הופעל פידיון מוקדם מלא לתעודת הסל קסם שורט ת"א 25

זאת לאחר שמדד ת"א 25 נסגר מעל לרמה של 960 נקודות ■ מחר יחול יום המסחר האחרון בבורסה בתעודות חסר אלה ומחיר הפידיון המוקדם יחושב לפי שער הפתיחה של מדד ת"א 25 ביום המסחר הבא

חברת קסם תעודות סל הודיעה היום (א') כי החברה תבצע פידיון מוקדם מלא (פדיון כפוי) של תעודות החסר (השורט) על מדד 25 (שם תעודת הסל מסידרה סו': שורט ת"א25 1200) זאת מאחר ועל פי התשקיף במקרה שבו שער הנעילה של מדד ת"א 25 בתום יום מסחר כלשהו שווה או גבוה מ-960 נקודות, יופעל מנגנון הפדיון המוקדם. שער המעו"ף נסגר היום בשער של 968 נק' והפעיל את מנגנון הפדיון הכפוי.

מחר (ה-3 באוגוסט) יחול יום המסחר האחרון בבורסה בתעודות חסר אלה ומחיר הפידיון המוקדם יחושב לפי שער הפתיחה של מדד ת"א 25 ביום המסחר הבא (קרי ה-4 באוגוסט), כאשר עד השעה 11 בבוקר תפרסם החברה את מחיר הפידיון המוקדם בשקלים לכל שקל ערך נקוב של התעודות הנ"ל. מחיר הפידיון המוקדם ישולם בדרך של פדיון ב-5 באוגוסט.

הפדיון הכפוי של תעודת השורט על מדד ת"א 25 עליו הודיעה היום חברת קסם נובע מהעליות החדות שמאפיינות בתקופה האחרונה את המסחר בבורסה של ת"א. נציין כי אל תעודה זו עשויה להצטרף בקרוב, אם תימשך מגמת העליות בשוק גם התעודה בשורט על מדד היתר 50 אשר רחוקה כיום בכ-5.25% ברמת 400 הנקודות המהווה את הרמה בה על פי התשקיף תבצע החברה את הפדיון המוקדם של תעודה זו.

תעודת סל נוספת שעשויה להגיע לטווח המימוש הכפוי היא תעודת הסל בשורט על מדד הנדל"ן, שרחוקה בכ-25% מהרמה הקריטית, אך מדד זה ניחן בתנודתיות רבה יותר ממדד הת"א 25 ובמידה ותמשך ההתאוששות הפרועה במניות מדד הנדל"ן.

החשש כי המימוש הכפוי בתעודות השורט יביא להגברת מצב של "שורט סקוויז" בשוק שיגביר את העליות במדדים, אינומשמעותי מאחר והיקפי ההחזקות בתעודות הסל מסוג זה אינם גבוהים במיוחד והשפעתם על השוק מוגבלת.

נזכיר כי תעודות בחסר, מאפשרות למשקיע חשיפה הפוכה למדד. כאשר מחיר התעודה נקבע על ידי החסרת נקודות המדד ממספר קבוע כלשהו (constant) שנשאר זהה לאורך כל חיי הנכס. בצורה זו, כל ירידה במדד מגדילה את שווי התעודה, ולהפך.

יש לשים לב שתעודה בחסר פוקעת באופן אוטומטי כאשר ערך המדד אחריו היא עוקבת מגיע ל-80% מה-constant . בעת פקיעת התעודה בחסר, מקבל הלקוח את השווי הכספי של התעודה בחסר בהתאם לנוסחת ההמרה המופיעה בתשקיף הרלבנטי לאותה תעודה בחסר.

פקיעת התעודה בחסר, כאשר המדד לייחוס עומד על 80% מהקבוע לא נקבעה באופן שרירותי. המינוף בתעודות החסר הוא מינוף משתנה ועל המשקיע בתעודות לקחת בחשבון כי המינוף הינו משתנה באופן רציף במהלך חיי התעודה. כאשר המדד לייחוס עומד על 80% מהקבוע המינוף בתעודת הסל בחסר יהיה 4.

ע"פ הרשות והבורסה לניירות ערך, לא ניתן להעמיד תעודות בעלות מינוף גבוה מ-4 ולכן התעודה חייבת לפקוע. את המינוף אגב, ניתן לחשב באמצעות חלוקת מדד הבסיס בשווי ההוגן של תעודת הסל. כך למשל תעודת החסר על מדד ת"א 25 עם קבוע של 1200 תפקע כאשר מדד המעו"ף יסגור בסוף יום מסחר בערך שווה או גבוה מ- 960.

נציין כי כשירות למשקיעים פיתחה חברת קסם מחשבון מיוחד (הנמצא באתר החברה) אשר בין השאר, מתריע בפני המשקיעים לפני פקיעת תעודה בחסר.

[לאתר תעודות סל ו-ETF's]