תעלומת האקזיט הענקי של לייף-קיפר נחשפת: אריק קליין, עבריין סדרתי, ניסה לעקוץ את בוחניק ופיקר

(עדכון) - בוחניק, פיקר וקליין ממשיכים להסתבך לאחר שהשיגו כותרת ראשית שגויה ב"דה מרקר": "יש עסקת ענק, לא נעקצנו" ■ בדיקת "גלובס": קליין, איש מחשבים שבילה את מרבית העשור האחרון בכלא, מחזיק בדומיין msiuk.net - לכאורה דומיין של החברה הרוכשת ■ בא כוחו של ד"ר פיקר: "הוא נעקץ?לא היה ולא נברא" ■ safesky: "שוקלים תביעת דיבה"

התחקיר המקיף של "גלובס" אתמול חשף לראשונה את הסדקים בחומת אקזיט הענק שדווח בהרחבה בעיתונים אחרים בישראל. וזהו הסיפור שמספרים לנו גם היום ד"ר גבי פיקר וד"ר עמוס בוחניק מחברת Safesky, שהמציאה לטענתה את המוצר לייף-קיפר, שמסוגל להתריע חצי שעה לפני שהתקף לב מתרחש.

איש מחשבים, שבילה את מרבית העשור האחרון בכלא, הצליח לפתח ללא עזרת מומחים בקרדיולוגיה וברפואה, בעזרתם של מספר קטן של מהנדסים וללא תמיכת הקהילה הרפואית הישראלית, את המוצר שפותר, לטענתם, את רוב הבעיות הקריטיות של הניטור שאיתן מסתבכות חברות המכשור הרפואי הגדולות זה שנים.

לא רק זאת, אלא שהם גם הצליחו למכור את המוצר בשוויים שלא ראינו כבר שנים אפילו אצל חברות המכשור הרפואי הגדולות בחו"ל - 370 מיליון דולר תמורת 37% מהחברה, מה שמשקף לה שווי של מיליארד דולר, לא פחות. זאת, בעוד שהחברה הרוכשת הטייוואנית שמכחישה רשמית, כלל אינה עוסקת בתחום הרפואי, ולכן מתכננת להכניס את יועציה המשפטיים לתמונה.

הרבה מידע עוד יתגלה

בדיחה? טעות? שקר במצח נחושה? "תכינו את הכובעים", אומר היום (ג') פיקר ל"גלובס", כלומר שנתכונן לאכול אותם. "הרבה יותר מידע יתגלה בשבוע הבא".

פיקר ובוחניק ממשיכים היום לעמוד כמעט ללא הסתייגות מאחורי הפרטים שמסרו לעיתונות ביומיים האחרונים בדבר העסקה. למרות ההתקפות נגדם בתקשורת הם ממשיכים להיות מנומסים ולכאורה לא מוטרדים מן הסערה שיצרו, אך ממשיכים להצניע פרטים מהותיים ואינם יוצאים מגדרם כדי להפריך את הספקות המשמעותיים שעלו לגבי החברה.

ייתכן שפיקר ובוחניק מעודדים מההצלחה הראשונית שהייתה להם בתקשורת - כותרת ראשית באתר ובעיתון הכלכלי "דה מרקר", שם לא טרחו כנראה לבדוק את הפרטים הבסיסיים ביותר.

דה מרקר דהמרקר

ואולם, תחקיר "גלובס" ממשיך לגלות היום (ג') פרטים שנראים כמפריכים את גודלה של העסקה ויותר מכך, את דבר קיומה.

1. היום התברר כי אריק קליין מחזיק בבעלותו דומיינים, אחד שכתובתו msiuk.net (לכאורה, דומיין של החברה הרוכשת) והשני - safeskysoftware.com, דומיין של החברה שלכאורה נרכשת.

לפי החשד, קליין בעצם ייצג הן את הרוכשים והן הצד הנרכש - ועקץ בכך את שותפיו לחברת safesky.

להלן הפרטים, שזמינים לכל דורש באינטרנט:

Domain Name: MSIUK.NET

Administrative Contact:

klien, Arik arik.klien@gmail.com

74 bois colombs

paris, xx 92290

FR

003388116848

Technical Contact:

klien, Arik arik.klien@gmail.com

74 bois colombs

paris, xx 92290

FR

003388116848

Record expires on 06-03-2010

Record created on 06-03-2009

Domain servers in listed order:

NS1.DATA24-SERVERS.NET 74.52.114.250

NS2.DATA24-SERVERS.NET 74.52.114.250

----------------------------------------------------

Domain Name: SAFESKYSOFTWARE.COM

Administrative Contact:

klien, Arik arik.klien@gmail.com

74 bois colombs

paris, xx 92290

FR

003388116848

Technical Contact:

klien, Arik arik.klien@gmail.com

74 bois colombs

paris, xx 92290

FR

003388116848

Record last updated 05-27-2008 01:43:45 PM

Record expires on 05-07-2011

Record created on 05-07-2007

Domain servers in listed order:

NS1.DATA24-SERVERS.NET 74.52.114.250

NS2.DATA24-SERVERS.NET 74.52.114.250

2.

