החבילה הדיגיטלית: כמה עולה הממיר הייעודי ומהי טלוויזיה משולבת?

באוגוסט עומד שוק הטלוויזיה לעבור שינוי, עם יציאתה לדרך של החבילה הדיגיטלית ומכירת הממירים הייעודיים ברשתות האלקטרוניקה ■ יבואני הטלוויזיות מכינים אלטרנטיבה משלהם בדמות מסכים משולבים עם טיונר דיגיטלי

מי שעדיין לא מעודכן כדאי שיידע: ב-2 באוגוסט צפויה לצאת לדרך החבילה הדיגיטלית הצרה (DTT), שתאפשר צפייה ב-5 ערוצי טלוויזיה: 1, 2, 10, 33 ו-99, ללא תלות בכבלים ובלוויין וללא עלויות חודשיות קבועות.

על-פי סקר שערכה מועצת הכבלים והלוויין בתחילת החודש, השירות החדש צפוי להעביר אליו כ-120 אלף מנויים, המהווים כ-8% מלקוחות HOT ו-YES. אותם לקוחות שינטשו את חברת הטלוויזיה הרב-ערוצית שלהם, צפויים לעשות זאת מאחר שהתרגלו לצפות בעיקר בערוצים 2 ו-10 או משום שכיום, השילוב של תוכניות טלוויזיה באינטרנט יחד עם ממיר המאפשר לצפות בערוצים החופשיים בחינם, מהווה אלטרנטיבה קורצת מאוד.

קהל אחר של לקוחות שעתיד להשתמש בשירותים אלה הם מעוטי יכולת כלכלית, שעד היום לא התחברו לשירותי הכבלים או הלוויין והשירות החדש צפוי לתת להם פיתרון טוב.

על מנת להתחבר לשירות יצטרכו לקוחות לרכוש ממיר מיוחד בעלות של 400 שקל, כאשר הממיר צפוי להגיע לרשתות האלקטרוניקה כבר באמצע החודש הבא. מלבד ממיר רגיל, שתומך בשידורים הסטנדרטיים היום, היצרנים צפויים להציע גם ממיר משוכלל יותר בעלות של 699 שקל, שיהיה מוכן לשידורי HD.

בנוסף, בעתיד צפויים להימכר ממירים חכמים שידעו גם להקליט את שידורי הטלוויזיה, בדיוק כמו ה-HOT Magic או ה-YES Max. כאמור, ברשתות האלקטרוניקה כבר הזמינו את הממירים וצופים כי הלקוחות לא יאחרו להגיע לחנויות לקנות את המוצר החדש.

יבואני טלוויזיה מחפשים פתרונות טכנולוגיים

מלבד יצרני הממירים, שהולכים לעשות קופה לא רעה בזכות קהל הלקוחות החדש שצמח להם, מי שהולכים להרוויח מהשירות החדש הם יצרני הטלוויזיות, שמתכוונים לשלב טיונר דיגיטלי במסכים החדשים. טיונר זה יחסוך מהלקוחות את הצורך ברכישת הממיר הייעודי.

מלבד החיסכון במקום פיזי נוסף בסלון להצבת הממיר, הטלוויזיות המשולבות יפטרו את הלקוחות גם מהחזקת שלט-רחוק נוסף בסלון. כמו כן, הטלוויזיות המשולבות אינן צפויות להמכר במחירים גבוהים יותר מטלוויזיות רגילות.

חלק מיצרני הטלוויזיות בארץ כבר מתכוננים לשירות החדש, כאשר בשבועות האחרונים הם נמצאים בקשר ישיר עם הרשות השנייה לצורך התאמת השירות לטכנולוגיה המקומית. בין החברות שיציעו את השירות אפשר לציין את: סוני, פיליפס, LG ו-Haier. הסיבה שרשימת יצרני הטלוויזיה שיציעו את השירות היא חלקית, היא שחלק מיבואני הטלוויזיה עדיין לא מצאו פתרונות טכנולוגיים להתאמת הטלוויזיות שלהם לשידורים, אולם צפוי, שלאחר התחלת השידורים, יבואני הטלוויזיות יהיו לחוצים יותר להתאים את המסכים שלהם לשירות.

בחברת ישפאר, המשווקת את מוצרי סוני בארץ, מתרגשים מאוד לקראת החבילה הדיגיטלית. "בניסוי שערכנו במסכי סוני נקלטו חמשת הערוצים עם איכות תמונה טובה וכך גם איכות הסאונד. יש לציין שהשידורים נקלטו ללא ממיר חיצוני, אלא באמצעות אנטנה חיצונית פשוטה שהתחברה לכניסת RF של המסך וסריקת התחנות והאחסון שלהם בזיכרון הטלוויזיה", אומרים בישפאר, אולם מציינים שיכול להיות שגם חלק מהמסכים הישנים יותר של החברה יתמכו בשירות, "הבדיקה התבצעה על מסך מסדרת V5500, כאשר הבדיקות לגבי מסכים ישנים יותר עדיין לא הסתיימו".

דגם נוסף שכבר תומך בשירות ונמכר בחנויות הוא ה-42PFL5604H של פיליפס, שעלותו עומדת על 7,290 שקל בגודל 42 אינץ'.

