הדיל שכמעט נסגר בין ההסתדרות, המעסיקים והממשלה

כמעט שהתקבלה הצעה מהפכנית בכל הקשור ליחסי העבודה במשק - הצעה שעשויה לעמוד שוב על הפרק בעיתוי אחר ■ הצבעה חשאית במקום העבודה שתאפשר התאגדות

מאחורי הקלעים של הדיונים על עסקת החבילה בין ההסתדרות, המעסיקים והממשלה, כמעט שהתקבלה הצעה מהפכנית בכל הקשור ליחסי העבודה במשק - הצעה שעשויה לעמוד שוב על הפרק בעיתוי אחר.

ל"גלובס" נודע כי ההסתדרות הציעה כי אם במקום עבודה מסוים 20% מהעובדים חתמו על עצומה, בה הם קוראים לכונן יחסי עבודה קיבוציים ועצומה זו נשלחה להסתדרות, על המעסיק יהיה לקיים בתוך 30 יום בחירות חשאיות בעניין. אם לפחות 51% מהעובדים יצביעו בעד, יהיה על המעסיק להכיר בארגון העובדים ולנהל מו"מ להסכם קיבוצי. ההצבעה תתנהל באמצעות קלפי והיא תפוקח הן על ידי ההסתדרות והן על ידי המעביד.

למעשה, מדובר בשדרוג של הצעת חוק שמונחת מזה תקופה ארוכה בקונגרס האמריקני, הזוכה לתמיכתו של הנשיא אובמה. בניגוד להצעה האמריקנית, לפיה הבחירות יתקיימו רק לאחר ששליש מהעובדים הצטרפו בפועל לארגון עובדים יציג, המודל הישראלי היה אמור לאפשר בחירות גם עוד לפני התארגנות העובדים בפועל לאחר החתימה על עצומה.

גורם בכיר המקורב למו"מ סיפר ל"גלובס" כי הנציג הבכיר ביותר של המעסיקים, שרגא ברוש, תמך בהצעה - אולם מי שהתנגד בסופו של דבר זה אורי יוגב, יועצו הכלכלי של ראש הממשלה. ברוש, לעומת זאת, טוען אחרת: "הסכמנו עקרונית לאמץ את המודל האמריקני כלשונו, בלי לבצע בו שינויים".

הקלה לעובדים

גורם אחר המקורב מאוד למו"מ מחזק את דבריו של ברוש: "בצוותי העבודה שבין ההסתדרות למעסיקים הייתה הסכמה עקרונית לאמץ את ההצעה של ההסתדרות, אבל כשהדרגים הגבוהים בקרב המעסיקים הבינו את משמעות העניין, הם ביקשו להוריד את זה מהפרק". מקור נוסף טוען כי "ברוש כבר החל להרגיש ריקושטים בנושאים אחרים עליהם הסכים", ולכן היה חייב להתנגד להצעה הזו.

ההצעה של ההסתדרות נועדה להקל משמעותית על העובדים להתאגד משום שהליך ההתארגנות מסובך יותר כיום: למעלה משליש מהעובדים צריכים לחתום על טפסי הצטרפות לארגון עובדים (כמו ההסתדרות), כתנאי לכך שהמעסיק יכיר בהתארגנות. המעסיק רשאי לדרוש את רשימת השמות של העובדים שחתמו על הטפסים כדי להיווכח שאכן מדובר בשיעור הנדרש לפי חוק ומסיבה זו רבים מהעובדים חוששים כי הצטרפותם למהלך תביא להתנכלות מצד המעביד. בהליך החשאי, לעומת זאת, רבים הסיכויים שיותר עובדים יסכימו להתאגד.