חברת MSI הטייוואנית ממשיכה להכחיש כי שמעה אי פעם על העסקה או על החברה, כשהיום גם ג'ודין צ'אנג, מנהלת קשרי המשקיעים של החברה במטה החברה בטייוואן, מצהירה ללא היסוס כי מעולם לא שמעה על החברה. מנהל השיווק הבריטי של החברה, ריצ'ארד סטיוארט, כבר הכחיש אתמול את קיום העסקה.

פיקר, האם יש לכם או אין לכם חוזה עם חברת MSI?

פיקר: "הסכם ההבנות עם החברה הבריטית חתום. עורך הדין שלנו, גבי הייק ממשרד זליגמן, אישר את זה. המוצר שריר, קיים ועובד. נמתין לתגובת החברה הבריטית בימים הבאים. אני מאמין שכולנו נהיה אז יותר חכמים".

אבל גם היא הכחישה. החברה הטייוואנית Micro Star International טענה כי מעולם לא שמעה על החברה או על המוצר.

פיקר: "פניתם לחברה הלא נכונה".

אז בוא תתקן אותנו. למי לפנות? עורך הדין שלכם אישר שהחברה מולה נחתם ההסכם היא MSI Computer UK וזהו שמה של החברה אליה פנינו. גם אתם לא הכחשתם שמדובר בחברה הזו.

פיקר: "אז תדברי עם עורך הדין. אני מנוע מלומר לך".

עורך הדין הייק אישר היום כי ההסכם הוא מול חברת MSI Computer UK.

3.

כשל לוגי: בוחניק ופיקר טענו שניהם כי את המוצר פיתח אריק קליין, ממש אותו עבריין הונאה סדרתי שכבר בילה בכלא לתקופות מאסר של מספר שנים (ראו מסגרת).

קליין ישב בכלא מ-1997 עד 2000 ומאוחר יותר מ-2003 ועד 2006. לא ברור מתי הייתה לו הזדמנות לפתח את המוצר המדובר, אף אם עשה זאת תוך שמונה שנים כפי שטוענת החברה, זמן קצר יחסית לפיתוח מוצר כזה.

אחד השותפים העיקריים בחברה, הממציא לכאורה, הוא עבריין סדרתי בתחום ההונאה. זה לא מפריע לכם?

פיקר: "לאריק קליין יש עבר, אך זה נמצא בעבר ולא בעתיד. הוא שילם את חובו לחברה. בוודאי שידענו על כך לפני שהתקשרנו מולו בעסקים".

אתה לא חושש שאולי קליין הציג לך ולבוחניק מצג שווא? אולי הוא עקץ אתכם?

פיקר: "אין לי חשש כזה".

4.

למערכת "גלובס" הגיע מידע כי לפני כשלושה חודשים קליין פנה למספר משרדי עורכי דין וביקש לחפש עבורו משקיעים ואנשי קשר בתחום הביומד בישראל ובעולם. באותו הזמן לא הציג קליין את בוחניק או את פיקר כמקושרים אליו, ולהערכת אותם גורמים הקשר ביניהם נעשה מאוחר יותר. לפני כחודש, קליין ובוחניק ניסו לעניין משקיעים בהשקעה בחברה לפי שווי נמוך משמעותית מזה שלפיו נעשה האקזיט לכאורה.

לפי נתוני רשם החברות, חברת סייף-סקאי ישראל הוקמה ב-21 ביוני 2009. כן, רק לפני שבועיים. כמה מן הגורמים אליהם פנה קליין מספרים כי ביקשו לראות את המוצר אך ההדגמה נדחתה בטענות שונות, והם זכו לחזות רק בהדגמה ממוחשבת של פעולתו. גורם אחד אמר כי בפגישה עם משקיעים פוטנציאליים הודגמה התקשורת בין המכשיר לבין טלפון סלולרי, אך לא הודגם האופן בו הוא אוסף נתונים מן הגוף.

