נתניהו שוב בדרך להיכנע: מתגבשת פשרה בנושא המע"מ על הפירות והירקות

השינוי המסתמן: ויתור על חלק מהפחתת מס הכנסה לעשירונים עליונים והטלת המע"מ על פירות וירקות באופן הדרגתי

יישום הטלת מע''מ על פירות וירקות יתבצע בהדרגה ולא במכה אחת כשבמקביל תבוטל חלק מהפחתת מס הכנסה ליחידים שמתוכננת לשנת 2010 - כך עולה מפשרה שהחלו לגבש ביום שישי האחרון, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ. השניים נפגשו בסוף השבוע והחלו לגבש את הפשרה לנוכח המחאה הציבורית וההתנגדות הגורפת שהמהלך יצר בקרב כלל חברי ועדת הכספים. לעומת הפרסומים הבוקר בתקשורת, הפשרה לא גובשה על ידי יו''ר ש''ס, אלי ישי, שמתנגד באופן גורף להטלת מע''מ על פירות וירקות בכל צורה שהיא אלא על ידי יו''ר ועדת הכספים, ח''כ משה גפני (יהדות התורה).

חבילת המיסוי כפי שהיא (הפחתת מס הכנסה ליחידים ולחברות ובמקביל העלאת מע''מ והטלת מע''מ על פירות וירקות) לא מקובלת על חברי ועדת הכספים, שכן לטענתם היא רגרסיבית ובלתי שוויונית. כבר כמה שבועות מנהלת ועדת הכספים דיונים בסוגיה ומנסה, בהובלת גפני, להגיע לפשרה ולחבילה צודקת יותר.

ההצעה המקורית של האוצר מדברת על כך שמס החברות יופחת עוד השנה ב-1% ל-25% וב-2010 יירד ב-1% נוסף, מהלך שיעלה למשק מיליארד שקל. מס הכנסה ליחידים יופחת ב-2010 ב-2% ל-44%, מהלך שיעלה למשק 3.1 מיליארד שקל. מנגד, המע''מ כבר עלה ב-1% ל-16.5%, מהלך שיתרום לקופת המדינה 5.4 מיליארד שקל בשנים 2010-2009 ויוטל מע''מ על פירות וירקות שיניב הכנסות בסך 2.7 מיליארד שקל באותה תקופה.

לפי הפשרה המתגבשת בין נתניהו ושטייניץ, הטלת מע''מ פירות וירקות לא תתבצע בבת אחת (לא יעמוד על 16.5% השנה) וכתוצאה מכך יווצר "חור" בהכנסות או גירעון חדש. השלמת החוסר בהכנסות המתוכננות מהטלת מע''מ פירות וירקות תבוא מהקפאה חלקית בתוכנית הפחתת מס הכנסה ליחידים (החלק של מס החברות לא צפוי לסטות מהמתווה המקורית).

המשך הפחתת מס הכנסה לחברות וליחידים זכה להתנגדות פומבית מבכירי משרד האוצר, רשות המסים ולאחרונה גם מבכירי בנק ישראל, לרבות, הנגיד סטנלי פישר והמשנה לנגיד, צבי אקשטיין. למרות ההתנגדות הקשה והפומבית, נתניהו סירב להתפשר והמשיך לטעון עד יום שישי האחרון כי זו הדרך להשיג צמיחה.

הבאסטות יישארו בינתיים בחוץ

"נתניהו הבין כי למע''מ פירות וירקות אין סיכוי והוא חייב להתפשר, שכן החלופות האחרות, כמו העלאת המע''מ ל-17% הן גרועות ולא ישימות פוליטית", אמר גורם המעורב במו"מ. "הדבר האחרון שנשאר זה להקפיא את הפחתת מס הכנסה לעשירונים העליונים".

סוגיה נוספת חשובה שסוכמה בין השניים היא החרגת בעלי הבאסטות בשווקים, מוקד התנגדות רועש, מחוץ לגזירת המע''מ על פירות וירקות למשך שנה, תוך כוונה לתת להם זמן להתארגן לשינוי המוצע. החרגה זו לא צפויה להיות בעלת עלויות משמעותיות, שכן רוב ההכנסות מהטלת מע''מ פירות וירקות צפויות להגיע מרשתות השיווק הגדולות ומהספקים, שגורפים רווחים עצומים בגין היעדר מע''מ במוצרים אלה והם לא נתקעים במכשולים טכניים לצורך גביית מס זה. ברשות המסים טענו היום כי לא תהיה אפשרות לבצע הטלת מע''מ הדרגתית מבלי למצוא מקור תקציבי למהלך. *

גרף