לחברת החשמל יש כסף: פנתה ל- 6 חברות בהצעה להתמודד על אספקת ציוד להמשך תוכנית החירום ב-500 מיליון דולר

מדובר באספקת טורבינות לשלב ב' של תוכנית החירום ■ המכרז הפנימי עורר ביקורת בענף בטענה שבין החברות אלסטום היא המועמדת המועדפת ■ חברת החשמל: "החברה אינה מוסרת מידע מהליכי רכש"

אחרי שהשלימה את גיוס המימון לרכישת הטורבינות מסימנס , חברת החשמל החלה רשמית בהליך רכישת הציוד לשלב השני של תוכנית החירום למשק החשמל.

ל"גלובס" נודע, כי ועדת המכרזים בחברה החליטה בשבוע שעבר לפנות למספר יצרני טורבינות קיטור לצורך תחילת המו"מ לרכישת הציוד. החברה החליטה לפנות ל-6 יצרני טורבינות קיטור, בהן אלסטום מצרפת, סימנס מגרמניה, אנסלדו מאיטליה, סקודה מצ'כיה ועוד שתי חברות.

מדובר במכרז לאספקת תוספות קיטוריות לתחנות הכוח בתוכנית החירום (רמת חובב, אשכול, חגית) בהיקף 400-500 מיליון דולר. יצוין כי עדיין לא ברור מאין יבוא המימון לרכישת הציוד מאחר וחברת החשמל אינה במצב כספי המאפשר לה להגדיל ההתחייבויות.

המכרז עורר ביקורת בענף בטענה שבין החברות אלסטום היא המועמדת המועדפת על-ידי חברת החשמל לביצוע הפרויקט. לדברי ספקים, מתוך החברות, רק לאלסטום וסימנס יש ניסיון בפרויקטים בסדר גודל כזה. מאחר וסימנס נוטה לא להתמודד, אלסטום מסתמנת כמועמדת המובילה במכרז. לפי הערכות בענף, גם אנסאלדו וסקודה שבעבר התמודדו במכרז לאספקת הציוד לתחנת הכוח צפית לא יתמודדו במכרז הנוכחי.

השלמת התוספת אמורה להתבצע עד 2012, מה שמחייב את החברה לקנות ציוד. מדובר במכרז לאספקת הטורבינות הקיטוריות, הדודים, וחלקים נוספים לתחנות הכוח במחזור משולב (מחז"מים). בכוונת החברה למסור את כל העבודות (כולל אינטגרציה) לספק אחד.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה אינה נותנת מידע מהליכי רכש, האמורים להתנהל בצורה חסויה, וללא פרסום".