הממונה על השכר באוצר: "אני בטוח שחזי כאלו יידע להשתמש בהסכמי השכר לטובת שיפור היכולות של בנק ישראל"

ל"גלובס" נודע כי אילן לוין, הממונה על השכר באוצר לא מתכוון להתפטר גם אם הפיקוח על השכר בבנק ישראל יוצא מידיו ■ "ברוב המקרים אנו רואים ועד מקומי שעושה יד אחת עם ההנהלה תוך התעלמות מחובתם כלפי העובדים"

הרוחות סוערות במשרד האוצר בעקבות חשיפת "גלובס" על הניסיון להוציא מידי האוצר את הפיקוח על השכר בבנק ישראל. בקרב פקידות האוצר מדברים על "ניסיון חיסול ממוקד".

"שר האוצר לא קשור לניסיונות החיסול שיש כנגד המשרד. מתברר כי גם הסקטור הפרטי וגם הסקטור הציבורי מוחאים כפיים על ניסיונות החיסול הללו, אז כנראה שהאוצר שומר על הקופה כי הוא מפריע לכמה גורמים", כך אמר היום הממונה על השכר באוצר לשעבר, אלי כהן, שהתייחס למצב הקשה ששורר בימים אלו במשרד האוצר. דבריו של כהן משקפים את הלוך הרוחות במסדרונות האוצר.

עוד נודע ל"גלובס" כי הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, לא מתכוון להתפטר גם אם הפיקוח על השכר בבנק ישראל יוצא מידיו.

בסביבתו של לוין הביעו תדהמה בעקבות חשיפת "גלובס" אתמול, לפיה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי להגיש לממשלה בעוד שבועיים טיוטה סופית של חוק בנק ישראל החדש, שמוציא בפועל את סמכות הפיקוח על השכר בבנק ישראל מידי משרד האוצר בכלל, והממונה על השכר בפרט. בכירים באוצר אמרו היום כי אין כל קשר בין עצמאות בנק ישראל לבין הסרת הפיקוח על השכר וכי עמדתו המקצועית של משרד האוצר לא השתנתה. קרי, פקידות האוצר מתנגדת נחרצות לכל שינוי בסעיף 29 א', המעניק סמכויות לממונה על השכר על פיקוח על שכר בכל גוף מתוקצב (בנק ישראל הוא אחד מהם).

"אל תוותר"

עוד נודע ל"גלובס" כי אלי כהן, הממונה על השכר בדימוס, קרא לשר האוצר, יובל שטייניץ, חברו האישי מזה שנים, להילחם נגד החרגת בנק ישראל מהסעיף ולא לוותר. בכנס השנתי של אגף הממונה על השכר קרא כהן לאילן לוין ואמר: "אילן היקר: אל תוותר בשום פנים באופן על סעיף 29 א' בחוק יסודות התקציב". נזכיר כי כהן הוביל אז מלחמה קשה נגד הסכם השכר בין האוצר לבין בנק ישראל וגם נגד החרגת בנק ישראל מפיקוח האוצר על השכר שם.

בשיחה עם "גלובס" אמר כהן כי "אין לי צל של ספק כי צמרת האוצר לא תאפשר כל שינוי בפיקוח האוצר על השכר בבנק ישראל". בכיר באוצר אמר כי הפרסום גרם לשר האוצר חוסר נחת והוא הגיע לכנס שאילן לוין ארגן כדי להגיב על הפרסום ולתת לו גיבוי". נציין כי הופעתו של שטייניץ בכנס לא מופיעה בתוכנייה המעודכנת שהוצגה בכנס.

בשיחה עם "גלובס" אמר הממונה על השכר לוין בעקבות הפרסום כי "אכיפת חריגות השכר במגזר הציבורי הנה מלאכה כלל לא נעימה לעובדי אגף השכר. ברוב המקרים אנו רואים ועד מקומי שעושה יד אחת עם ההנהלה תוך התעלמות מחובתם כלפי העובדים. הממשלה חייבת לזרז את בניית יכולתה לבוא חשבון עם אותם מנהלים ששלחו ידם לקופה הציבורית.

"כאשר מתגלים חריגות, עומד מנהל חדש חסר אונים מול הרצון לנהל ולהצליח בתפקידו מחד לבין ההכרח להיכנס לתלושי השכר של העובדים ולנכות משכרם, כפי שאושר על ידי קודמים לו. לתפיסת עולם זו, אותה אני מתאר, בטוחני שותפים לה כלל המנהלים בשירות הציבורי ובכלל זה אף בנק ישראל".

לוין הוסיף כי "מר חזי כאלו, שמונה לפני מספר חודשים למנכ''ל בנק ישראל, הינו איש עתיר פעלים, בעל ניסיון רב בתחום יחסי עבודה ואין זה מופרך שיום אחד הוא יהיה מועמד שוב לתפקיד הממונה על השכר באוצר. בטוחני שהוא יידע לנווט את בנק ישראל לחוף מבטחים ולהשתמש בהסכמי השכר לטובת שיפור יכולות הבנק".