הדס, שליט והמדבקה

הוא איבד את הלגיטימיות להיות ממונה על שחרורו של החייל החטוף

קראתי כי מיודעיו של חגי הדס מעידים עליו שהוא אדם רציני, ישר ושקול. גם אחרי פרשת מדבקת הפלא אין סיבה לחשוב אחרת. גם האנשים החכמים והישרים ביותר יכולים ליפול ברשתו של נוכל (ואולי האנשים הישרים הם קורבנות קלים יותר מהלא ישרים, שיודעים לזהות אנשים לא ישרים כמותם). אבל הבעיה היא לא חגי הדס האדם, אלא חגי הדס הממונה על המגעים לשחרור גלעד שליט. לשכת ראש הממשלה הדפה את הדרישות להחלפת הדס בהודעה כי הוא "נבחר בשל הרקורד שלו". כן, אבל עכשיו התווספה לאותו רקורד גם פרשת המדבקה.

מה שהדס צריך לעשות, ומיד, זה להתפטר מהתפקיד הזה שהטיל עליו ראש הממשלה. ואם לא הוא, אז נתניהו צריך לעשות זאת. לא כדי "להעניש" את הדס - כי בשלב זה בוודאי אין על מה. גם לא כצעד של חוסר אמון ביכולותיו שלא השתנו בגלל המדבקה. צריך לעשות זאת מכיוון שגם אם הכול נעשה בתום לב, ואין שום סיבה כרגע לערער על כך - הרי שהיכולת של הדס לנהל משא ומתן כה רגיש ומורכב נפגעה קשה, מהסיבות הבאות:

מדבקת הפראייר

כך או אחרת, הדס בשלב הזה קיבל מדבקה משלו - לא לזיהוי התקפי לב או סכרת - אלא לזיהוי פראיירים. כל מי שהדס יישב אתו יסתיר חיוך על האיש, שכנראה נעקץ בצורה שנראית די שלומיאלית. במילים אחרות, להדס אבד האלמנט שהוא חיוני בכל משא ומתן - ובמיוחד בעניין שליט: הכבוד אל האיש הנושא ונותן. כאשר הצד השני רואה מולו אדם הנחשב בעיניו לפראייר, באופן טבעי הוא ינהג בהתאם. קשה מאוד לנהל משא ומתן בתנאים כאלה - עוד יותר קשה להשיג הסכם, וודאי הסכם ראוי.

הנחטף צריך להיות בכותרות, לא הממונה

ידוע לכול שהדיסקרטיות היא אלמנט חיוני במגעים על שליט. כלומר, הדברים צריכים להתנהל בשקט מרבי, רחוק ככל האפשר מהתקשורת ומהפומביות. השם היחיד שצריך להיות מוזכר במהלך כזה הוא של הנחטף, של גלעד.

הוא ה"חדשות", הוא ה"סיפור". וזה כבר לא המצב. מי שנמצא בכותרות הוא לא גלעד, אלא הממונה על המשא ומתן בעניינו. וכאשר זרקורי התקשורת מאירים אדם, הם רואים כל מה שהולך בסביבתו, לא רק את המדבקה. לא מבחינים בין המדבקה לבין כל הדברים האחרים הנמצאים בסביבתו. כך הופך שליט להיות חלק מהביצה שבה מתבוסס האדם האמור לפעול לשחרורו.

יש לו עכשיו זמן לשליט?

בשביל להשיג תוצאות בפרשת שליט, צריך הממונה על התיק להקדיש לכך את כל עתותיו. למעשה לא מדובר רק בצורך, אלא בחובה קדושה כלפי גלעד ובני משפחתו. אני לא יודע מה היה מצבו של הדס לפני המדבקה, אבל ברור שעכשיו עיקר זמנו, מחשבותיו והאנרגיות שלו יהיו מוקדשים למדבקה ולהשלכותיה על עתידו ומעמדו. אי-אפשר לצפות מאדם במצב כזה לעשות את חובתו לשליט.

הספק שאסור שיהיה קיים

יותר משלוש שנים נמצא גלעד בידי החמאס. לכן כל הוויכוחים בעניין הדס צריכים להתבטל לאלתר. הכלל האחד והיחיד שצריך לקבוע הוא זה: אם יש ספק, אז אין ספק. אם נוצר ספק כלשהו לגבי האפקטיביות של הדס בעניין שליט - אז אין ספק שהוא צריך לפנות את מקומו לאדם כשיר ומוכשר, שהוא גם נקי מכל ספקות.

הפראיירים הגדולים באמת

לפני כמה שנים התפרץ אדם אל קידמת הבמה הפוליטית. הוא הבטיח שאם ייבחר הוא יעשה כך ואחרת וכהנה וכאן ועכשיו. הציבור "קנה", כי לא הכיר את האיש. לאחר מכן האיש הנבחר לא קיים את הבטחותיו והתגלה כמנהיג כושל - ופוטר בבחירות. לאחר כמה שנים נערכו בחירות, והאיש שוב חזר כמועמד, עם המדבקה של "אדם חדש". הפעם הציבור כבר הכיר אותו, אבל חלק גדול מהציבור "קנה" את המדבקה הזאת - אף שבניסוי הקודם היא נכשלה. אז מי פה הפראיירים הגדולים באמת?

matigolan@globes.co.il