מקורבי ג'קי מצא: הוא יילחם נגד החלטת הפרקליטות להעמידו לדין

מאז נודע על כוונת הפרקליטות להעמידו לדין בפרשת רשות המסים, הטלפון של מצא לא מפסיק לצלצל - אבל הוא לא מתכוון להרים ידיים ■ מקורביו: "נעמוד על כך שההחלטה התמוהה תיבחן בשימוע נוסף בדרג הגבוה ביותר"

רו"ח ג'קי מצא, לשעבר ראש רשות המסים, קיבל שלשום (ב') הודעה קשה: פרקליטות מיסוי וכלכלה החליטה להגיש נגדו כתב אישום בגין קבלת או מתן שוחד בפרשת המינויים ברשות המסים. מצא הופתע מאוד מההודעה, ובייחוד מהכללת עבירת השוחד. "זו בהחלט היתה הפתעה ואכזבה עמוקה עבורו", אומר גורם מקורב למצא. "בייחוד העובדה שהם עדיין דבקים באישום של השוחד. הקונסטרוקציה הזאת שאנשי עסקים פעלו למען מצא, או יותר נכון מאמינים שהם פעלו כדי למנות אותו לתפקיד ראש הרשות, יכולה להיות קבלת שוחד? זה דבר חסר תקדים. הוא לא האמין שהפרקליטות תיקח את הטענה המופרכת הזאת לבחינת בית המשפט".

מצא נשבר. כשהתפוצצה הפרשה והוא נעצר, הוא עבר את התקופה הנוראית בחייו. הוא איבד את התפקיד עליו חלם כל חייו, יו"ר רשות המסים, אך מעבר לכך חש השפלה וביזוי בגלל הדרך שבה נעשו הדברים. המעצר המתוקשר והמפתיע שלו, כאילו היה אחרון העבריינים, הרס אותו. הוא ירד במשקל והחיוך הנצחי שלו נעלם. גם מבחינה מקצועית הוא כמעט נעלם, למעט ניסיון להצטרף כיועץ למשרדו של עו"ד משה שקל שנגמר כשהשניים נפרדו כידידים. "הוא נותן ייעוץ למשרדים, אך לא ממצה רבע מהפוטנציאל שלו", אומרת מקורבת למצא.

קיפאון מקצועי ארוך

שלשום הבין מצא כי מה שמצפה לו כעת הרבה יותר קשה ממה שעבר. הוא יודע שמשפט, אם יתקיים, יימשך זמן רב, המחיר האישי שישלם יהיה גבוה יותר ו"הקיפאון המקצועי" שגזר על עצמו עשוי להיות ארוך ממה שחשב. ולמרות זאת, אומרים מקורביו, הוא עוד לא מרים ידיים. גם בהחלטה להגיש כתב אישום הוא עומד להילחם.

"מצא מתכוון להילחם בהחלטה להגיש נגדו כתב אישום ולבקש שימוע נוסף בפני גורם בכיר בפרקליטות המדינה", חושף גורם מקורב לתיק.

ל"גלובס" נודע, כי במהלך השימוע שנערך למצא בפרקליטות, בפני מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אביה אלף, הודיעו באי כוחו לאלף כי אם לא תשתכנע מהסבריו באשר למינויו ולכך שלא היה מעורב בשוחד הם דורשים כי ייערך למצא שימוע נוסף בפני גורם בכיר יותר בפרקליטות. "אמרנו לאביה אלף שאם נציגי הפרקליטות שערכו את השימועים לא ישתכנעו מההסברים שלנו ועדיין ישקלו להעמיד את מצא לדין באישום המוזר הזה של שוחד, אז אנחנו עומדים על זה שהוא, בתור ראש רשות לשעבר, זכאי לנהל את השימוע שלו בדרג הבכיר ביותר בפרקליטות. אביה אלף לא פסלה את זה. היא אמרה לנו שהיא מבינה אותנו", אומר אותו גורם.

