זרוע הפלדה של שרי אריסון

אפרת פלד, שהובילה את הקו המיליטנטי במאבק בפישר, משתלטת על בנק הפועלים

המנצחת הגדולה מהעימות בין בנק ישראל לבנק הפועלים היא אפרת פלד. הכוורת של שרי אריסון הולכת ומתמעטת ובמרכזה עומדת היום פלד, שחגגה לפני שבועיים 35. פלד הופכת מעתה לדמות החזקה ביותר בקבוצת אריסון ולמקורבת לה ביותר.

לאחר שפלד דאגה להזיז את איריס דרור ולאחר שיו"ר בנק הפועלים, דני דנקנר, עוזב את תפקידו ולאחר מכן את הדירקטוריון, תישאר פלד כמוציאה והמביאה של אריסון ותהפוך בפועל לאישה החזקה בבנק הפועלים. לא פלא שדירקטוריון הפועלים התעקש כי פלד תהיה חברה בוועדת האיתור למנכ"ל החדש.

במסלול המהיר לפסגה

דרכה של פלד לצמרת היתה מהירה מאוד. בגיל 26 היא היתה סמנכ"לית הכספים בחברת מובנפיק שהיתה בבעלות אריסון ועמדה לפני פשיטת רגל. פגישה עם אריסון בשנת 2001 יצרה כימיה בין השתיים והזניקה אותה קדימה. הקרבה לאריסון השתלמה ומאז פלד מתקדמת במהירות מסחררת.

מאז 2002 היא ניהלה את הקרן המשפחתית של אריסון ואף עברה איתה לפלורידה. במארס 2006 מונתה למנכ"ל אריסון אחזקות במקומו של יו"ר בנק הפועלים דאז, שלמה נחמה, ובינואר 2007 מונתה כדירקטורית בבנק הפועלים. מאז עזיבתו של נחמה במחצית 2007 התחזק כוחה והתעצמה מעורבותה בהחלטות השוטפות בבנק, זאת מתוך קרבה וקיום יחסי עבודה מצוינים עם דנקנר.

למרות עוצמתה ואולי בגללה פלד משתדלת להיות מתחת לרדאר התקשורתי, פה הופעה בכנס, שם שיחות רקע. רשמית היא אינה מתראיינת אך יד נעלמה דואגת שתופיע באופן שוטף בטורי הרכילות בעיתונות הכלכלית. למשל קשה היה לפספס את האייטמים שסיפרו איך בכנס בירדן "גילו לפתע" המשתתפים כי פלד חוגגת יום הולדת וחגגו יחד איתה.

לא הבינה את פישר

לאורך העימות עם בנק ישראל היתה זו פלד שהובילה את הקו המיליטנטי, הבלתי מתפשר, המתעמת. "אפרת כנראה לא הבינה כמה פישר רציני", אומר מקורב. בעידודה של פלד החריפה אריסון את העימות ובעוד עו"ד רם כספי מנסה להשיג פשרה חיזקה פלד את אריסון כשהאחרונה יצאה לעימות כנגד הנגיד סטנלי פישר בנאום ה"מקארתיזם" וליוותה אותה בצעד התוקפני של פנייה למבקר המדינה כנגד בנק ישראל.

הטריומוויראט החדש שיוביל מעתה את בנק הפועלים מתגבש. יאיר סרוסי כיו"ר חדש שיחליף את דנקנר, מנכ"ל חדש אותו תבחר ועדת האיתור, אנחנו אגב מהמרים שבאופן מפתיע זה יהיה ציון קינן וכמובן אפרת פלד.

מניפולטיבית ואסרטיבית

האם פלד בשלה להיות האישה החזקה בבנק הפועלים? פלד אמנם נחשבת לחכמה, לשאפתנית, דעתנית ודומיננטית אבל אחרים העובדים עימה באופן צמוד טוענים כי היא מתנהלת במניפולטיביות, לא מקשיבה לדעות אחרות ובטוחה בכך שהיא יודעת יותר מכולם. "אפרת אסרטיבית מאוד, אולי יותר נכון להגיד דורסנית", אומר ביובש בכיר בבנק הפועלים.

בכל מקרה חובת ההוכחה על פלד. המשבר הכלכלי בעיצומו והניסיון העסקי שלה מועט, כששנתיים וחצי כדירקטורית בבנק אינם מקנים ניסיון בנקאי משמעותי.

אבל השאלה אינה פלד אלא מה יגיד הרגולטור? ההתנגשות בין דנקנר לבנק ישראל החלה לאחר שדנקנר הפך להיות מנכ"ל העל של בנק הפועלים. האם בנק ישראל יסכים למצב בו במקום דנקנר תהיה מעתה פלד?

אפרת פלד, בנק הפועלים / צלם פלאש 90

10 דברים שלא ידעתם על אפרת פלד

1. התמנתה למנכ"לית אריסון אחזקות בגיל 31

2. בת 35, גרושה ואם לשני ילדים

3. רואת חשבון, בעלת תואר שני במינהל עסקים

4. בתפקידיה הקודמים היתה מנהלת כספים בקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון; מנהלת כספים בחברת שרגד - אורחני דרכים "מובנפיק", השייכת לקבוצת אריסון; רואת חשבון בסומך חייקין.

5. נולדה במשפחה עם נטיות ריאליות - אביה הוא רואה חשבון והאם היא שותפה במשרד לשמאות מקרקעין.

6. חבריה לתיכון העריכו שכשתהיה גדולה היא תהיה מנהלת או אשת יחסי ציבור.

7. בצבא שירתה כמדריכת מ"כיות בבה"ד 12.

8. אף שהחליטה ללמוד שמאות מקרקעין ועשתה התמחות במשרד שבו אמה עובדת, הרי שהיא לא ניגשה לבחינות הסופיות ולכן לא נחשבת לשמאית מוסמכת.

9. את בעלה לשעבר, רון פלד, רואה חשבון שעבר לעסקי הנדל"ן, היא הכירה בנעוריה, בפסטיבל ערד.

10. בדומה לאריסון, פלד נוטה לרוחניות: היא צמחונית ונוהגת להתעורר בזריחה כדי לעשות יוגה.