בכירים בממשל בוש: "לא התרנו גידול טבעי של ההתנחלויות"

הדברים סותרים את טענותיה של ישראל שבוש נתן אור ירוק להרחבת ההתנחלויות בהגבלות מסוימות ■ אהוד ברק: ממשל אובמה לא מתנער ממכתב של בוש לשרון שמתיר הרחבת גושי ישובים שיישארו בידי ישראל

בכירים לשעבר בממשל בוש טוענים, כי הממשל הקודם מעולם לא התיר גידול טבעי של ההתנחלויות. כך מוסר היום (ה') ניו יורק טיימס.

בכך סותרים בכירי הממשל הקודם טענות של גורמים ישראליים, שמצהירים כי בוש נתן אור ירוק להרחבת ההתנחלויות בתנאים מגבילים מסוימים, שאפשרו לשראל להכריז בפומבי שהיא מכבדת "הקפאה" של התנחלויות.

למעשה, לפי הידיעה בטיימס קובלים עתה פקידים ישראלים בכירים שהנשיא אובמה אינו מכיר בהבנות שהשיגה ישראל עם ממשל בוש לגבי "גידול טבעי" של ההתנחלויות.

לפי טענות הפקידים הישראלים, כפי שהן מצוטטות בטיימס, נערכו דיונים רבים בין נציגים ישראלים לנציגי ממשל בוש ב-2002 ואלה הניבו הסכם, שלפיו יהיה ניתן להקים יחידות דיור בתוך גושי התנחלויות מסוימים, כל עוד לא יופקעו אדמות חדשות לצורך זה, כל עוד לא יוצעו תמריצים כלכליים כדי למשוך מתיישבים להתנחלויות וכל עוד לא ייבנו התנחלויות חדשות.

לדברי הגורמים הישראליים, כאשר ישראל חתמה על מפת הדרכים ב-2003, עם סעיף שקובע במפורש שממשלת ישראל "תקפיא את כל פעילויות ההתנחלויות (לרבות גידול טבעי של ההתנחלויות"), היא הסכימה לעשות זאת רק לאחר דיון מפורט עם פקידי ממשל בוש, שהתוו את החריגות המפורשות שמתירות לישראל לבצע את ההרחבות.

"לא הכל סוכם בכתב", אמר אחד הפקידים. הוא ומקורות ישאלים אחרים אמרו, כי ישראל הסכימה לחתום על מפת הדרכים ולעקור התנחלויות ולהסיג חיילים מרצועת עזה ב-2005 רק מתוך הבנה שהצמיחה הטבעית של ההתנחלויות תימשך.

כזכור, חתם ב-2004 ג'ורג' בוש על מכתב לאריאל שרון, שמסכם הבנות בין שתי המדינות לגבי הסכם עתידי עם הפלסטינים. בין השאר נקבע במכתב, שישראל תוכל להרחיב גושי התנחלויות עירוניים גדולים שצפוים להישאר בחזקתה בהסדר סופי עם הפלסטינים.

"לאור המציאויות החדשות בשטח, לרבות קיום מרכזי אוכלוסיה עירוניים ישראלים גדולים, אין זה ריאלי לצפות שתוצאות מו"מ להסדר סופי יחייבו שיבה שלמה ומלאה לקווי שביתת הנשק מ-1949", נאמר במכתב.

המכתב המפורסם היה בשנים האחרונות מעין אסמתכא לגלית למסע ההרחבה של הישובים העירוניים הגדולים בגדה והוא משמש כאחד הטיעונים המרכזיים של נציגים ישראליים במגעים עם פקידי ממשל אובמה על סוגיית הההתנחלויות.
עכשיו מתברר, כי הבעיה של ישראל אינה רק סירובו של ממשל אובמה להכיר בהבנות שהושגו בין ישראל לבוש, אלא גם טענות של בכירים בממשל הקודם שלא היו הבנות כאלה או שישראל מגזימה בערכן.

כך, למשל, בכיר לשעבר בממשל בוש חולק על טענות ישראל לגבי ההבנות וקובע שהדרך שבה ישראל מתארת אותן היא "הפרזה".

"מעולם לא היה הסכם שמקבל צמיחה טבעית (של התנחלויות)", אמר הפקיד לטיימס. "היה מאמץ לבחון מה בדיוק מהווה 'צמיחה טבעית', אך לא הגענו להסכם על כך".

לדבריו, פקידי ממשל בוש ניסו לפעול, יחד עם נציגים ישראליים, להבהרת סוגיות מסוימות, לרבות צמיחה טבעית, סובסידיות ממשלתיות למתיישבים והפסקת הפקעות של אדמות פלסטיניות, אך לא הושג שום הסכם לגביהן, לא הסכם פרטי ולא הסכם פומבי.

בכיר אחר בממשל בוש אמר: "דיברנו (עם הישראלים) על הקפאת התנחלוית עם ארבעה רכיבים. האחד היה שלא יוקמו התנחלויות חדשות.שני היה שלא יהיו הפקעות של אדמות פלסטיניות. השלישי היה איסור סובסידיות ממשלתית והרביעי שום עבודות בניה מחוץ להתנחלויות.

הוא ציין, שהרכיב הרביעי, שאכן התייחס לצמיחה טבעית, היה דומה למתיחת חבל מסביב להתנחלות והכרזה על איסור לבנות מחוץ לחבל.

"היה לנו הסכם ראשוני, אך הוא היה מותנה בהתווית קווי תיחום להתנחלויות, ותהליך זה מעולם לא נעשה", אמר הבכיר לשעבר. "לכן הסכם על הקפאת ההתנחלויות (והחריגים לה) מעולם לא קיבל גושפנקא רשמית".

רק בכיר אחד בממשל בוש, אליוט אברמס, שכיהן בזמנו במועצה לביטחון לאומי, הביע תמיכה בעמדה הישראלית לגבי הבנות עם ממשל בוש. במאמר בוושינגטון פוסט.

בניגוד לטענות הגורמים הישראליים בטיימס, כאילו ממשל אובמה אינו מכיר בהבנות שהושגו עם ממשל בוש, אמר אתמול שר הביטחון, אהוד ברק, בשיחה עם כתבים ישראליים בושינגטון, כי לא נראה שארה"ב מתנערת ממכתבו של בוש לשרון מ-2004.