כלומר, כפי הנראה, עד לפני שלושה חודשים קליין היה לבדו בעסק, ורק בהמשך נרקמה השותפות עם בוחניק ופיקר מונה לתפקיד המנכ"ל. על התשובה מתי נכנס פיקר לתפקידו הוא העדיף שלא להשיב. אם כך, ואם אכן קיים מוצר, לא כספו של בוחניק מימן את הפיתוח כנראה, אלא רק כספו של קליין - וגם נקודה זו מעלה תהיות. מו"פ של מוצר כל-כך סבוך ומולטי-דיסציפלינרי איננו יכול להיות מופע של איש אחד, בעיקר לא כזה שהצהיר בעבר כי הוא בעיקר מסובך בחובות.

אתם מחפשים כרגע השקעות לחברה?

פיקר: "לא".

חיפשתם משקיעים לחברה בעבר?

"לא".

אתה ובוחניק השקעתם בחברה?

"לא".

5.

בראיון הבוקר ל"גלי צה"ל" אמר בוחניק כי יש לו סקופ: החברה גם חתמה על הסכם עם חברת הסלולר נוקיה העולמית, שהחליטה להתקין את המוצר של לייף-קיפר בתוך כל המכשירים שלה. "נוקיה העולמית בדקה גם את העניין, הכניסה לכל הפלאפונים שלה את האפליקציה שלנו, זה חדשה שצריכה להרעיש, צריכה לרגש, יש פה פטנט יוצא מארץ ישראל לעולם, יש פה צעקה...", אמר. כל שנוקיה הסכימה לומר בתגובה הוא ש"מעולם לא יצאנו בהודעה בנושא. מעבר לכך, נוקיה לא מגיבה לשמועות או להערכות".

הצהרות כאלה כמו זו של בוחניק אינן מקובלות בשוק הסלולרי. בעבר, כאשר חברות סלולריות החליטו להיכנס לפיתוחים או לאפליקציות מהסוג הזה, זה נעשה באמצעות שורת מהלכים אסטרטגיים. לא סביר שנוקיה תתחייב בחוזה כל-כך כובל, לשילוב בטלפונים הסלולריים שלה טכנולוגיה של חברה אנונימית.

6.

מצד אחד, פיקר ובוחניק נלהבו לספק פרטים כאשר סיפרו לעיתונים הכלכליים על דבר העסקה שלשום. מצד שני, לכל שאלה לקבל פרטים נוספים, עדכונים על זהות החברה הרוכשת או בקשה לשוחח עם רופאים וחולים שניסו את המוצר, אומר פיקר: "אנחנו חברה פרטית ואין לי עניין או כוונה להיכנס לפרטים הנוגעים לחברה ולחשוף אותם. בימים הקרובים, עם פרסום הודעה מטעם החברה הבריטית, נדע יותר".

7.

באתר ה-FDA, רשות המזון והתרופות בארה"ב, עדיין לא התגלתה עדות לקיום אישור למוצר.

יש לכם אישור?

פיקר: "יש לנו אישור בטיחות בלבד, במסלול 510k. איננו זקוקים לדבר מעבר לכך, שכן המוצר אינו פולשני".

גם אישור 510K לא מצאנו. אתם יכולים לשלוח לנו העתק שלו? באיזו צורה הוא רשום?

"אנחנו יכולים, אבל אנחנו לא רוצים. נשקול את זה". *

אריק קליין, הממציא של לייף קיפר, בילה את רוב העשור האחרון בכלא

"קליין הינו עבריין מרמה סדרתי ומסוכן, שלא למד את לקחו, הפועל באופן שיטתי וממושך". כך הגדיר בית משפט השלום בת"א ב-2003 את אהרון (אריק) קליין, אחד השותפים בחברת safesky שפיתחה את לייף-קיפר ומי שנטען שהוביל ב-8 השנים האחרונות את פיתוח המדבקה הרפואית השווה מיליארד דולר.

אם בכל הקשור בעסקת לייף-קיפר יש עדיין סימני שאלה, הרי שבכל הנוגע לקליין יש בעיקר סימני קריאה. מדובר ב"רב-נוכל עם דיפלומות". קליין השתחרר מהכלא בפעם האחרונה ב-2006, ומאז לא ידוע שהסתבך שוב בפלילים.

"בחור אינטליגנטי, בעל כושר ביטוי ויכולת שכנוע", מנתה השופטת חיותה כוחן את תכונותיו, בעת ששלחה אותו ב-2003 ל-46 חודשי מאסר בפועל (כולל הפעלת מאסר על-תנאי קודם).

