תכירו: שמוליק וולודינגר, מיליונר המים של תמי 4

קרן ההשקעות של וולודינגר השקיעה בחברה כמיליון דולר ותצא עם כ-13 מיליון דולר ■ ל"גלובס" נודע כי מכירותיה של תמי 4 הסתכמו אשתקד ב-248 מיליון ש' והרווח הנקי ב-19.6 מיליון ש'

עסקת המכירה הנרקמת בין קבוצת המזון שטראוס לבעלי המניות בחברת תנה, בעלת המותג תמי 4, חושפת לשוק ההון את המשקיע האסטרטגי שמואל וולודינגר, בעל השליטה בקרן ההשקעות קאזו, שמחזיקה ב-18% ממניות תנה. וולודינגר נחשב למשקיע החיצוני הראשון בתנה, פרט לקיבוץ נתיב הל"ה שייסד את המפעל, והוא צפוי לבצע אקזיט שיכניס לקופת הקרן רווח של כ-13 מיליון דולר לפני מס.

בשטראוס דיווחו אתמול על מו"מ מתקדם לרכישת תנה תעשיות מידי הבעלים, כשתג המחיר שנקבע לה עומד על כ-285 מיליון שקל (כ-75 מיליון דולר), אשר ישולמו לבעלי המניות הנוכחיים חלק במזומן וחלקם בדיבידנד שיימשך מהחברה הנרכשת.

מכירת תנה, אם תבשיל לכדי עסקה, צפויה לסמן אקזיט נוסף עבור קרן פימי של ישי דוידי, שרכשה את השליטה בחברה במאי אשתקד לפי שווי של 40 מיליון דולר, והחזיקה ב-40% ממניותיה. פימי נכנסה לראשונה לתמי 4 בשנת 2005, כשרכשה 21% לפי שווי חברה של 15 מיליון דולר. מאוחר יותר רכשה 20% נוספים, הפעם לפי שווי של 35 מיליון דולר. שתי העסקאות התבצעו לפי שווי ממוצע של כ-26 מיליון דולר, כך שהאקזיט של קרן פימי עשוי לעמוד על פי 3.5-4 מסכום ההשקעה.

תכירו: קאזו השקעות

עבור קאזו השקעות, בעלת המניות השלישית בגודלה בתנה, גם כן טמון כאן אקזיט נאה. קרן הפרייבט אקוויטי נכנסה להשקעה בתנה בשנת 1998, לצד קיבוץ נתיב הל"ה, עם סכום של כמיליון דולר בלבד, וכעת צפויה להרוויח כאמור 13 מיליון דולר.

קאזו נשלטת ומנוהלת על ידי וולודינגר, 58, המכהן גם כיו"ר דירקטוריון תמי 4. בקרן שותפה גם חברת איי.אנ.בי אינווסטמנטס של אנשי העסקים נתן פולבר הישראלי וסימור בראון האמריקני. קאזו הוקמה ב-1998 כקרן השקעות המתמקדת בתעשיית המגזר הקיבוצי, ובין היתר היא בעלת השליטה בחברת גניגר ומחזיקה גם ברבל הציבורית. השקעותיה בחברות התעשייה הקיבוצית בוצעו לאורך השנים לצד קרנות פרייבט אקוויטי נוספות דוגמת שמרוק ופימי, כאמור.

וולודינגר אמר היום ל"גלובס": "כל משקיע ואיש עסקים מסתכלים על האקזיט. אין לנו אורך חיים מוגבל. הקמנו את הקרן במטרה לנצל את הפוטנציאל בחברות הקיבוציות בשלבים מוקדמים. היום כולם מכירים בפוטנציאל".

פימי עתידה להרוויח כ-12-14 מיליון דולר על השקעתה בתמי 4, קיבוץ נתיב הל"ה צפוי לרווח של 25 מיליון דולר ופסגות, שמחזיקה ב-9.5% מהחברה דרך קופות הגמל של פריזמה אותן רכשה השנה, צפויה לשלשל לקופתה 3 מיליון דולר מהעסקה.

המספרים של תנה נחשפים

לפני כשנתיים ביקשו בעלי המניות בתנה להנפיק את החברה בבורסה, ואף פירסמו תשקיף מדף לצורך כך, אך בסופו של נסוגו מהמהלך.

ל"גלובס" נודע, כי ברבעון הראשון של 2009 היו הכנסות החברה 67 מיליון שקל, המהוות קצב שנתי של כ-270 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם ב-6.23 מיליון שקל. ב-2008 עמד מחזור המכירות של תמי 4 על כ-248 מיליון שקל, והיא סיימה את השנה עם רווח נקי של 19.5 מיליון שקל, כך שתג המחיר שנקבע לה בעסקה משקף מכפיל של 14.6 על הרווח הנקי.

המו"מ בין שטראוס לתמי 4 אורך כבר מספר חודשים, ובתמי 4 העדיפו את שטראוס על פני קרנות השקעה פרטיות בתחום המים שהציעו לרכוש את החברה. בשטראוס עתידים למזג את פעילות תמי 4 במיזם המים H2Q, אותו ייסדה בינואר 2007 ובו היא מחזיקה 51%.

שטראוס היא זו שתזרים את הכסף לעסקה, וכפי הנראה תגדיל את אחזקתה במיזם עד לשליטה מובהקת.

מדובר בעסקה מהותית ראשונה שמבצעת החברה תחת ניהולו של גדי לסין, שנכנס לאחרונה לתפקיד המנכ"ל במקום ארז ויגודמן שעזב במארס האחרון.