הנשיא שמעון פרס החליט לקצוב את עונשו של רוצח חנית קיקוס

עונשו של סלימאן אל-עביד יעמוד על 27 שנה, מה שיביא לשחרורו בקרוב אם ינוכה שליש מעונשו ■ פרס אימץ את ההמלצה בעניין של שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, שכתב כי "יש תחושה של אי-נוחות מההרשעה"

נשיא המדינה שמעון פרס אימץ היום (ד') את המלצת שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, והחליט לקצוב את עונשו של סולימאן אל-עביד, שהורשע בחטיפתה, אינוסה ורציחתה של הנערה חנית קיקוס ז"ל לפני 16 שנה.

עונשו של אל-עביד יעמוד כעת על 27 שנים. המשמעות: אל-עביד עשוי להשתחרר מהכלא תוך ימים ספורים, אם יוחלט לנכות שליש מתקופת מאסרו על התנהגות טובה.

המלצתו של שר המשפטים לשעבר פרידמן התבססה על נסיבותיו האישיות של אל-עביד, וכן על כך שהרשעתו איננה מקרה רגיל של הרשעה בדעת רוב. בהמלצתו נכתב בין היתר כי "במקרה זה נתגלעו בכל ההתדיינויות המשפטיות בערכאות השונות חילוקי דעות קוטביים בין השופטים, במידה המותירה תחושת חוסר נוחות".

בשל מורכבות התיק פנה הנשיא אל שר המשפטים, יעקב נאמן, וביקש את עמדתו. נאמן הודיע לפרס כי החליט שלא לבחון מחדש את המלצת קודמו, וכי יכבד את החלטת הנשיא שתינתן על בסיס חוות-הדעת וההמלצות המצויות כבר בתיק. נשיא המדינה יעביר את החלטתו לשר המשפטים לצורך חתימתו על ההחלטה.

הרשעה מעוררת מחלוקת

אל-עביד הורשע בפסק דין מעורר מחלוקת של בית המשפט העליון ברצח הנערה ונידון למאסר עולם. במהלך השנים עונשו נקצב על-ידי נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, ל-33 שנות מאסר. בעקבות חשיפת עיתון "מעריב" אחרי מספר שנים, גם שר המשפטים לשעבר פרידמן בחן מחדש את התיק והחליט לקצוב שוב את עונשו של אל-עביד - הפעם ל-27 שנות מאסר.

פרידמן העביר אז את התיק להכרעה סופית בבית הנשיא, ומאז, במשך שנה וחודשיים, שכב תיקו של אל-עביד על שולחנו של הנשיא.

בשבוע שעבר פורסם בעיתון "הארץ" כי הנשיא פרס העביר את התיק לעיון שר המשפטים החדש, יעקב נאמן, במטרה לשקול מחדש את ההחלטה על הקיצור הנוסף בעונשו של אל-עביד.