גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גם אני הימרתי על גרץ"

כך מספר אלון חילו, שזכה אמש בפרס ספיר על ספרו "אחוזת דג'אני" - זכייה שהכתה בתדהמה רבים במילייה הספרותי ■ גרץ מפרגנת: "זהו ספר אמיץ, יפה ומעניין"

הבוקר שאחרי. שני ספרים. שני מועמדים לפרס. אולי בעצם פוזיטיב ונגטיב של הסיפור או אולי האחד המשכו של השני. נורית גרץ עם "על דעת עצמו", המועמד המוביל בכל ההימורים על מתן הפרס, ואלון חילו עם "אחוזת דג'אני" - שזכייתו אמש הפתיעה רבים, מדברים על הפרס ועל המתמודדים.

חמישה ספרים עלו לשלב השני והסופי בהתמודדות: "על דעת עצמו" - נורית גרץ (עם עובד), "ימיו ולילותיו של הדודה אווה" - אמנון דנקנר (אחוזת בית), "אחוזת דג'אני" - אלון חילו (ידיעות ספרים), "קול צעדינו" - רונית מטלון (עם עובד), "אש בבית" - איריס לעאל (כנרת זב"מ דביר. ההימורים נטו כמעט פה אחד לגרץ ול"על דעת עצמו", שכתיבתו נעה בין ביוגרפיה (של עמוס קינן) למעשה ספרותי נדיר באיכותו.

"אני לא מתרגש"

"אני דמיינתי כל הזמן שיפתחו מעטפה ויגידו 'והזוכה הוא...'", אומר חילו. "וכשדמיינתי את זה ממש הרגשתי דפיקות לב. אבל ברגע האמת כשאמרו 'הזוכה' בלשון זכר, אז היה ברור שזה או אני או דנקנר. וכשאמרו את שמי הייתי כבר פחות מופתע וקיבלתי את זה ברוגע יחסי".

*מה אתה אומר לגבי ההימורים על הספר של נורית גרץ?

"זה היה גם ההימור שלי, אבל מתברר לי לפי העיתונים שהמאבק היה ביני לבין רונית מטלון. כנראה שכל הספקולציות לא היו נכונות.

"הרעיון ל'אחוזת ד'גאני' עלה לפני ארבע שנים, ובכלל לא חשבתי שכשהוא יצא לאור נחגוג כאן 100 שנים לתל-אביב, שתצא איזו סמיכות מקרים מתוזמנת היטב. כשאני כותב ספר אני חושב בצורה ספרותית על הדמויות, על העלילה, על עיצוב השפה. כל הדברים שמעבר הם כמעט מקריים. אי אפשר לתכנן דברים כאלו. אז אני רוצה להבהיר גם כאן, שמבחינתי הספר קודם כל יצירה ספרותית".

הכרזת עצמאות ספרותית

נורית גרץ מספרת שקראה את הספר של אלון חילו, "ואני חושבת שהוא ספר גם אמיץ וגם יפה וגם מעניין. הוא עושה דבר יפה כשהוא הולך אל העבר ובונה היסטוריה אלטרנטיבית", היא אומרת ונותנת אפיון מרתק לחמישייה שהגיעה השנה לגמר: "אני חושבת שבפרס הזה יש מעין הכרזת עצמאות של הרפובליקה הספרותית".

*איך היית מאפיינת את העצמאות הזו?

"קודם כל עצמאות מהלאומיות ומההיסטוריה החד-ממדית שלנו. בכל הספרים יש איזו היסטוריה אלטרנטיבית, בוודאי בספר של אלון חילו. התקופה המיתית של גאולת הקרקעות מתוארת דווקא כאילו מהעיניים הלא נכונות. עיניים של ילד ערבי. גם בספר שלי, מלחמת השחרור - המלחמה המיתולוגית שלנו, מתוארת דרך העיניים של, אבל גם הנפגעים של המלחמה עצמה. אלו שהאמינו שאין דבר יותר צודק מבניית מקום לעם נרדף וגילו בכמה עוול זה כרוך.

"אחר כך הכרזת עצמאות מהרב-תרבותיות. מהצדדים הכאובים והבעייתיים של יצירת הרב-תרבותיות מקבוצות האתניות שגזלו מהן, שהביאו אותן, שזרקו אותן אל הגבול. בתקופה האחרונה הלאומיות החד-משמעית הוחלפה בהרבה קבוצות שכל אחת מנסה להיאבק על זכויותיה ולהשמיע את קולה. הספר של רונית מטלון מספר סיפור אחר לגמרי. יש בו יחסים מורכבים והוא חורג ויוצא מכל סטריאוטיפ שבנו לגבי מזרחיים, וגם מהסטריאוטיפים שהמזרחיים עצמם בנו לגבי עצמם.

הכרזת עצמאות שלישית היא מהגלובליזציה, שמיוצגת אצלנו בעיקר על-ידי הטלוויזיה. הספרים שנבחרו חוזרים אל הלוקאלי. אל המקום שלנו, ומספרים את הסיפור שלנו, לא סיפור בינלאומי שהיה יכול להיות בכל מקום בעולם.

