה" מיהרו להתייחס למשבר המדיני מול ארצות הברית. "לחץ מהאו"ם ביזמת ארצות הברית תקדים המבטא את כישלון ביקורו של נתניהו בארצות הברית", אמר ח"כ זאב בוים. "מדובר בתמרור אזהרה בכניסה למסלול ההתנגשות בין מדינת ישראל לארצות הברית".