תע"א תספק ללקוח במזרח אסיה ערכת הנחיית לייזר לפצצות מוטסות ב-50 מיליון דולר

המוצר שנקרא גריפין 3 שייך לתחום של חימוש מונחה מדויק, שבמסגרתו מפתחים מל"טים מתכלים שמשוגרים לשם פגיעה מדויקת במטרות. זהו תחום עסקי שמקנה לצבאות יכולת לפגוע במטרות מבלי לסכן עצמם בקירבה לאויב

התעשייה האווירית (תע"א) חתמה באחרונה על חוזה עם לקוח במזרח אסיה בהיקף של 50 מיליון דולר לאספקת ערכת הנחיית לייזר חדשה מסוג גריפין 3 לפצצות מוטסות. כך נודע ל"גלובס". נציין, כי תע"א סגרה בשנים האחרונות כמה עסקאות מהותיות בהודו.

בתע"א סירבו להתייחס לשאלות בנושא, אולם מחומר שפורסם לקראת הסלון האווירי הקרוב עולה, כי גריפין 3 היא ערכת הנחיית לייזר לפצצות אוויר-קרקע (א"ק) סטנדרטיות או לפצצות חדירה, המבטיחה רמת דיוק וחדירה גבוהים למטרות קבועות ונייחות. לערכה יכולת הנחיה דואלית, הן באמצעות לייזר וישנה גם אופציה להנחיה בעזרת מערכת מיקום גלובלי (GPS).

גריפין 3 היא מוצר נוסף ממשפחת חימושי הלייזר של תע"א, הכוללת גם את טיל הלהט קל המשקל והמדויק הנורה ממסוקים, כלי רכב וטנקים; טיל הנימרוד בעל הטווח הארוך יותר וערכת הלייזר Fireball לפצצות מרגמה.

מדובר בתחום של חימוש מונחה מדויק שבמסגרתו מפתחים מל"טים מתכלים שמשוגרים ממשגר קרקעי או מוטס לשם פגיעה מדויקת במטרות. כשמל"ט מתקרב למטרה הוא ננעל על אלומות המכ"ם שהיא שולחת ואז טס לעברה ומתפוצץ.

זהו תחום עסקי שמבוצע בחטיבת הטילים והחלל של תע"א, ושמקנה לצבאות את היכולת לפגוע במטרות מבלי לסכן עצמם בקירבה לאויב.

מחומר פרסומי שתע"א הוציאה לקראת הסלון האווירי, שיתקיים בשבוע הבא בפאריז, עולה עוד כי תציג בו לראשונה מטוס בקרה אווירית המכונה בח"א. זהו מטוס נחשון המבוסס על פלטפורמת G550 מתוצרת חברת גאלפסטרים שיש עמה לתע"א שותפות ארוכת שנים לייצור ומכירה של מטוסי מנהלים. מה שמעניין הוא, שתחום אחד של תע"א סובל כעת מירידה מאסיבית במכירות בשל המיתון, והוא הסבת מטוסים למטוסי מנהלים, ופה מדובר במקרה ההפוך, תחום חדש שבו מסבים מטוסי מנהלים למטוסים מכווני משימות של בקרה אווירית.

לפני כלוש שנים ישראל קנתה בכספי הסיוע של ארצות-הברית כמה מטוסי גאלפסטרים, ותע"א באמצעות החברה הבת אלתא מתקינה עליהם את מערכות המכ"ם, הבקרה האווירית והאלקטרוניקה, שהופכות את המטוס ליחידת בקרה אווירית שיכולה לשהות בשמים קרוב ליממה וממטוס כזה ניתן לנהל קרבות של מטוסי קרב.

נציין, כי לפי פרסומים זרים מטוסים כאלה השתתפו בפעילות מבצעית המיוחסת לישראל שהתקיימה לפני כשנה בשמי סוריה.