כיצד לנהל את תיק ההשקעות בחופשת הקיץ?

השבוע נכנסנו לאוגוסט, חודש החופשות הרשמי בכל העולם ■ מה עושים עם תיק ההשקעות כשאתם על חוף ים מרוחק? אפשר להתארגן מראש

חודש אוגוסט הוא זמן החופשה השנתית המסורתית של חצי הכדור הצפוני. ודווקא אוגוסט הזה מתאפיין בריצת שוורים מהירה שהמשקיעים רוצים ליהנות ממנה, ולכן מתקשים להתנתק מהמסכים. אבל כל משקיע, פרטי או מקצועי, צריך חופש והתאווררות. יש דרך להתכונן לחופש בצורה יעילה.

צעד 1: רעננו את מבנה התיק

אחת לתקופה נכון לבדוק ולרענן את מבנה התיק, במיוחד בתקופות של משברים או שינויים בשוק. יציאה לחופשה היא תירוץ מצוין לעשות בדק בית להקצאת הנכסים, לבחון עד כמה היא מתאימה לפרופיל הסיכון של המשקיע, לצרכים וליעדים שלו. למי שעושה זאת ערב חופשה מומלץ להתייעץ עם יועץ ההשקעות או מנהל התיק לגבי האפיקים בהם כדאי להחנות את הכסף לתקופת החופשה. משקיעים שסולדים מסיכון צריכים לשקול להעביר חלק ניכר מהתיק לאפיקים נעדרי סיכון יחסית, כמו מק"מ או פיקדונות בנקאיים.

צעד 2: היפטרו מהשקעות ספקולטיביות

אם אתם אמורים להיות רחוקים ממחשב ומנותקים מנטלית, הדרך הקלה והפשוטה ביותר למנוע הפסדים היא לצמצם סיכונים ולסגור פוזיציות ספקולטיביות. בחיסול החלק הספקולטיבי בתיק, שכולל מניות אקזוטיות ומניות חלום, חוזים עתידיים ואופציות, אולי תגלו בדיעבד שאיבדתם תשואה, אבל באותה מידה, אתם עשויים לגלות בדיעבד שנחסך מכם מפח נפש רציני.

למי שלא רוצה לנטרל לחלוטין את החלק ההרפתקני של התיק ומסוגל/מעוניין להתמודד עם מידה של סיכון, מומלץ להשאיר רק מניות מבוססות, שעל סמך ניתוח עמוק ואמיתי, יכולות להניב תשואות לאורך זמן.

צעד 3: השתמשו בפקודות סטופ-לוס

גם אם אתם אוהבים סיכונים ומסוגלים להתמודד איתם, פיננסית ורגשית, כדאי להשתמש בפקודות סטופ-לוס כדי להגביל את הסיכון.

הכלי הוא טכניקות של גידור והגנות, שבדרך כלל אינן הלחם והחמאה של המשקיעים, וסביר להניח שרובם ביום יום אינם משתמשים בהם. חופשה היא ההזדמנות להשתמש בהם כדי להגדיל את השקט הנפשי.

הכלי הקל והנגיש ביותר הוא פקודות סטופ-לוס, שמגדירות מראש את ההפסד המקסימלי שהמשקיע מוכן לספוג כתוצאה מירידה במחירו של נייר ערך. כל שעליכם לעשות הוא לקבוע מה גובה ההפסד שאתם מסוגלים או מוכנים לספוג, ובשער זה לקבוע את פקודת הסטופ-לוס. וכשאתם תשכשכו במי הבריכה, הפקודה תעבוד בשבילכם.

ישנם כמובן חסרונות לפקודת סטופ-לוס. אחד מהם הוא האפשרות ששער המניה ייגע בנקודת הסטופ-לוס, תישלח הוראת מכירה, אולם לאחר מכן המניה תשנה כיוון כלפי מעלה. אפשרות נוספת היא שגל מכירות פתאומי במניה יפיל אותה בחדות, ועד שהפקודה תבוצע בפועל שער המניה יהיה נמוך מזה שנקבע בפקודה.

