פישר: "במילה אחת המצב קשה - בשתי מלים המצב יחסית טוב"

נגיד בנק ישראל בפורום קיסריה: "סימנים לצמיחה כבר בסוף השנה" ■ "זה לא מצב בריא שהאוצר מפקח על השכר, משום שיש מתח מבני בין שני המוסדות האלה"

"שרי אוצר לא אוהבים נגידים, ונגידים תמיד אוהבים שרי אוצר" - כך הסביר היום (ה') נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, את המתח ששורר בין הבנק המרכזי למשרד האוצר, על רקע חוק בנק ישראל החדש שיוציא לראשונה את הפיקוח על שכר עובדי הבנק מידי האוצר.

פישר, שדיבר ב"פורום קיסריה", הסביר: "זה לא מצב בריא שהאוצר מפקח על השכר, משום שיש מתח מבני בין שני המוסדות האלה. העובדה שיש בידי האוצר את הכוח לעשות זאת היום, זה כמעט כמו לנהל בפועל את הבנק... חשוב שכל אחד ידע מה התפקיד שלו. זה חוק שיאפשר לבנק ישראל ולאוצר לעבוד באופן משותף ויעיל יותר בשנים הבאות, בלי החלק 'החשוב' של החיכוכים בינינו".

פישר גילה אופטימיות יחסית ואמר: "במילה אחת המצב קשה, אבל בשתי מילים המצב יחסית טוב".

פישר חשף כי בסקר ציפיות מעסיקים שיוצג בעוד כשבועיים, ישנם ענפים רבים במשק שצופים צמיחה בפעילות העסקית שלהם כבר ברבעון השלישי. "יכול להיות שנראה צמיחה כבר בסוף השנה, אם כי אין ספק שהאבטלה תמשיך לעלות. הבעיה היא שהציבור יגיד שזה יפה שיש צמיחה, אבל ישאל 'מה קורה איתנו'?".

לדבריו, "בסיבוב הקרוב" לא צפויה התערבות מוניטרית, אולם אם עליית מחיר המים ועליית המע"מ תשפיע באופן עמוק יותר על המחירים, הבנק לא יהסס לנקוט צעדים.