קליין הודה והורשע אז, במסגרת הסדר טיעון, בשמונה אישומים של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, משיכת צ'ק ללא כיסוי, זיוף מסמך בכוונה לקבל דבר וניסיון לקבל דבר במרמה. "לנאשם כישורים מגוונים, הן בתחום הסיוע הרפואי והן בתחום המוזיקה, אך למרבה הצער הוא הפנה את כישוריו לאפיקים מפוקפקים שהסבו נזק רב לאנשים תמימים", ציינה השופטת.

לא בכדי הגדירה כוחן את קליין כ"עבריין". זו הייתה הרשעתו הרביעית. ב-1997 שלחה אותו השופטת נירה לידסקי ז"ל ל-40 חודשי מאסר בפועל ולשנת מאסר על-תנאי, אחרי שהרשיעה אותו ב-25 תיקים של עבירות מרמה. קליין שוחרר מהכלא בשנת 2000, אך בחלוף חודשים ספורים שב לדפוסי התנהגותו העבריינית.

בשנים 2000-2002 קליין הפיל בפח אנשים תמימים, מהם הוציא מוצרים ושירותים, שעל חלקם שילם בצ'קים ללא כיסוי ועל היתר כלל לא טרח לשלם. הוא נהג להציג עצמו כאיש עסקים עשיר ובעל נכסים בארץ ובחו"ל. לשם כך שכר דירה בקומה השלישית ב"מגדל הים" בטיילת בת"א, נסע ב-BMW מפוארת, ונהג לספר שהוא "מלחין הבית" של פיל קולינס ומריה קארי.

קליין פיזר הבטחות שווא, תוך שימוש בקסמו האישי ובחלקלקות לשונו. קליין שכנע את קורבנותיו להשקיע איתו או להלוות לו כספים. כדי לרכוש את אמונם, פתח מספר חשבונות בנק על שמות פיקטיביים, וגלגל ביניהם כספים כדי ליצור רושם של פעילות פיננסית ענפה. אלא שהיו אלה צ'קים ללא כיסוי או צ'קים גנובים שזייף.

להגנתו, טען שהסתבך בשוק האפור, אבל השופטת כוחן לא קנתה את הסיפורים. "אין קשר בין הלוואות בשוק האפור לבין קניית תכשיטים במרמה בחנות H.stern בשווי של 50 אלף דולר או בקניית מכונת אספרסו", ובכל מקרה אין בהסתבכות זו צידוק למעשים.

עו"ד אריה אידלמן, שהיה ראש מפלג ההונאה במשטרת ת"א, זוכר את שמו ופרצופו של קליין. "התרגילים שהוא עשה אינם דברים של מה בכך ולא קלים לביצוע", הוא אומר, "אבל קליין בהחלט אינו מי שהמציא את השיטה".

מחברת סייף-סקיי נמסר בתגובה: "ראשי סייף-סקיי ישראל ביקשו להביע שאט נפש מהפרסום ולפיו נעקצו לכאורה ע"י השותף אריק קליין, וכן מהתלהמות גורמים בתקשורת בימים האחרונים סביב מיני ספקולציות חסרות אחיזה ותוך נסיונות בלתי פוסקים מלהטיל רפש בשותף קליין".

"גורמים בחברה הביעו זעם על הפרסום, וזאת אף מבלי שהדבר בורר עימם מראש ועל מנת להגיע לחקר האמת ותוך בירור העובדות כהווייתן. אריק קליין לא עקץ איש. מדובר בעסקה אמיתית והדומיין נרכש על מנת לקדם חברה שאנו מתכוונים להקים בשיתוף עם החברה הרוכשת".

ראשי החברה אף ביקשו להדגיש כי "מדובר בחברה פרטית שאינה חבה דבר לציבור או לאיש, וכל הנבירה והחטטנות הבלתי פוסקות לקבלת פרטים במסגרת הליך מסחרי תקין ומתגבש, הינה בגדר חציית גבול ובלתי מקובלת בעליל, והחברה שומרת לעצמה את הזכות לתבוע דיבה ואף לעמוד על זכויותיה בכל נזק שייגרם לה".

עו"ד שלומי הדר, ממשרד רונאל פישר ושות', מסר בשמו של ד"ר גבריאל פיקר: "הטענה כאילו ד"ר פיקר נעקץ לכאורה ע"י אדם כזה או אחר, ובכלל זה ע"י אריק קליין, אינה אמת. לא היה ולא נברא! לד"ר פיקר לא ידוע על כל ניסיון לעקוץ אותו. מדובר בעלילת שווא הפוגעת בשמו הטוב ובכוונתו למצות את הדין מול כל האחראים לכך".

בהכנת הידיעה השתתפו הדס מגן וגד פרץ