"החל משנת 2002 חלה ירידה בהשקעה בחינוך בישראל"

גלובס tv פרופ' יוסף זעירא בפורום קיסריה: "בעיקבות אילוצי המהפכה התעשייתית, חוייב הממשל הציבורי לקחת אחריות רחבה יותר"

"הגידול המתמשך בגודלה של הממשלה החל כבר במאה ה-17, וזאת בעיקבות אילוצי המהפכה התעשייתית, שחייבו את הממשל הציבורי לקחת אחריות רחבה יותר, כולל חינוך, וכן השינויים הדרסטים במבנה החברתי עם המעבר להכפר לעיר ותהליכים נוספים", כך אמר הבוקר (ד') פרופ' יוסף זעירא, חבר סגל האוניברסיטה העברית, במושב הפותח של כנס קיסריה ה-17.

"כיום המדינות המפותחות מתאפיינות במעורבות ציבורית של כ-35%-40% מהתוצר. אילוצי הצמיחה במאתיים השנים האחרונות הביאו להגדלת הממשות, אך האם ממשלה גדולה מידי גורמת לעלייה בעלויות הציבוריות. חלק מהתחומים בהם עוסקות הממשלות תורמות לצמיחה הכלכלית, אך חלקם פוגע בתוצר".

"התוצר לנפש בישראל אינו קשור באופן מובהק לגודלה של הממשלה. אנו עברנו שתי תקופות שונות של צמיחה. מהמנדט הבריטי עד 1973 עלה התוצר לנפש בכ-5% לשנה מאז התמתנה העלייה והיא מסתכמת בכ-1.6%. חלקה של הממשלה בפעילות הכלכלית במשק הלך ופחת מאז שנות ה-70', למרות שגודלן של הממשלות גדלו".

"הוצאות החינוך והרווחה יחסית לתוצר - המגמה הכללית היא של צמיחה גדולה מאד בשנות ה-60' והתייצבות בשנות ה-90' בעיקר בשל התעצמותה של מערכת ההשכלה הגבוהה. בימי ממשלתו של רבין שוב חלה עלייה גדולה בהשקעה בחינוך, אך משנת 2002 ואילך חלה ירידה בהשקעה בחינוך בישראל, בעיקר נפגע החינוך התיכוני".

"תשלומי העברה בישראל יחסית לתוצר גם הם מתאפיינים בעלייה מאז קום המדינה והתייצבות בשנים האחרונות. ישנה ירידה בולטת במיוחד בקיצבאות הילדים, אך גם בתשלומי קצבאות הזיקנה וקצבאות שונות נוספות", הוסיף.

"ישראל נמצאת כיום במקום ה-24 ברמת התוצר לנפש אשר מסתכם בכ-60% מהתוצר לנפש בארה"ב. אך יש להדגיש כי ההוצאה הגדולה על ביטחון בישראל, בניטרול גורם זה עולה ישראל למקום ה-19".

"ישראל יחודית בקרב המדינות המפותחות מבחינת רמת הילודה הגבוהה יחסית, ההוצאה הציבורית לתלמיד לפי מבחני PISA מראה שיראל מצויה קרוב לקו המגמה הכללי אך מצויה תחתיו, ועל מנת לעלות לרמות גבוהות יותר נדרשת השקעה ציבורית גדולה יותר בתלמידי ישראל, להערכת זעירא. נציין כי ישראל ממוקמת במקום ה-40 במבחנים אלה".

"בתחום הבריאות עולה השגיה של מערכת הבריאות בישראל הם גבוהים מאד יחסית, והיא ממוקמת בצמרת הטבלה העולמית. זאת למרות ההוצאה על בריאות".