רעידת-אדמה שנייה

מכיוון שפרקליט המדינה פסל את עצמו מלעסוק בפרשה דרשו עורכי-דינו של מצא שייערך שימוע בפני המשנה לפרקליט המדינה, יהושע (שוקי) למברגר. "חשוב לנו שהשימוע ייערך בדרג הבכיר, שהוא ישמע ויגיד אם הוא הולך עם עבירת השוחד עד הסוף. אנחנו נעמוד על זה שההחלטה הזאת, שהיא תמוהה, תיבחן בדרג הגבוה ביותר בשימוע. אנחנו לא מוכנים שיגידו לנו שזה 'על דעת פרקליטות המדינה'".

מצא לא מתכוון לוותר. "אנחנו רוצים שימוע שני או מין ערעור על ההחלטה להעמיד אותו לדין, שזה הליך שאמנם לא כתוב בחוק, אבל הוא קיים בפרקטיקה. אנחנו נילחם בכל האמצעים לפני שההחלטה הזאת תהפוך להחלטה סופית, כי אנחנו צריכים לוודא שמיצינו כל אפשרות למנוע את המהלך של כתב האישום הזה. ייעשה ניסיון בכל האמצעים שיש לשכנע אותם לרדת מהתזה הזאת ולא ללכת למשפט תמוה, אבל אם ייגזר על מצא לנהל משפט הוא ינהל משפט".

באי-כוחו של מצא, עורכי הדין פרופ' דוד ליבאי, נבות תל-צור ודפנה ליבאי, אישרו את הדברים: "ביקשנו שהמשנה לפרקליט המדינה יבחן לפני הגשת כתב האישום את התיזה המשפטית לפיה המינוי היה קבלת שוחד, ואנו תקווה כי המשנה לפרקליט המדינה אכן יבחן סוגיה זו וישתכנע כי אין מקום לאישום".

היום, מצא מתנחם בתמיכה שהוא מקבל מחבריו. משלשום בצהריים הטלפון שלו לא מפסיק לצלצל. חברים, אנשי מקצוע בכירים ואנשי עסקים שאינם נמנים עם מקורביו מביעים פליאה, אכזבה ותמיהה על הכוונה להעמיד אותו לדין על שוחד. "הוא היה אהוד על כולם. הוא איש מס מעולה, איש ישר והגון. הוא לא אדם מושחת", אומר גורם במשק.

כעס על הפרקליטות

איך הכול התחיל? בינואר 2007 הכתה רעידת-אדמה קשה ברשות המסים: בכירי רשות המסים בעבר ובהווה, ובהם מנהל הרשות דאז, מצא וקודמו בתפקיד, איתן רוב, נחקרו באזהרה במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בבת-ים, בחשד לעבירות שוחד ומירמה. על-פי החשד שעלה אז, השניים איפשרו לאנשי עסקים פרטיים, ובראשם יורם קארשי, אחיה של מנהלת לשכת ראש הממשלה, שולה זקן, להשתלט על מערך המינויים ברשות ולמנות מקורבים. לאחר שאלה מונו, הם הפחיתו לכאורה שומות ומחקו חובות של אותם אנשי עסקים.

שנתיים וחצי חלפו, חלק מהחשודים כבר הספיקו לשכוח את טראומת המעצר והחקירות, ופתאום, שלשום אחר-הצהריים, הכתה רעידת-האדמה השנייה: מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אביה אלף, הודיעה לעורכי הדין של מצא, שולה זקן, גדעון (גידי) בר-זכאי, שמואל בוברוב, יעקב (קובי) בן-גור ויורם קארשי, כי החליטה לדחות את הטענות שהועלו במסגרת השימועים שנערכו להם וכי כתבי האישום נגדם יוגשו בימים הקרובים לבית המשפט.

כל המעורבים, למעט שולה זקן, יואשמו בעבירות של קבלת או מתן שוחד וכן בעבירות מירמה והפרת אמונים. זקן, שהיתה מנהלת לשכת ראש הממשלה ושר האוצר דאז, אהוד אולמרט, תואשם במירמה והפרת אמונים "בלבד".