צעד 4: הגנו על התיק באמצעות אופציות מכר

כיום, פרט לאופציות על מדד המעו"ף, ניתן לסחור באופציות גם על מניות מובילות בשוק המקומי, כמו טבע, כי"ל ובנק הפועלים. אך הארסנל רחוק ממיצוי, ולפיכך השימוש הטוב ביותר באופציות מכר להגנה על התיק הוא באמצעות אופציות על מדד ת"א 25.

אופציית מכר, נזכיר, מקנה למחזיק בה את האפשרות למכור את מדד המניות במחיר הנקוב בה בתאריך הפקיעה שלה. השימוש באופציות הוא דרך פעולה נפוצה של מנהלי קרנות גידור באסטרטגיית לונג-שורט, במסגרתה הם רוכשים מניות שלהערכתם יכו את המדד, ומוכרים בחסר את המדד.

גם משקיעים פרטיים יכולים לנצל את האופציות הקיימות כדרך להקטין סיכונים כנגד המניות המוחזקות בתיק, גם אם לא בצורה מושלמת (בגלל היעדר האופציות על כלל המניות). נזכיר כי שימוש באופציות כרוך בהוצאה מצד המשקיע (עלות האופציה), ולכן יש לקחת זאת בחשבון.

צעד 5. השתמשו בחוזים עתידיים

על אף ההמלצה המוקדמת להיפטר מחוזים עתידיים בתיק, הרי ששימוש מושכל בחוזים על מדדים יכול לספק הגנה דומה לזו של אופציות על תיק ההשקעות. שימו לב: זהו מהלך שמומלץ רק למשקיעים מנוסים, שמנהלים תיקים בהיקף גדול - ורצוי שיהיה מי שיפקח מטעמם גם בזמן החופשה על מצב החוזים.

מכירת חוזים עתידיים על מדד השוק, בהיקף כספי המקביל להיקף התיק הכולל יכול למזער נזקים במקרה של ירידות שערים חדות. פעולה כזו מנטרלת למעשה את התנודות בתיק כמעט לחלוטין, והיא יעילה שכן אין תשלום פרמיה על כתיבת חוזים. הרווח למשקיעים ייווצר רק במידה שתיק המניות יעלה יותר או יירד פחות ממדד השוק.

נדגיש כי שימוש בחוזים עתידיים כרוך, כמובן, בעלויות לברוקר וכן בהמצאת ביטחונות מצידו של המשקיע, ולכן מתאים בעיקר למשקיעים מתוחכמים.

צעד 6. עשו שימוש בפקודת לימיט

כמו שני"ע מסוים יכול להיחתך בחדות, ערכו גם יכול לנסוק בחדות במהלך החופשה שלכם ולהגיע לשווי שבו תרגישו בנוח לממש אותו וליהנות מרווח ההון.

במידה ואתם סבורים שאחד המרכיבים בתיק אכן עשוי להגיע לנקודה שבו כדאי לקבע את הרווח לממש - ושזה עשוי לקרות כשאתם בחופשה - קבעו פקודת מכירה לתקופה בלתי מוגבלת (Good Till Cancel), ואל תשכחו לקבוע את הלימיט למחיר שעסקת מכירה בו תספק אתכם.

גם פעולה כזו כרוכה בסיכון כלשהו של אובדן רווח פוטנציאלי גבוה יותר, במקרה שאותו ני"ע ממשיך את מסעו צפונה, מעבר לנקודה בה קבעתם את הלימיט. עם זאת, ניתוח נכון של ניה"ע עשוי להצביע על כך שבסופו של דבר הוא גם יתקן את עצמו כלפי מטה, לעיתים גם מתחת למחיר בו מכרתם אותו.

צעד 7. תנו מבטחכם בידי היועץ או חבר קרוב

כמעט כל חופשה יכולה היום לספק הזדמנויות להתחבר לאינטרנט ולהציץ על הבורסות ועל התיק. זו השלמה טובה למעקב מזדמן על התיק. ועדיין, במיוחד אם יש שינויים חדים בשוק, כדאי להפקיד את המעקב אחרי התיק בידי יועץ ההשקעות, מנהל התיקים, קרוב משפחה או חבר שאתם סומכים עליו. הגדירו מראש מה הציפיות שלכם, באילו נסיבות תרצו לקנות או למכור, ובשביל מה כדאי להפריע לכם בחופשה ולערב אתכם בהחלטות.

roee-b@globes.co.il