פוקס תשלם 130 אלף שקל קנס על סימון מחירים במטבעות זרים

כך נקבע בהסדר טיעון עם משרד התמ"ת ■ מנכ"ל פוקס, הראל ויזל: "בתמ"ת תקועים עם חוקים מטומטמים מלפני 30 שנה. שר התמ"ת לא טרח לשמוע את רשתות האופנה, למרות שאנו מעסיקים יחד 6,000 עובדים במשק"

רשת האופנה פוקס הגיעה היום (ד') להסדר טיעון עם משרד התמ"ת, לפיו פוקס מודה בעבירה על חוק הגנת הצרכן בנוגע לסימון מחירים במטבעות זרים.

בהתאם להסדר הטיעון, פוקס תשלם קנס של 120 אלף שקל, וקנס נוסף בסך 10,000 שקל ישולם על-ידי מנכ"ל פוקס, הראל ויזל, באופן אישי. כמו כן, ויזל יורשע בהרשעה פלילית בגין עבירה זו, ופוקס תשנה את הסימון החל מה-1 לספטמבר השנה.

זוהי התביעה השלישית שמגיש משרד התמ"ת נגד רשתות האופנה. בעבר הורשעו גם הוניגמן וקסטרו באותן עבירות, לרבות ההרשעה הפלילית, והוחלו עליהן קנסות - הן על הרשת והן על המנכ"לים באופן אישי.

חוק הגנת הצרכן מחייב בעל עסק להציג על כל מוצר את מחירו, כאשר הצגת המחיר תהיה "של המחיר הכולל בלבד, ורק במטבע ישראלי". משרד התמ"ת מפרש את הסעיף באופן המתיר להציג רק מחיר בשקלים, ולפיכך הצגת מחיר גם במטבע זר מהווה עבירה על החוק.

רשתות האופנה תקפו היום את משרד התמ"ת, בטענה כי מדובר בחוק שאינו רלוונטי לשוק שהשתנה.

"אנחנו חיים בשוק גלובלי, עם תיירות נכנסת ויוצאת. סימון מחירים במטבעות שונים רק מועיל לצרכן ולא להיפך, כי הוא מסייע לו לערוך השוואת מחיר בין מדינות. במקום שחוק הגנת הצרכן ומשרד התמ"ת יפתחו עיניים ויראו מה קורה בעולם המודרני - הם תקועים עם חוקים מטומטמים מלפני 30 שנה, באמתלה של הגנה על הצרכן - כשבפועל היא מפלה אותו לרעה לעומת צרכנים במדינות אחרות, וגם מגלגלת אליו עלויות נוספות", אומר ויזל.

מנכ"ל הוניגמן, יעקב הוניגמן, אומר כי "הצעתי להכין כל תווית שמשרד התמ"ת יכתיב ושאינה מטעה את הצרכן, גם לשיטתם. אמרתי שאנחנו מוכנים לכתוב שקל בגדול, להוסיף דגל או כל דבר אחר שלשיטתם לא יטעה את הצרכן. זה לא עזר. החוק אינו הגיוני. משרד התמ"ת צריך לדאוג לנו ולא להילחם בנו כל פעם. אנחנו רוצים לפעול בתחום הבינלאומי לפחות באותם תנאים של חברות בינלאומיות אחרות".

ברשתות האופנה הביעו היום אכזבה מכך ששר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר, סירב לשמוע את דעתם. "פנייה שלנו לשר התמ"ת לפגישה נענתה בתשובה שאין בכוונת המשרד לשנות את הוראות החוק ואין טעם בפגישה. שר התמ"ת אפילו לא טרח לפנות זמן ולשמוע אותנו, למרות שאנחנו כוח במשק שמעסיק יחד 6,000 עובדים", אומר ויזל, ומוסיף: "קשה לי להבין שמה שטוב לצרכנים באנגליה, ארה"ב, צרפת וכל מדינות המערב - בעייתי לצרכן הישראלי. אף אחד הרי לא חושד שמדינות נאורות אלה לא רואות את טובת הצרכן לנגד עיניהן, אלא אם בהגנת הצרכן בטוחים שהאזרח הישראלי פשוט מטומטם".

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "הנושא לגביו רצו להיפגש הרשתות הוכרע בבית המשפט, שקבע כי הצגת המחיר בכמה מטבעות מהווה גניבת דעתו של הצרכן. משרד התמ"ת הביע את עמדתו כי אין בכוונתו לשנות את הוראות החוק. במכתב התגובה לרשתות נאמר כי שר התמ"ת ישמח להיפגש עם רשתות האופנה בנושאים אחרים".