במהלך החודשים נובמבר 2008 עד פברואר 2009 נערכו שימועים ל-8 המעורבים בפרשה: מצא, זקן, בר-זכאי, בוברוב, סער, שטיינמץ, בן-גור וקארשי.

פרקליטיו של מצא, עוה"ד פרופ' דוד ליבאי ונבות תל-צור, תקפו אז את הטענה, כי המעשים המיוחסים למצא מגיעים לכדי שוחד וכי מינויו לוקה בפגם. "צר לנו כי הפרקליטות ממשיכה לדבוק בעמדה המשפטית המוזרה, לפיה מינויו החוקי והראוי של רו"ח ג'קי מצא למנהל רשות המסים על-ידי הממשלה, מהווה קבלת שוחד בידו. טענה זו הופכת למוזרה עוד יותר לאור העובדה כי כלל לא נטען שגורם חיצוני כלשהו סייע לו במינויו", אמרו בתגובה להודעת הפרקליטות על הגשת כתבי האישום. "כל המינויים שבוצעו ברשות המסים בתקופת כהונתו של רו"ח מצא, היו מינויים ענייניים ומקצועיים, ומונו האנשים הראויים ביותר, וזאת מבלי שעורב כל שיקול זר. אנו מאמינים כי אם ניאלץ להגיע לבית המשפט, הוא יזכה את מצא".

לטענת מקורב לפרשה, יש כעס רב בקרב סניגוריו ומקורביו של מצא על דרך התנהלות הפרקליטות בעניינו. "לטעון שהמינוי של מצא לא כשר, ומהווה שוחד כדי שהוא ימנה בהמשך אנשים לרשות, זה פשוט אבסורד. אהוד אולמרט, שהיה אז שר האוצר לא הכיר את ג'קי מצא בכלל. מי שמינה את מצא היה יוסי בכר, כשהיה מנכ"ל האוצר. איתן רוב שסיים את התפקיד שלו כראש רשות המליץ על מצא ובכר קיבל את ההמלצה. זה שוחד? היתה הסכמה מקיר לקיר על המינוי. זה לא שאיזה מאעכר בחש ומינה אותו. חבל שהרסו לו את השם הטוב".

הטעות של מצא, כך המקורב, היתה בכך שהוא קיים שיחות שלא היה אמור לקיים עם קראשי ובן-גור לאחר שהתפוצצה הפרשה. "בדיעבד, הוא גם תרם לתיק נגדו בהתנהלות המאוחרת שלו. הוקלטו שיחות שהוא קיים עם אותם אנשים, שהוא לא היה צריך לקיים אותן, אבל המינוי שלו וגם המינויים שהוא עשה במהלך העבודה הם מינויים ראויים. אף אחד מהם שלו לא הושעה ולא פוטר ולא נאמר עליו שהיה מינוי פסול".

איתן רוב נושם לרווחה

איתן רוב, שכיהן כראש רשות המסים לפני מצא, יכול לשחרר אנחת רווחה, לאחר ששיכנע את הפרקליטות כי לא היה מעורב בפרשת רשות המסים. הוא אינו חלק מכתב האישום הצפוי ואף לא הוזמן לשימוע. התיק נגדו צפוי להיסגר מחוסר ראיות.

רוב נעצר יחד עם מצא בינואר 2007 ויוחסו לו אותם חשדות של קבלת שוחד שיוחסו למצא. החשד היה כי חלק מהמינויים הפסולים בוצעו בתקופתו וכי אחר כך, סייע לקובי בן-גור בהעברת מסרים לג'קי מצא.

אלא שכבר בתחילת הדרך נדמה היה שיש רמזים לכך שהחשדות נגדו לא מאוד מבוססים. בעוד מעצרו של מצא הוארך ב-6 ימים, מעצרו של רוב הוארך ביומיים "בלבד". בהמשך נחקר רוב פעמים רבות, אך לאורך כל החקירות דבק בגרסתו כי החשדות נגדו מופרכים וכי לא היה ולא נברא. כיום, מתברר שגרסתו תואמת את המציאות.

