הממשלה ביטלה את פסיקת העליון: אישרה את מתווה האוצר ל"חוק המטפלות"

18 שרים הצביעו בעד ו-3 התנגדו ■ על-פי ההצעה שאושרה תתבצע תוספת נקודות זיכוי הדרגתית עד 2015 - זאת במקום הכרה בהוצאות מטפלת לצורכי מס כפי שקבע העליון

הממשלה ביטלה ביום ראשון את פסיקת בית המשפט העליון שהכירה בטיפול בילדים כהוצאה מוכרת לצורכי מס - ואישרה את מתווה האוצר לפיצוי אמהות עובדות או חד-הוריים על טיפול בילדיהם.

לאחר שבשבוע שעבר דחו השרים את ההצעה שהגיש האוצר, היום אישרו שרי הממשלה את ההצעה החדשה. 18 שרים הצביעו בעד ו-3 התנגדו- גדעון סער, יצחק (בוז'י) הרצוג וגלעד ארדן. השרה לימור לבנת נמנעה.

סער אמר כי אמנם ההצעה שהוגשה היום יותר טובה מההצעה שהובאה בשבוע שעבר, "אך היא לא נותנת פיתרון לנושא - גם לא בסוף התהליך ב-2015". לדבריו, "היה צורך להתחשב בהיקף הגדול פי כמה של הוצאות הטיפול בילדים, כפי שעשו ועושות רוב המדינות המתקדמות בעולם".

על-פי ההצעה שאושרה, תתבצע תוספת נקודות הדרגתית לנשים החל מ-2011 ועד שנת 2015, וזאת בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון לפיה תוכר ההוצאה עבור מטפלת החל מ-2010.

על-פי המתווה שאושר היום, החל משנת 2011 יינתן תשלום מדורג לפי גיל הילד עד מלאת לו 5 שנים: בשנת 2011 תינתן נקודת זיכוי עבור כל ילד שגילו עד שנה אחת, בשנת 2012 תינתן נקודת זיכוי עבור כל ילד שגילו עד שנתיים, ב-2013 תינתן נקודת זיכוי עבור ילד שגילו עד שלוש שנים, ב-2014 תינתן נקודת זיכוי נוספת עבור ילד עד גיל ארבע. ב-2015 תינתן לאישה נקודת זיכוי נוספת עבור כל ילד עד גיל חמש.

שוויה של נקודת זיכוי עומד על 197 שקל. לטענת האוצר, הסכום של נקודת הזיכוי שווה ערך להכרה בהוצאות בסדר גודל של 1,300 שקל.

לדברי גורמים באוצר, עלות התוספת הכוללת החל משנת 2015 עומדת על 285 מיליון שקל לשנה - וזאת בניגוד לעלות הכרה בהוצאות מטפלת שפסק בית המשפט העליון, העומדת על 2.5 מיליארד שקל.

יו"ר הוועדה למעמד האישה, ח"כ ציפי חוטובלי, אמרה בעקבות ההחלטה כי "רוב אוטומטי של גברים בממשלה לא יעצור את המהפכה עליה הכריז בית המשפט העליון". חוטובלי הבהירה כי בכוונתה לכנס את הוועדה עוד השבוע ולקדם חקיקה שלה יהיו שותפים חברי כנסת מכל הסיעות, שתבטל את ההחלטה שהתקבלה היום.

גם בשדולת הנשים הביעו אכזבה. "חברי הממשלה שהצביעו היום בעד הצעתו המעליבה של שר האוצר הפנו עורף לרחשי הציבור והתעלמו מפסיקת בית המשפט העליון", אמרה נורית צור, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל. "מדובר בהצעה שהיא סטירה בפניו של הציבור הישראלי. כשמשפחה ממוצעת משלמת כ- 1,500 שקל עבור ילד אחד בגן - הרי שזיכוי של 180 שקל הוא מגוחך. עצם ההצעה היא עלבון לציבור הישראלי. שר האוצר טועה אם הוא חושב שיצליח להוריד את הנושא מסדר היום הציבורי תמורת נקודת זיכוי אחת בלבד" אמרה צור, והוסיפה כי מדובר בלעג לרש.

לו"ז נקודות הזיכוי

2011 - תינתן נקודת זיכוי עבור כל ילד שגילו עד שנה אחת

2012 - תינתן נקודת זיכוי עבור כל ילד שגילו עד שנתיים

2013 - תינתן נקודת זיכוי עבור ילד שגילו עד 3 שנים

2014 - תינתן נקודת זיכוי נוספת עבור ילד עד גיל 4

2015 - תינתן לאישה נקודת זיכוי נוספת עבור כל ילד עד גיל 5

איריס שטרק: "לעג לרש"

רו"ח איריס שטרק, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון, מסרה בתגובה להחלטה: "הצעת האוצר שהתקבלה היום מבזה ומעקרת את כל ההישג שהיה בפסק הדין של עו"ד ורד פרי בבית המשפט העליון. אני בטוחה שהשרים שהצביעו בעד ההצעה לא הבינו את משמעותה ואת חוסר היכולת של הצעת החקיקה זו למימוש היעד של הגדלת שיעור השתתפות הנשים בשוק העבודה".

עוד מציינת רוח שטרק כי אמנם אוצר נסוג בו מכוונתו לבטל חצי נקודת זיכוי לכל אישה עובדת, ואיפשר קבלת מס הכנסה שלילי - אך לנשים שמרוויחות שכר מתחת לסף המס אין מדובר בהישג משמעותי במכלול של ההצעה שהתבקשה.

לדבריה, ההטבות המשמעותיות יחלו רק מ-2015, והוחלט רק על נקודת זיכוי אחת ורק עד גיל 5 ולא עד גילאים מבוגרים. כל התקופה שבין השנים 2010-2015 היא למעשה תקופה חסרת משמעות ומגוחכת. לכן זהו הישג שהוא לעג לרש, והביזיון הוא לא רק לנשים אלא גם לכל בני-המשפחה בכלל.

נחמן שי: "גדול עליהן"

"את מערכת הבחירות הוביל הליכוד תחת הסיסמה 'זה גדול עליה'. עכשיו התברר כי ענייני הנשים גדולים על הממשלה" - כך אמר היום ח"כ נחמן שי (קדימה), חבר הוועדה למעמד האישה, בעקבות אישור "חוק המטפלות" של האוצר בוועדת השרים לענייני חקיקה.

לדבריו, "החלטת הוועדה היום לבטל את החלטות הכנסת ופסיקת בג"ץ בעניין ההכרה בהוצאות המטפלת הן סטירת לחי לציבור הנשים בישראל. הנשים ראויות לעידוד כספי כדי לצאת לעבודה ולהשתלב בה. כך יינתן להן להגיע לשוויון זכויות ולהתקדמות בעבודה. המצב הנוכחי פוגע בהן כלכלית ויוצר אי-שיוויון. בהחלטתה היום, הממשלה מנציחה אי-שוויון זה. אכן זה גדול עליהן".