בשורה רעה למעשנים: ביהמ"ש קבע כי חדר מדרגות לא נחשב לאזור עישון בבניין משרדים

זאת משום שהחוק דורש שאזור העישון יהיה "חדר" או "אולם" ■ השופט: "אין לקבל את הטענה כי 'חדר' יכול להיות גם חדר מדרגות, שכן היא אינה עומדת בקנה אחד עם החוק שתכליתו הגנה על ציבור הלא מעשנים מנזקי העישון"

בית משפט השלום בתל-אביב קבע, בהחלטה תקדימית, כי חדר מדרגות אינו יכול להיחשב ל"אזור עישון" בבניין משרדים, זאת משום שהחוק דורש כי אזור העישון יהיה "חדר" או "אולם".

חברת קסם מילניום שוכרת משרדים בבית הספנות בתל-אביב. החברה ומנהלה ירון בן-עובדיה ביקשו, באמצעות עו"ד צבי הר נבו, להורות לחברת הניהול של הבניין, מיקדן ספנות, לאסור את העישון בחדר המדרגות.

מיקדן טענה, באמצעות עו"ד שי פורת, כי פעלה לפי החוק: נציגות הבניין דנה והחליטה לאסור את העישון בכל הבניין ואף הציבה שלטים בנושא. כן נקבעו פינות עישון, כשבאגף בו קסם שוכרת משרדים הפינה נקבעה באחד משני חדרי המדרגות, והותקנה בו וונטה רבת עוצמה השואבת את עשן הסיגריות מחדר המדרגות אל מחוץ לבניין.

השופט רחמים כהן קבע כי החלטת נציגות הבניין לקבוע את חדר המדרגות כאזור עישון אינה חוקית. החוק קובע 5 תנאים מצטברים שבהתקיימם יותר העישון במקום העבודה: מדובר ב"חדר" או "אולם"; העישון הותר במפורש על-ידי אחראי במקום לאחר שהתייעץ עם העובדים; באזור העישון אין עובדים או אנשים שהם או חלק מהם אינם מעשנים; קיימים סידורי אוורור תקינים; העישון אינו גורם למטרד בחלקים אחרים של הבניין.

אף שהחוק למניעת העישון אינו מגדיר מהו "חדר" או "אולם", פסק כהן, הוא אינו יכול לקבל את הטענה כי "חדר" יכול להיות גם חדר מדרגות. "פרשנות זו אינה עומדת בקנה אחד עם תכלית החוק, שבבסיסה הגנה על ציבור הלא מעשנים מפני נזקי העישון. תכלית זו אינה נשמרת במקום בו חדר מדרגות ראשי של בניין, המשמש את כלל הציבור, הופך ל'אזור עישון' וחושף את העולים והיורדים במדרגות למטרד העישון ולנזקי העישון הפסיבי". במיוחד כך, כשמדובר בחדר המדרגות הראשי והמרוצף של הבניין (ולא בחדר המדרגות המשני, העשוי בטון וכמעט שאינו בשימוש).

כן קבע השופט כי תנאי נוסף לא התקיים, משום שחברת הניהול והנציגות לא התייעצו עם העובדים בבית הספנות - לא באמצעות אסיפה כללית ולא באמצעות הפצת חוזר שיעלה את הסוגיה. (ת.א. 39435/07).

התנאים המצטברים להתרת עישון

* מדובר ב"חדר" או "אולם".

* האחראי התיר את העישון לאחר התייעצות עם העובדים.

* באזור העישון אין אנשים שאינם מעשנים.

* קיימים סידורי אוורור תקינים.

* העישון אינו גורם למטרד בחלק אחר של הבניין.