עו"ד יהודה וינשטיין, מבכירי הסניגורים בתחום הצווארון הלבן, ומי שליווה את רוב משלבי החקירה הראשונים ועד היום, מרוצה מהתוצאה עבור לקוחו ואף מרשה לעצמו להתבדח: "דרכו של סניגור קלה בשעה שהוא בא לזכות את החף". עם זאת, הוא מעלה תהיות באשר לכתב האישום הצפוי נגד ג'קי מצא. "עבירת השוחד שיוחסה למצא מוקשית בעיני מאוד. לא הבנתי אותה מלכתחילה, בשלב המעצר, ולא החכמתי גם היום".

קהילת המס: "הם ייצאו זכאים לחלוטין"

גורמים בקהילת המס הופתעו ואפילו התאכזבו מהודעת הפרקליטות משלשום. רבים מהם מאמינים שהשימוש בכלי הפלילי בפרשה הזאת אינו ראוי, והיה על גורמי האכיפה לסגור את הפרשה הזאת בזירה המשמעתית. "יש הבדל בין עשיית דברים לא יפים לבין ביצוע מעשים פליליים. על דברים לא יפים במדינה דמוקרטית ונאורה לא מגישים כתבי אישום פליליים. שולחים את האנשים לבית דין משמעתי. זה לא נכון לשנות נורמות מקובלות ומקובעות באמצעות המשפט הפלילי. זאת פעולה שבסוף תיכשל", אומר אוסקר אבו-ראזק, לשעבר המשנה למנהל רשות המסים.

גם עו"ד טלי ירון-אלדר, לשעבר יו"ר רשות המסים, מרגישה שהעבירות המיוחסות למצא אינן הולמות את המעשים המיוחסים לו. "כל עובד מדינה שקיבל טובת הנאה צריך להעמיד אותו לדין פלילי. גם אם הוא מקבל כסף וגם אם הוא מקבל תמורה בשווה כסף. צריך להוקיע זאת. אבל על התנהגות לא נאותה לא מגישים כתב אישום פלילי. הדרך הנכונה לטפל בהתנהלות כזו היא לא דרך המשפט הפלילי אלא הליכים משמעתיים. במקום שלא מדובר בשוחד ושכל הדיון הוא על שאלה של מינויים לא ראויים, בלי שהוכיחו שהתקבלה טובת הנאה בתמורה, צריך להשתמש במערכת המשמעתית".

אלדר מוסיפה: "האמנתי שיהיה כתב אישום, כי אחרי פרשה כזאת, עם מעצרים וכל-כך הרבה חקירות, לא חשבתי שיש סיכוי שזה ייגמר אחרת. אבל מאוד מפתיעים אותי האישומים שנמצאים שם. לא חשבתי שזה יהיה כתב אישום על שוחד. חשבתי שזה יגמר בעבירת הפרת אמונים. התבדיתי".

למרות ההודעה על הגשת כתבי האישום, יש מי שעדיין בטוח כי "בועת" הפרשה תתפוצץ לפרקליטות בפנים. "חבל שהגענו למצב שהוגשו כתבי אישום, אבל אני סמוך ובטוח שבסופו של יום ייצאו ראשי רשות המסים זכאים לחלוטין", אומר רו"ח עופר מנירב, לשעבר נשיא לשכת רוה"ח.

"כמי שעבד עם ג'קי מצא וגידי בר-זכאי שנים ארוכות, אני אומר בוודאות מלאה שמדובר באנשים ישרים, מקצועיים ואמינים. אני מכיר את צורת ההתנהלות והעבודה שלהם, את החומות הסיניות שהיו ואת הדרך שבה ניהלו פגישות, שתמיד היו מתועדות ומסודרות. הכול התנהל בצורה פתוחה לחלוטין בלי שום דבר מחוץ לפרוטוקול. כך שאני ממש משוכנע שיתברר בסופו של יום שלא היו דברים מעולם. אני סמוך ובטוח שיוכח שלא נפל רבב בכל פעולה מפעולותיהם. חבל לי רק על עינוי הדין שהם עברו וימשיכו לעבור עד שבסופו של דבר תוכח חפותם".