המעבר לבעלות הפניקס פוגע בתחזית הדירוג של אקסלנס

S&P מעלות הותירה לבית ההשקעות דירוג אג"ח "A", אך הפחיתה את תחזית הדירוג ל"יציבה" מ"חיובית" בשל החשש כי רכישתו ע"י הפניקס, לה תחזית דירוג "שלילית", תפחית את התמיכה ותגדיל את המינוף בשל מדיניות דיבידנדים אגרסיבית יותר

סוכנות דירוג האשראי S&P מעלות מחליטה היום (א') להוריד את תחזית הדירוג של בית ההשקעות אקסלנס השקעות ל"יציבה" מ"חיובית" בעוד שהיא מאשרת את דירוג אגרות החוב של החברה "A".

בהתבסס על שינוי מבנה הבעלות המתוכנן, שעל פיו תרכוש הפניקס אחזקות המדורגת כיום "A" עם תחזית דירוג שלילית. הפניקס צפויה לרכוש 20.44% ממניות אקסלנס במנה הראשונה ועוד 20.44% במהלך 4 השנים שלאחר מכן. לאור דירוגה הנוכחי של הפניקס אחזקות מאמינים ב-S&P מעלות כי יכולת התמיכה של החברה באקסלנס - פחתה.

בנוסף גבר חששם של כלכלני סוכנות הדירוג כי מדיניות הדיבידנדים תיהיה אגרסיבית יותר מזו הקיימת היום, ומדיניות זו עלולה לגרום לעלייה בשיעורי המינוף של אקסלנס, על רקע השינוי האמור במבנה הבעלות של החברה. זאת בנוסף לעלייה בשיעורי המינוף של החברה הצפויה בעקבות רכישת קרנות הנאמנות מידי חברת פריזמה.

עם זאת מציינים כלכלני הסוכנות כי רכישת פעילות קרנות הנאמנות מידי פריזמה טומנת בחובה סיכון נמוך לחברה. אמנם בטווח הקצר שיעורי המינוף של החברה צפויים לעלות אולם, הם מעריכים כי תחזיות הרווח מהרכישה יוכלו לספוג, במשך הזמן, את העלייה במינוף. לעומת זאת חושבים הכלכלנים כי רכישת קרנות הנאמנות של פריזמה תביא לחיזוק מיצובה העסקי של אקסלנס בתחום, תוך הפיכתה לגורם השני בגודלו בענף מבחינת היקף הנכסים המנוהלים, קרוב ל-13.7 מיליארד שקל.

ב-S&P מעלות מציינים את ביצועיה של אקסלנס ב-2008 וברבעון הראשון של 2009 שהיו טובים ומעל הממוצע בענף, זאת למרות הטלטלה בשוקי ההון, כאשר החברה מציגה שיעורי רווחיות גבוהים מהממוצע בענף בשנים האחרונות. "תחזית הדירוג היציבה של החברה משקפת את הערכתנו כי מיצובה העסקי של החברה ישאר מעל הממוצע בענף וכן החברה תשמור על ביצועים פיננסיים, לרבות רווחיות, נזילות וכיסוי חוב, שהינם משביעי רצון." עם זאת מדגישים הכלכלנים בסוכנות הדירוג כי "הורדת דירוג של החברה תתרחש במידה ותחול שחיקה במצב הנזילות של החברה ו/או ביחסי כיסוי החוב שלה מעבר לתחזיותינו".

בנוסף מזהירים בסוכנות כי "אימוץ מדיניות דיבידנדים אגרסיבית מן הקיימת ע"י הבעלים החדשים של החברה - חברת הפניקס אחזקות, עשויה גם היא להשפיע לשלילה על הדירוג". מה גם שהוורדת דירוג של הפניקס עשויה להוביל לפעולת דירוג שלילית של החברה".