כלל פיננסים: פרויקט הפצחן חיובי מאד - בלעדיו היתה בז"ן מאבדת יתרון תחרותי מהותי ונותרת מאחור

גל רייטר מעלה את מחיר היעד ל-2.1 שקל למניה, המשקף פרמיה של 44% ביחס למחיר הפתיחה ומעלה את ההמלצה ל"תשואת יתר" ■ אקסלנס: הפחתת עלות הפרויקט בהחלט מקלה על החברה בגיוס מימון נוסף, ומורידה את הוצאות המימון העתידיות

האנליסטים בשוק מגיבים היום (ב') בחיוב להתקדמות עליה הודיעה היום בז"ן בעניין הפצחן. החברה דיווחה כי דירקטוריון החברה אישר את הקמת הפצחן המימני בעלות מוערכת של כ-500 מיליון דולר, לעומת ההערכה המקורית שהיתה לעלות פרויקט בסך של 670 מיליון דולר.

את ירידת עלות הפרוייקט הסבירה החברה במשבר הכלכלי שאיפשר לה לנצל את חולשת השוק לטובתה. מניית החברה בולטת היום בבורסה ומובילה את העליות במדד המעו"ף, כשעולה ב-8.7% במחזור הגדול פי 2.65 מהמחזור הממוצע בה בשלושת החודשים האחרונים.

האנליסט גיל דטנר מבית ההשקעות אקסלנס אמר כי הפצחן המימני מהווה פוטנציאל גדול לבז"ן, והפחתת עלות הפרויקט בהחלט מקלה על החברה בגיוס מימון נוסף, ומורידה את הוצאות המימון העתידיות. אולם, מציין האנליסט, כי אין בהודעה היום הפתעה גדולה, מאחר וכבר בתוצאות הרבעון הרביעי של 2008 דיווחה החברה כי עלות הפרויקט תופחת באופן ניכר ואף סיפקה טווח של 500-600 מיליון דולר.

גל רייטר, אנליסטית כלל פיננסים ברוקראז' אמרה כי מדובר בהודעה חיובית ביותר להתקדמות הפרוייקט, שכן לאחר אישור התקציב, השלב הבא הוא מימונו. מעלה את מחיר היעד למניה ל-2.1 שקל למניה

האנליסטית מציינת כי מה שחדש בהודעה היום: עלות הקמת הפצחן מתעדכנת שוב כלפי מטה, מכ-550 מיליון דולר עלות אותה העריכה החברה בדו"חות לכ-500 מיליון דולר. בז"ן העריכה היום כי פרויקט הפצחן יתרום תוספת של כ- 150-200 מיליון דולר ל-EBITDA בשנה, לעומת הערכה קודמת של כלל פיננסים כי התוספת תיהיה של כ-130 מיליון דולר. לאור הנתונים החדשים שפרסמה בז"ן, מעריכה רייטר כי יכולת מימון הפרויקט עלתה בצורה משמעותית.

האנליסטית אומרת "אפשר להתווכח אם התרומה של הפרוייקט תהיה 100 מיליון דולר לשנה או 250 מיליון דולר, אך ללא ספק, צפויה תרומה חיובית מאוד, בטח על רקע תוצאות של סייקל שלילי. ומכאן הפוטנציאל בהשקעה בבז"ן".

רייטר מציינת כי אלמלא פרויקט הפצחן, בז"ן היתה מאבדת יתרון תחרותי מהותי, ונותרת מאחורי בתי זיקוק מובילים אחרים. האנליסטית מעלה את מחיר היעד ל- 2.1 שקל למניה המשקף למניה פרמיה של כ-44% ביחס למחיר הפתיחה של המניה הבוקר, ובעקבות כך מעלה את המלצתה ל"תשואת יתר".