גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דו"ח הוועדה לייבוא אישי מצביע על שימוש בקונים פיקטיביים, זיוף מסמכים וכשלים בטיחותיים

רשות המיסים הציגה בפני הוועדה שורה של מקרים שבהם בוצעו ניסיונות לזיוף מסמכים והגשת חשבוניות פיקטיביות כולל בכלי רכב, שכביכול ניזוקו בהצפה של הסופה "קטרינה" ולפיכך מחירם מופחת לצורך מס

מסך כבד של חשאיות ירד בחודשים האחרונים על פעילות הוועדה הציבורית, שהוקמה בינואר השנה לבחינת מכלול ההיבטים הקשורים בייבוא אישי של כלי רכב. ההתחלה לוותה דווקא בשקיפות ראויה לציון. הוועדה יצאה לדרך בליווי הודעה לעיתונות של משרד התחבורה, שיזם את הקמתה, היא הופקדה בידי שופטת בדימוס והשתתפו בה מהנדסים, נציגי גופים ציבוריים ומומחים ממשרד התחבורה.

אלא שלאחר מכן, הוועדה ירדה למחתרת. בקשות לעיון בפרוטוקולים נדחו, לוחות הזמנים נותרו חסויים. גם אחרי שהוועדה סיימה את עבודתה והגישה את הדו"ח המסכם שלה בסוף מאי למנכ"ל משרד התחבורה החשאיות לא הוסרה.

עיון בדו"ח הסופי שהגיע לידי "גלובס", עשוי לספק לכך הסברים. נקדים את המאוחר ונאמר כי המלצות הוועדה לא מתנגדות לעצם הייבוא האישי של רכב לישראל - נהפוך הוא. אבל 16 העמודים של הדו"ח, שגובשו לאחר שמיעת עשרות עדויות של מומחים ופקידי חושפים תמונה בעייתית, בלשון המעטה, של התנהלות הייבוא האישי בישראל. הוועדה גם מעבירה לא מעט ביקורת מרומזת על משרד התחבורה.

ייבוא מסחרי במסווה

כך למשל, הדו"ח מפרט את שיטות פעולה לייבוא מסחרי של רכב במסווה של ייבוא אישי, שהוצגו בפניה. ביניהן הגשת בקשות לרישיון ייבוא על ידי המייבא האישי כאשר המסמכים הרלוונטיים מוסבים על שמו בעוד שהייבוא בפועל מבוצע באמצעות גורמים עסקיים המסווים את פעילותם "באצטלה של ייעוץ".

הדו"ח מונה גם מקרים בהם נעשה ייבוא של מספר גדול של כלי רכב על ידי עוסק יחיד תוך שימוש ברוכשים פיקטיביים שאין להם כל יכולת כלכלית לרכוש את כלי הרכב.

בנוסף הציגה רשות המיסים בפני הוועדה שורה של מקרים שבהם בוצעו ניסיונות לזיוף מסמכים והגשת חשבוניות פיקטיביות כולל בין השאר כלי רכב, שכביכול ניזוקו בהצפה של הסופה "קטרינה" ולפיכך מחירם מופחת לצורך מס.

הדו"ח מקדיש סקירה נרחבת גם לתופעות עם בעייתיות באספקט הבטיחותי כמו הצגת אישורים כוזבים אודות החלפת חלקים והתאמות שבוצעו בכלי הרכב בהתאם לדרישות הישראליות; התקנה של פנסים בתקינה אירופאית "שבוצעה למראית עין"; ייבוא מערכות אקלים שמתאימות לתנאי ישראל וכדומה. הוועדה מעלה חשש מהטעייה של צרכנים לגבי מצבו הפיזי של הרכב ולגבי האפשרות לתחזק אותו בישראל.

הוועדה תוקפת גם את הדרישה להנפיק "אישורי שירות" מיבואני הרכב הסדירים של מותגי הרכב השונים כתנאי לייבוא אישי, למרות אין לאישורים הללו כל ערך: "אישורים אלה מסויגים באופן בו אין היבואן מתחייב להחזיק חלפים לכלי רכב אלה, ואין התחייבות להודיע על קריאות "ריקול" לתיקון.

בעיות משפטיות קשות

עוד בעיה שמזוהה בדו"ח הוועדה הוא ניסוח משפטי לקוי של התקנות והעדר סנקציות משפטיות בחוק כנגד ייבוא אישי של רכב למטרה עסקית. "בהעדר הוראות חוקיות נבצר מנציגי המכס לבצע אכיפה יעילה באותם מקרים בהם מתגלית הבאה בלתי חוקית של כלי רכב במסווה של ייבוא אישי", אומרת הוועדה".

