הדו"ח המופרך ביותר בעולם

האם טרח מישהו לקרוא את "מדד העולם המאושר" לפני שפרסם אותו בעיתונים?

קוסטה ריקה היא המדינה המאושרת ביותר בעולם, קבעה קבוצת חוקרים בריטים במחקר שפורסם בתחילת השבוע ושדירג 143 מדינות לפי "מדד העולם המאושר". המחקר זכה לכותרות ברבים מעיתוני העולם, כולל ב"גלובס", וכל מי שהיה בקוסטה ריקה מוכן לחתום על הממצא הזה: מדובר בגן עדן. יערות גשם, חופים נהדרים, אוכל טוב ומוזיקה מקפיצה. במקום האחרון בעולם ממוקמת זימבבואה, וכל מי שהיה שם מוכן לחתום גם על הממצא הזה: מדובר בגיהינום. הייתי בשתיהן.

המחקר מדרג את המדינות לפי שקלול של שלושה גורמים; תוחלת חיים, תחושת האושר של התושבים וטביעת הרגל הפחמנית של המדינה, משמע מצבה מבחינה אקולוגית. נשמע נחמד. אלא מה, כשמתעמקים בדוח מתבררת מידת החיפוף, כמו גם הדוגמטיות, של צורת המחשבה הירוקה, הממקמת את איכות הסביבה הרבה מעל גורמים שוליים כמו תמותת תינוקות, חופש דיבור, מחלות קשות או כושר השתכרות. רוב עיתוני העולם, כולל המכובדים ביותר, כך נראה, אפילו לא קראו את הדוח, ופרסמו את ההודעה לעיתונות בלי לחשוב פעמיים. זה ירוק - משמע זה אחלה. מי צריך היגיון כשיש יחסי ציבור.

וכך, תשעה מתוך עשרת המקומות הראשונים מאוישים על-ידי מדינות באמריקה הלטינית, שיחד עם המדינות הקריביות תופסות 59 מתוך מאה המקומות הראשונים. המדינות המפגרות והנחשלות מנצחות, לפי המסמך, מדינות מפותחות. תימן, למשל, עקפה את גרמניה, ממצא שאני בטוח שהרבה ילדות תימניות בנות 14 - שנחטפות, שנאנסות ושמחותנות לגברים מבוגרים נגד רצונן ומקבלות מכות רצח אחרי שעברו כריתת דגדגן - יחתמו עליו ברצון.

לפי המחקר, סודאן עוקפת את לוקסמבורג, אוזבקיסטן עוקפת את שוודיה, וצ'אד ממוקמת הרבה מעל לארצות הברית, שתופסת את המקום ה-141. אכן, לא מעט אמריקאים מסתננים בלילה בדרך לא דרך לצ'אד בדרכם להגשים את החלום הצ'אדי הגדול. זה הרי ידוע, אם אתה יכול להצליח בצ'אד - אתה יכול להצליח בכל מקום.

אפילו מלאווי, מהאומללות במדינות העולם, עקפה בהרבה את ארצות הברית. תושבי סן פרנסיסקו, אני בטוח, רק מתים לשטוף כלים במסעדות הפאר של לילונגווה, הבירה המאובקת של מלאווי, מדינה שבה תינוקות מתים כמו זבובים. כ-10% מהם נולדים מתים, ולאלה שנשארו בחיים נותר רק לקוות שיגיעו לגיל 5 או שמדונה תאמץ אותם.

עוד דוגמאות: גאנה עוקפת את ניו זילנד, האזרבייג'נים מאושרים בהרבה מהנורבגים, השווייצרים מאושרים פחות מהפקיסטנים, והפלסטינים, בחיי, מאושרים יותר מהבריטים. איך אף אחד לא סיפר את זה לגדעון לוי?

ואיפה אנחנו במדד האושר הירוק? ישראל במקום טוב באמצע: 67. הרבה מתחת למצרים, במקום ה-12, לירדן, במקום ה-26, ולסוריה במקום ה-38. לפחות עקפנו את איראן, הממוקמת במקום 81. סוריה, אגב, עקפה גם את הולנד, את פינלנד, את בלגיה, את צרפת ואת איטליה. מה יש לומר, עולם הפוך.

הכוונות טובות, אין ספק; מטרת המחקר היא לעודד כלכלה חדשה שמתמקדת באנשים ובסביבה במקום צמיחה וצריכה, אבל בחייאת. עולם בר קיימא וכלכלה אקולוגית הם מטרות נעלות, אבל לא נעלות יותר מהסיכוי להגיע לגיל 40 בחיים, לפתוח ברז ושיזרמו ממנו מים, או להיות מסוגלים להתחבר לאינטרנט לא מצונזר ולקרוא מחקרים לא רציניים כמו זה, מהדוגמאות החזקות ביותר שנתקלתי בהן לאקו-חרטא.

למחקר המלא ולדירוג: www.happyplanetindex.org/public-data/files/happy-planet-index-2-0.pdf*