"יש ניסיון למצוא עוגן במשהו יציב יותר מהחולות הנודדים האלו שהעולם הגלובאלי מכריח אותנו לחיות בהם. ומהבחינה הזו אלון חילו בעצם מייצג את זה. מעבר לחלות הנודדים שת"א נבנתה עליהם הוא מגלה את אחוזת דג'אני. אפשר גם להגיד שחמישתנו כתבנו ביחד איזה רומן בהמשכים. וכל אחד לקח לו. בקיצור חילקו לנו את ההיסטוריה. אמרו כל אחד יכתוב על כמה עשורים, מאלון חילו עד איריס לעאל, וכתבנו איזה רומן אלטרנטיבי בהמשכים".

כשהמקום השני הופך לראשון / שירי לב ארי

תחושת בינוניות מלווה את פרס ספיר מאז שנוסד. ועדיין, הוא מוסד חשוב וצריך שימשיך להתקיים

בשנים האחרונות פיתחתי תרגיל מיוחד לקראת פרס ספיר, שיטת הימור בלעדית. אני מסתכלת על רשימת חמשת הספרים המועמדים הסופיים לפרס. אני בוחרת את הספר שיש עליו קונצנזוס השנה, ושסביר להניח שיזכה. ואז אני שמה אותו בצד. אין סיכוי שיזכה. אני חוזרת אל ארבעת הספרים הנותרים ובוחרת מביניהם את המקום השני. בדרך כלל זה עובד.

בחירה שמרימה גבות

שלא תהיינה אי הבנות: "אחוזת דג'אני" של אלון חילו הוא ספר טוב ומעניין, עם שפה וסגנון מיוחדים במינם. יש בו ניסיון מוצלח של כתיבה בשני קולות שונים, ויש בו אמירה פוליטית נוקבת. מגיע לו לזכות.

ועדיין, פרס ספיר הוא פרס חמקמק בעיני. הוא מפתיע, ויש בכך משום מחמאה - פרס ספרותי אמור לשאוף להגיש לקוראים בחירה מקורית ומרעננת. ועם זאת, איכשהו, נלווית לספיר איזו תחושה של פרס לא צפוי במובן המאכזב של המילה.

יש שנים שבהן הספר הזוכה הוא קונצנזוס (דויד גרוסמן, דן צלקה), ויש שנים שבהן הזכייה מביאה איתה לא מעט הרמת גבות, ונראית כאילו נעשתה מתוך פשרה. השופטים מתקשים להסכים פה אחד על הספר הטוב ביותר, ולכן מסכימים כולם על ה"סקנד בסט".

אבל אולי ככה זה בפרסים ספרותיים: חלק מהשופטים אינו מרוצה מהבחירה הסופית, וזה מה שיוצר איזו תחושת בינוניות. גם בפרס הבוקר הבריטי, שספיר בנוי על-פי מתכונתו, יש הפתעות ויש שורה ארוכה של סופרים פייבוריטים שמפסידים. מיטב סופרי הממלכה, ובהם סלמן רושדי ואיאן מקיואן, כבר התבאסו מהפרס הזה. ובכל זאת הם ממשיכים לכתוב ולהיות מועמדים, והפרס ממשיך להתקיים, לגרום נחת ולחולל סערות בו-זמנית.

פרס ספיר נוסד בשנת 2000, וכבר אפשר להביט בו מפרספקטיבה. לא מעט ביקורת הוטחה בו, והוא חטף לא מעט מהלומות. מנחם פרי החרים, סופרים ידועים כמו עמוס עוז ומאיר שלו הודיעו שלא ישתתפו.

כבר בשנתו הראשונה הצליח הפרס להפתיע. חיים באר הובס אז לטובת חיים סבתו. בשנים הבאות הובסו א.ב. יהושע לטובת גיל הראבן, אורלי קסטל-בלום לטובת אמיר גוטפרוינד, רות אלמוג לטובת רון לשם. אולי ככה זה אמור להיות - לא מדובר בפרס על מפעל חיים, אלא בפרס על ספר שיצא לאור בשנה מסוימת.

בתחרות כמו בתחרות

רשימת הזוכים בפרס עד כה היא טובה. לא מצוינת, אבל גם לא רעה. קשה להגיד שפרס ספיר מוביל איזה מהלך ספרותי מעניין, או מאופיין בקו ספרותי מובהק. עדיין לא ברור מה מידת השפעתו על עולם הספרות, האם ספר שזכה בו הופך יוקרתי יותר, האם הוא נחרת יותר בתודעת הקוראים, האם זכייה בפרס משפיעה על המכירות. נראה שלא במיוחד.

אבל דבר אחד בטוח: פרס ספיר הוא עדיין הפרס הספרותי הכי נחשב בארץ, גם מבחינה כספית - 150 אלף שקל, כמעט כפול ממלגת ההתפנות של פרס ראש הממשלה ליצירה, וגם, בכל זאת, מבחינה מקצועית, כי רוב השופטים הם אנשי ספרות מובהקים.

בשורה התחתונה, פרס ספיר הוא מוסד חשוב וצריך שימשיך להתקיים. הוא נקודת אור בודדה בעולם התרבות הלא-מתוקצב כרונית. לא יזיק לסופרים שהחרימו אותו לגלות רוח ספורטיבית ולהשתתף בתחרות. כן, תחרות, אפשר גם להפסיד בה. כשסופרים גדולים משתתפים בפרס מסוג זה, הם מחזקים אותו ומעלים את המודעות לספרות. ואם יש להם השגות על דרך ניהולו, מוטב שיאמרו אותן למי שצריך לשמוע. הרי בסופו של דבר, אין עוד פרס ספרותי כזה בארץ.

עוד כתבות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית במסחר באירופה: החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?