פיתרון משולב עם מסך זול

אולם, בעוד שיצרני הטלוויזיות ברף העליון מתגאים בשירות שקיים במסכים שלהם, הפיתרון הנכון יותר של יישום טכנולוגיה זו הוא דווקא במסכים זולים, שפונים לפלח השוק שיעדיף לקנות את הממיר כדי לחסוך את עלויות החיבור לכבלים או ללוויין.

לדברי ירון צפדיה, סמנכ"ל ניופאן המייבאת לארץ את מותג Haier: "הטלוויזיות שלנו מתאימות יותר לשירותי החבילה הדיגיטלית, מכיוון שהן פונות לקהל שרוצה מסכים עם טווח מחירים סביר". בעניין זה צפדיה צודק, מכיוון שלקוחות שקונים מסך של סוני או פיליפס, כנראה גם מחזיקים אצלם בבית ממיר HD והם לא מתכננים בזמן הקרוב לצמצם את חבילת השידורים שלהם, בעבור כמה מאות שקלים בחודש. "טלוויזיות שיאפשרו לצפות בשידורים ללא ממיר מתאימות יותר לאנשים שראו עד עכשיו טלוויזיות באמצעות מסך CRT (טלוויזיה רגילה) והם ירצו לעבור לטלוויזיה דקה, בגלל איכות התמונה שתתאפשר בחבילה הדיגיטלית", אומר ארז שאלתיאל, מנהל קטגוריות אלקטרוניקה בשקם אלקטריק.

לדברי יובל גל, מנכ"ל בסט ביי רשתות, "לקוח שרוצה לקנות היום טלוויזיה שמוכנה לחבילה הדיגיטלית - מה שמעניין אותו זה להתנתק מ-HOT או YES או שהוא פשוט רוצה תוכנית גיבוי. לכן הוא צריך לדרוש ולבקש שהמסך שבו הוא מעוניין, יתמוך בשידור הישראלי". הסיבה שגל מציין שחייבים שהטלוויזיה תתמוך בתקן הישראלי, היא כי בשוק יש טלוויזיות שמציעות תמיכה לשירות, אולם הן לא נבדקו עדיין בצפייה בשידורים החדשים.

לקוח שמתכנן לקנות בתקופה הקרובה מסך שתומך בטכנולוגיה הזו, צריך לבדוק שהטלוויזיה מאפשרת צפייה בלוח שידורים דיגיטלי ויש לה גם אפשרות להחליף את התרגום שמופיע במסך לשפות אחרות, מלבד עברית, כמו רוסית.

חלק מהמסכים היום נבדקו רק לצפייה בשידורים ולא לכל השירותים המשלימים, לכן, יכול להיות שחנויות ינסו למכור את המסכים שלהם עם הבטחה שהמסך יתמוך בשירות בצורה מלאה, אולם ללא כיסוי אמיתי להבטחה זו. לכן, אם לקוח קונה היום מסך חדש והוא מתכנן להתחבר לשירות, כדאי לו לחכות עם הקנייה מספר שבועות, כדי לראות בחנות שמדובר במסך שעומד בתקן.

הבדיקה על איכות קליטת השידורים בטלוויזיות המשולבות נעשית על-ידי היבואנים עצמם, מכיוון שהרשות השנייה קובעת רק את התקן, אולם לא מפקחת עליו. "אין פיקוח בתחום הזה, מכיוון שאנחנו קבענו ואפיינו מה הצרכים של השירות, כאשר כל אחד מהספקים ימכור את המכשירים שלו בהתאם לתקנים", מסביר מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה.

החבילה הדיגיטלית - שאלות ותשובות

* מתי תושק החבילה?

2 באוגוסט 2009.

* במה אפשר לצפות?

ערוצים 1, 2, 10, 33 ו-99.

* למי זה מתאים?

- למי שלא רוצה/יכול להרשות לעצמו את תשלומי הכבלים/הלוויין.

- למי שאינו מנצל את חבילות הצפייה ועיקר הצפייה שלו בערוצים 2 ו-10.

- למי שצפה עד כה בטלוויזיה רגילה ורוצה לעבור לטלוויזיה דקה, בגלל איכות התמונה בחבילה הדיגיטלית.

* כמה זה עולה?

עלות חד-פעמית של 400 שקל עבור רכישת ממיר דיגיטלי (יש לרכוש ממיר עבור כל טלוויזיה בנפרד).

* כמה צפויים לעבור לחבילה?

כ-120 אלף מנויי HOT ו-YES.

* מהי האלטרנטיבה לממיר?

ניתן לרכוש טלוויזיות שבהן משולב טיונר דיגיטלי, ובכך לחסוך את עלות הממיר. הטלוויזיה המשולבת חוסכת בכל שאין צורך במקום פיזי למכשיר נוסף או בשימוש בשלט רחוק נוסף.

* למה כדאי לשים לב ברכישת טלוויזיה משולבת?

- צריך לדרוש ולבקש שהמסך יתמוך בתקן הישראלי.

- יש לבדוק שהטלוויזיה מאפשרת צפייה בלוח שידורים דיגיטלי ויש לה גם אפשרות להחליף את התרגום שמופיע במסך לשפות אחרות מלבד עברית.

* אילו יבואנים יספקו טלוויזות עם טיונר?

בין היבואנים: סוני, פיליפס, LG ו-Haier.