איתות לאחמדינג'אד: צוללת ישראלית שטה בתעלת סואץ

התקרית הבלתי שגרתית אירעה בחודש שעבר, במהלך תרגיל גדול של חיל הים ■ ע"פ דיווחים זרים, הצוללות הישראליות מסוג "דולפין" נושאות עליהן טילים גרעיניים, והמהלך היה "הפגנת כוח צבאית" כנגד איראן

צוללת ישראלית הפליגה דרך תעלת סואץ לים האדום כחלק מתרגיל של חיל הים לפני כחודש - כך דיווחו מקורות ביטחוניים לסוכנות הידיעות רויטרס, שתיארו את האירוע הבלתי שגרתי כ"תצוגת יכולות אסטרטגיות בהתמודדות עם איראן".

ישראל שומרת בשנים האחרונות על שלושת צוללות ה"דולפין" שלה, שבעולם מניחים כי הן נושאות טילים גרעיניים, הרחק מתעלת סואץ, בין השאר כדי שלא לחשוף את הכלים הצבאיים לאנשי הצבא המצרי שנמצאים בנמל.

לא ברור מהדיווח מתי בדיוק עזבה הצוללת במהלך החודש שעבר את הטריטוריה הישראלית. לפי אחד המקורות, הפעולה תוכננה במשך חודשים ולכן לא הייתה קשורה למהומות האחרונות לאחר הבחירות באיראן, בהן נבחר מחדש הנשיא אחמדינג'אד.

לפי הדיווח, אם ברצונה של ישראל לשלוח צוללת לאיראן, הדרך הקצרה ביותר לשוט לשם היא דרך סואץ. אפשרות נוספת היא לעבור דרך אפריקה - מעקף שעלול לקחת מספר שבועות. לפי המקור הביטחוני הישראלי, חיל הים ערך תרגיל מחוץ לאילת בחודש האחרון וצוללת "דולפין" הייתה חלק ממנו, כששטה דרך סואץ.

"זו בהחלט הייתה חריגה מהמדיניות", אמר הגורם וסירב לפרט על מהות התרגיל הימי או לומר אם הצוללת עברה בדיקות כלשהן בכניסה לתעלה. לפי הדיווח, הצוללת שטה בסואץ כשהיא לא הייתה לחלוטין מתחת למים.

מדובר צה"ל סירבו להגיב לידיעה, שפורסמה לראשונה באתר העיתון "ג'רוזלם פוסט". בכירים מצריים בסואץ סירבו לאשר או להכחיש את הדיווחים על התרגיל הצבאי הישראלי.