הוועדה מציינת את העדר סנקציות מינהליות כנגד זייפני מסמכים, גם אם נתפסו ומותחת ביקורת על חוות הדעת של המחלקה המשפטית במשרד התחבורה ולפיה לא ניתן לפסול בקשה לייבוא אישי גם אם הוגשו לרשות בקשות לרישיון ייבוא הנסמכות על מסמכים מזויפים לכאורה.

לוועדה יש גם לא מעט ביקורת על מדיניות הבדיקה של כלי הרכב מייבוא אישי במשרד התחבורה, שמסתמכת במקרים רבים על הצהרות ומסמכים ללא בדיקה של כלי הרכב. לדוגמא, המשרד בודק רק את מספר השלדה הטבוע מתחת לחלון ולא על מספר השלדה הנמצא על השלדה, מה שיכול להביא לזיופי זהות.

להמשיך בייבוא אישי

למרות הממצאים החמורים, ההמלצות המופיעות בדו"ח הן "רכות" וכלליות באופן מפתיע. הוועדה ממליצה להמשיך בייבוא אישי של רכב לישראל. בראש סדר העדיפויות ממליצה הוועדה להתיר ייבוא אישי של רכב מדגם שכבר מיובא לישראל באופן סדיר.

הוועדה ממליצה גם להמשיך את הייבוא של רכב משומש שעומד בתקינה אירופאית. הוועדה נמנעה מלאסור כליל על ייבוא אישי של רכב משומש, למרות שרוב בעיות הבטיחות והזיופים שאותן היא ציינה מתמקדות ברכב בן עד שנתיים.

הגבלת הייבוא האישי לרכב חדש בלבד היתה פוגעת בעסקי הייבוא האישי מכיוון שעיקר החיסכון הוא בכלי רכב משומשים. בסופו של דבר הוועדה החליטה להגביל את גיל הייבוא של כלי הרכב לשנה אחת בלבד במקום שנתיים עד כה.

בנוסף הוועדה גם ממליצה להתיר ייבוא כלי רכב מדגמים שאינם נמכרים בארץ אבל יש להם תקינה אירופאית ובתנאי שימציאו מסמכים רשמיים על עמידה בתקינה אירופאית ואישור של היבואן בדבר יכולת מתן שירות וייבוא חלקים לרכב הספציפי.

לבסוף ממליצה הוועדה להתיר ייבוא של כלי רכב בתקינה אמריקנית בתנאים דומים למדי לאלה הקיימים כיום - הצגת אישור על התקנת פנסים אירופאים, החלפת מערכת האזעקה לתדרים ישראליים, פלוס אישור בדבר יכולת אספקת שירותי תיקונים וחלפים מהיבואן המורשה.

שאר ההמלצות מתייחסות להסדרת העוסקים בתחום הייבוא האישי שנמצא עד כה בתחום האפור. באותה מסגרת ממליצה הוועדה לקבוע גם קנס מינהלי גבוה על עבירות של מירמה בתהליך הייבוא האישי.

גזור והדבק

בשורה התחתונה, מי שציפה שהוועדה תביא עימה שינוי מהותי לענף ייבוא הרכב האישי עתיד להתאכזב. הוועדה מעלה על הכתב תופעות ובעיות שמוכרות היטב לכל מי שהייתה לו נגיעה לתחום ייבוא הרכב, וקובעת מספר הקלות, שגם הן אינן דרמטיות. את הצעדים החשובים כמו הסדרה משפטית של הענף היא מותירה למחוקק. נזכיר, ששר התחבורה אינו מחויב לקבל את המלצות הוועדה ולא נופתע אם לבסוף היישום יהיה בשיטת "גזור והדבק" - מה שנוח יישאר, מה שפחות נוח, עולה כסף או פוגע באינטרסים עסקיים - ייעלם.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הוועדה הוקמה לאחר שהתברר כי קיימת לכאורה תופעה של מסחר בלתי חוקי של סוחרים העוסקים ביבוא מסחרי של רכב במסווה של יבוא אישי. המשרד פועל באינטנסיביות להסדיר את הנושא כמסלול נוסף ליבוא רכב שהצרכן יוכל לבחור. בשבוע הבא צפוי שר התחבורה ישראל כץ לקבל את מסקנות הדו"ח ולקיים דיון נרחב עם כל גורמי המקצוע, במטרה לקבל הכרעה בנושא". *

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה